ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۸۰ درصد تهران فاقد شبکه فاضلاب است»

با بالا گرفتن بحران آب در تهران، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است برای مقابله با این مشکل باید ابتدا همه فاضلاب‌های تولید شده تصفیه و دوباره از آن‌ها استفاده شود.

با بالا گرفتن بحران آب در تهران، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است برای مقابله با این مشکل باید ابتدا همه فاضلاب‌های تولیدشده تصفیه و دوباره از آن‌ها استفاده شود. این در حالی است که به جز ۲۰ درصد از تهران، بقیه پایتخت همچنان فاقد شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته مشکل اصلی مدیریت آب در تهران عدم تصفیه فاضلاب است.

به گفته محمدحسین بازگیر اکنون تنها برای ۲۰ درصد از جمعیت، شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب ایحاد شده است، در حالی که باقی فاضلاب تولیدی جمعیت به زیرزمین می‌رود یا در سطح زمین پخش شده و آلودگی ایجاد می‌کند.

بازگیر تأکید کرده است بازیافت آب در دنیا اکنون بسیار معمول است و در برخی کشورها حتی تا ۱۶ بار نیز آب بازیافت می‌شود، یعنی همه فاضلاب‌های تولید شده تصفیه و مجدداً از آن‌ها استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۵۰ درصد آب مصرفی شهر تهران از آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود و این به معنی اتکای هر چه بیشتر به منابع زیر زمینی و بنابراین لزوم دور نگاه‌داشتن آن‌ها از آلودگی است.

کمبود آب در استان تهران باعث شده تا آب کشاورزی شهرستان‌ها، آب شرب تهران را تأمین کند و در عمل از سهم کشاورزان کاسته شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست تهران، شبکه جمع‌آوری فاضلاب تاکنون در بخش‌هایی از شرق، مرکز و جنوب شهر ایجاد شده اما در غرب و شمال شهر تهران هنوز شبکه فاضلابی ایجاد نشده است و این خطر آلودگی منابع آبی در این مناطق را افزایش می‌دهد. گرچه منابع آب به هم پیوسته است و آلودگی ایجاد شده در همه منابع آب زیر زمینی پخش می‌شود.

پیش‌تر وزارت نیرو اعلام کرده بود در حالی که برای تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب و شبکه‌ها و تأسیسات زیربنایی در این بخش به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تاکنون تنها ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار تخصیص داده شده است.

بازگیر ضمن انتقاد از عدم بهره‌وری مناسب در بخش کشاورزی، هدر رفتن آب برای تولید محصولات کشاورزی را عامل مهم دیگری در تشدید بحران آب در ایران ذکر کرده است.

او به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در حال حاضر محصولات کشاورزی ۲ برابر نیاز آب دریافت می‌کند؛ یعنی همین میزان محصول را با نصف مقدار آب مصرفی کنونی نیز می‌توان به دست آورد. اکنون بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد متر مکعب برای کشاورزی آب مصرف می‌شود، در حالی که این مقدار می‌تواند به ۴۵ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب برسد».

مدیرکل محیط زیست تهران همچنین میانگین بارش‌ها در ایران را یک سوم میانگین بارش در دنیا و سرانه مصرف آب در کشور  را ۲ تا ۳ برابر میانگین سرانه مصرف جهانی اعلام کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • esi

    لاشخورهای . جانی .مثل سوریه . حماس  .یمن و ووووو..در خط مقدم هستند !!!؟؟

  • کوروش

    درط.ل این 35 سال حداقل 8 مرتبه از سازمان بهداشت جهانی هزینه برای ایجاد فاضلاب تهران را گرفتند و طبق معمول دزدیدند و خوردند، مردم به جهنم