ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم برلین در هوای زمستانی، در غیاب یک «پیامبر»

۴۴۱ فیلم در برلیناله با هم رقابت می‌کنند. فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی به برلین راه پیدا نکرد. «تاکسی» از جعفر پناهی در غیاب او در بخش بین‌الملل به نمایش درمی‌آید.

شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین آغاز به کار کرد. در این جشنواره که هم از جاه و جلال جشنواره فیلم کن نصیب برده و هم از سادگی جشنواره ساندنس برخوردار است، ۴۴۱ فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند. از ایران، «تاکسی» ساخته جعفر پناهی، فیلمساز ممنوع از خروج ایرانی در بخش بین‌الملل که مهم‌ترین بخش برلیناله است با ۱۸ فیلم دیگر بر سر خرس طلایی و نقره رقابت می‌کند. فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی به جشنواره فیلم برلین راه پیدا نکرد.

برلیناله: جشنواره‌ای با زرق و برق کن و با سادگی ساندنس

هوای برلین این روز‌ها بسیار سرد است. فیلم افتتاحیه برلین هم در یک طبیعت قطبی اتفاق می‌افتد. ماجراهای «هیچکس شب را نمی‌خواهد» در سال ۱۹۰۸ در ناحیه دورافتاده گرینلند در قطب شمال روی می‌دهد: یک فیلم تاریخی با سویه‌های حماسی در ستایش شجاعت و فداکاری زنان به کارگردانی ایزابل کوشت و با نقش‌آفرینی ژولیت بینوش.

ژولیت بینوش در مراسم افتتاحیه برلیناله روی فرش قرمز می‌رود. کیت بلانشت، کریستین بیل، نیکول کیدمن، رابرت پتینسون، جیمز فرانکو، هلن میرن و رایان رینولدز از دیگر ستارگان سینما هستند که روی فرش قرمز برلیناله مقابل دوربین‌ها قرار می‌گیرند. ورنر هرتسوگ، ترانس مالیک و ویم وندرس که به خاطر یک عمر فعالیت هنری‌اش در این دوره برلیناله از او تقدیر می‌شود، از فیلمسازان برجسته جهان‌اند که در افتتاحیه برلیناله حضور دارند.

دارن آرونوفسکی، رئیس هیأت داوران برلیناله

در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین رقابت اصلی بین فیلم‌هایی از سینمای آمریکا، بریتانیا و آلمان است. دارن آرونوفسکی، فیلمساز آمریکایی، ریاست هیأت داوران این دوره برلیناله را به عهده دارد.

فیلم‌هایی از ترانس مالیک، آندراس درسن، پتر گرین‌اوی و اندرو ‌‌های در بخش رقابتی برلیناله شرکت دارند. در این بخش همچنین «تاکسی» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی و «ملکه صحرا» ساخته ورنر هرتسوگ برای نخستین بار در جهان به نمایش درمی‌آیند. جعفر پناهی که در سال ۲۰۱۰ به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی و فیلمنامه‌نویسی محکوم شده بود، اجازه خروج از ایران را ندارد و صندلی او در برلیناله همچنان خالی مانده است.

علاقمندان به سینما از شامگاه دیروز مقابل باجه‌های فروش بلیط خوابیده بودند

در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین که به فیلم‌های سینمای مؤلف و استعدادهای نوظهور سینمایی اختصاص دارد، فیلم «پریدن از ارتفاع کم» ساخته حامد رجبی شرکت دارد. این فیلم نخستین فیلم بلند سینمایی حامد رجبی است و رامبد جوان و نگار جواهریان نقش‌های اول آن را به عهده دارند. داستان این فیلم درباره زن جوانی است که در چهارمین ماه بارداری‌اش دچار مرگ «داخل‌رحمی جنین» می‌شود و تصمیم می‌گیرد به کسی چیزی نگوید.

موضوع فیلم‌های بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین هم «راز» و «سوءاستفاده» است. این بخش شامگاه پنجشنبه ۵ فوریه با فیلم «خون آبی» ساخته لیریو فریرا، فیلمساز برزیلی افتتاح می‌شود. فیلم درباره فروپاشی خانواده‌ای‌ است که اعضای آن رازی سر به مهر را از یکدیگر پنهان کرده‌اند. با آشکار شدن این راز، آن‌ها به تدریج از حقایق آگاه می‌‌شوند و از نو به هم می‌پیوندند.

در بخش «پانوراما» بیشتر بر سینمای آمریکای لاتین تأکید شده است. در این بخش ۵۲ فیلم سینمایی و مستند از استعدادهای سینمایی نوظهور در کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک همراه با فیلم‌هایی از روسیه و آلمان و تایوان به نمایش درمی‌آید.

در بخش «نسل»‌‌ها نیز فیلم‌هایی از کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود. داوران این بخش هم از بین کودکان و نوجوانان علاقمند به سینما انتخاب شده‌اند.

شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین ۲۵ فوریه برندگان خرس نقره و طلایی را اعلام می‌کند و به کارش پایان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.