ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف نقش‌های عجیب در مرز ایران و عراق توسط فضانوردان

تصویری که در نگاه اول مانند نقشه‌ای رنگ باخته در کتابی کهنه به نظر می‌رسد، عکسی واقعی‌ست که از ایستگاه فضایی ISS گرفته شده و ردپای سال‌هایی خونبار را نشان می‌دهد.

تصویری که در نگاه اول مانند نقشه‌ای رنگ باخته در کتابی کهنه به نظر می‌رسد، عکسی واقعی‌ست که از ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» گرفته شده و ردپای سال‌هایی خونبار را بر خاک منطقه نشان می‌دهد.

فضانوردانی که در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) در حال رصد زمین هستند، صحنه‌‌هایی را در مرز ایران و عراق دیده‌اند که در بدو امر، میدان‌های نفتی تصور شده‌اند. در بررسی تصاویر ماهواره‌ای اما روشن شده که موضوع به سنگرها، راه‌های ارتباطی و مواضع سربازان عراقی در سال‌ها قبل در حوالی بصره مربوط می‌شود. با گذشت ۲۶ سال از خاتمه جنگ ایران و عراق، خطوط خاکریزها هنوز قابل رویت‌ هستند.

در تصویر، مرز ایران و عراق به وضوح به صورت مسیری مستقیم قابل تشخیص است. خط مرزی از میانه حاشیه بالای عکس به طرف راست تصویر به طور مورب امتداد دارد. در سمت ایران رنگ شن‌ها تیره‌تر است.  عکس نواری شنی به طول ۲۰ کیلومتر را نشان می‌دهد.

این تصویر  در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ گرفته شده اما رسانه‌ها آن را در نخستین هفته فوریه ۲۰۱۵ منتشر کرده‌اند.

ایستگاه بین‌المللی فضایی با مشارکت ۱۵ کشور جهان مشغول به فعالیت است. این ایستگاه در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد و با سرعتی معادل ۲۷۷۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۵ بار در روز به دور زمین می‌چرخد. این عکس توسط واحد رصد و سنجش علمی زمین با یک دوربین «دیجیتال تک‌لنزی بازتابی» (DSLR) با لنز ۸۰۰ میلیمتری گرفته شده است،

عکس اصلاح نشده  را در صفحه ناسا ببینید.

آن‌چه در تصویر «ISS» به چشم می‌خورد، بازمانده تحرکات و تدارکات جبهه‌های جنگ ایران و عراق است و خاکریزهای نزدیک بصره احتمالا به عملیات «کربلای ۵» ربط دارند. نیروهای ایرانی در ۱۹دی ۱۳۶۵ این عملیات را با فرماندهی سپاه پاسداران در محور شلمچه برای فتح بصره آغاز کردند. این عملیات بکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در جنگ هشت‌ساله بود و تلفات انسانی بسیار بالای آن، مقدمه‌ای بر پایان جنگ ایران و عراق شد. به ادعای دو کشور در این عملیات ۲۰ هزار عراقی و ۶۵ هزار ایرانی جان خود را از دست دادند.

جنگ ایران و عراق (۱۳۶۷-۱۳۵۹) در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها آغاز شد. بر اساس آمارهای بین‌المللی، در طول این جنگ ۲۶۲ هزار ایرانی و ۱۰۵ هزار عراقی کشته شده‌اند. هزینه جنگ برای ایران ۶۲۷میلیارد دلار و برای عراق ۵۶۱ میلیارد دلار بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یلدا

    درود اصلا چطور شد که صدام جرات حمله کردن به ایران را پیدا کرد یکی اینکه آمریکادر جواب خمینی که گفت طلب را بدهید ، گفت شاه این پول را برای خرید اسلحه و مهمات جنگی و هواپیما بوده و خمینی گفت ما مهمات و آهن پاره می خواهیم چکار !؟ و صدام فهمید که این پیر مرد قرآن خون چیزی از کشورداری و از سباست نمی فهمد دوم اینکه وقتی صدام حمله کرد ایران ما بی مهمات هم نبودیم اما ، دیگر افسر و فرمانده جنگ نداشتیم ! خمینی همه را یا کشته بود یا فراری داده بود کشوری بدون فرمانده بدون ادوات جنگ یعنی شهر هرت یعنی شهر بی درو پیکر اونوقت جوانان بدون آموزش دیده میشه فرمانده ، معلومه که کشته های بیشمار میده ! فدای سر خمینی و حوزه ی علمیه ! ککشان هم نه گزیده و نه می گزد چطور صدام یا هر کس دیگر طمع نکنه !؟ وقتی من خونه ام پر از طلاست و درم قفل و بست نداره هوس هر عابری و هر دزدی و هر طمع کاری و و و را برمی انگیزه

  • پدر شهید

    الان سال 1400 تازه فهمیدیم نه خمینی گهی بود نه صدام هر دو مهره قدرتهای بزرگ بودن برای ایجاد بازار فروش اسلحه واسه ارباباشون. کجا بهتر از عراق و ایران تا دلت بخاد دلار نفتی دارن بسیجی بی ترمز هم که نگو

  • آمريكايي

    من در زمان اين عمليات كربلاي ٥ دوازده سالم بود ولي تاثير منفي اون تلفات عظيم انساني در جامعه رو به خوبي به خاطر ميارم. به روايتى مجموع تلفات دو عمليات كربلاى ٤ و ٥ از صد هزار نفر بيشتر بوده، خوب يادم هست كه قبل از شروع اين دو عمليات بسيجيها رو تو استاديوم آزادى جمع كردن تا نمايش قدرت بدن، خيلى هاشون كشته شدن. تلاش ايران براى فتح بصره دفاع مقدس نبود و از حق نگذريم عراقى ها هم جانانه دفاع كردن، حتى ميگن در طول عمليات كربلاى ٥ خود صدام در بصره حضور داشته، با اين وجود اگر اشتباهات فاحش نظامى نبود ممكن بود بتونن موفق بشن، حمله مستقيم با پياده نظام به اين خط دفاعى مستحكم ديوانگى كامل بود كه متاسفانه فرماندهى سپاه اون رو اجرا كرد. اين روش سنگر بندى رو روسها در جنگ جهانى دوم ابداع كردن ، در نبرد كورسك. هدف از اون هم نابودى هر چه بيشتر نيروي مهاجمه، به اين معنى كه مهاجم رو تشويق ميكنن كه مثل يك قمارباز با دادن تلفات بيشتر جلو بياد ولى در هر مرحله مقاومت سخت تر ميشه تا جايى كه مهاجم كاملا از نفس بيفته، در كربلاى ٥ عراقى ها با اين شيوه نيروى تهاجمى ايران رو نابود كردن و زمينه براى پذيرش قطعنامه ٥٩٨ فراهم شد، چون ايران ديگه نميتونست حمله كنه.

  • شاهین

    دفاع از وطن وظیفه هر میهن پرستی هستش که کشورش رو دوست داره ما ایرانی هستیم و هر وقت کشورمون تهدید بشه وظیفه داریم از کشور دفاع کنیم تمام شهیدان ایران برای دفاع از کشور رفتند نه فقط به خاطر آخوندها حالا بعضی ها جرات نداشتند برن جنگ رفتن خارج میهن پرست شدند و شعار وطن وطن سر میدهند.تمام شهیدان جنگ ایرانی بودند از ارتشی گرفته تا سپاهی و آخوند و بسیجی ...همه ایرانی بودند و از کشورشون دفاع کردند و مردانه شهید شدند حالا معلوم نیست بعضی از دوستان وطن پرست که احتمالا یا مادرشون آمریکایی یا پدرشون شایدم روس باشند کارشناس جنگ شدند و یکی طرف روسیه رو میگیره یکی طرف آمریکا و نظر میده این و اون رو مقصر میدونه وآخوندها رو محکوم میکنه.فقط جهت اطلاع و یاداوری دشمن ایران خود فروخته هایی هستند که دمشون به آمریکا و روسیه و فرانسه و انگلیس و اسراییل وصله و چشم طمع به ثروت ایران دارند و برای پول جدو آباد و تاریخ ایران و حتی خواهرو مادر خودشون رو به حراج میذارند و ادعا میکن 86د روشنفکرند.

  • حمیدرضا

    بعضی از دوستان یک جوری علیه آیت الله خمینی مینویسند که انگار ایشون آغاز گر جنگ بوده. قبول دارم که در داخل هم اشتباهات بسیاری بعد از انقلاب انجام شد. ولی چرا نقش صدام دیوانه و اعراب مرتجع و وابسته به غرب رو نادیده میگیرید؟ برادر من تمام ( به جز معدودی کشور مانند سوریه) اعراب حمایت مالی و اعزام نیرو به عراق داشتند.شرق و غرب به اونها اسلحه میدادند.تا قبل از عملیات والفجر 8 که عراق فاو رو از دست داد ، دلشون قرص بود از پیروزی علیه ایران و حاضر به مذاکره نبودند. همه اینها در ترکیب با سیاست خارجه بی منطق و غیر ملی خودمان ،آسیب های جانی و مالی هنگفتی وارد کرد که هنوز آثارش پابرجاست.در ضمن بدبختی ای که کشور ما رو دربرگرفته (اوضاع اقتصادی و ...)همه ریشه در ساختار غلط حقوقی و نظارتی در حکومت دارد.

  • شاهد

    به سطح سواد نظامی سرداران بزرگ اسلام توجه کنید و ببینید اکنون در زمانی که اطلاعات بسیاری به اسانی در ایتنرنت در دسترس است میزان اگاهی و سواد اینان در چه حد است ؟ "سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «این بار هم مردم ما می دانند حرکتشان در 22 بهمن در قضاوت افکار عمومی جهان و دوستان و دشمنان انقلاب ما قرار خواهد گرفت»، گفت: مردم ما می دانند که باید ماهواره های دشمن از" 36 هزار کیلومتری؟؟؟؟؟؟ " سطح زمین پیکره ی هویت و اعتبار و شخصیت و هیبت ملی ملت ما را ببینند و به جهان مخابره کنند. برای معشوف شدن از بقیه سخنان این فرمانده بزرگ در باره زدن ناو های امریکایی با "موشک های بالستیک "و " با استفاده از یک دوربین تله متری" و "سیستم های دفاع هوایی ما نیزامروز می توانند کاملاً با سیستم های دفاع هوایی روسیه که در این زمینه در جهان حرف های اول را می زند، رقابت کنیم." و نوشته رییس جمهور قبلی امریکا در باره سپاه پاسداران ایران در مقدمه استراتژی ملی خود "رئیس جمهوری قبلی آمریکا در مقدمه استراتژی ملی خود موضوع ایمان در نیروهای مسلح کشور ما را این گونه بیان کرد «دشمنان ما در تقاطع تکنولوژی و ایمان قرار دارند و ساختار نیرومندی را شکل داده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجلی این نقطه اشتراک فناوری و ایمان و اراده است.» به سایت tik.ir مراجعه کنید !

  • حمید

    سید محسن به خیالت خون دادن راحته !مومن از خودت مایه بزار بعد هشت سال جنگ شدیم این! !ملت پول ندارن !سخت کار میکنن ولی پول ندارن! تند تند داره اختلاس میشه باز تو داری از ما مایه میزاری. کو پول های که اختلاس شد تورم اورد? بله امریکا غرب الان هیچ غلطی نمیکنه چون نیازی نداره الان به اندازه کافی از شرایط داخلی کشور دارن سود میبرن چرا بیان هزینه کنن جنگ راه بندازن? خلاصه همه خسته هستن خسته! این اوضاع هم درست نمیشه حرف جنگم نزنین بچه ها جنگم انایی که الان هستن راضی نیستن.

  • امیر

    سلام خدمت تمامی دوستان.جنگ ایران وعراق جنگ بین 9 الی 10 کشور علیه ایران بود که با پیروزی جنگ ایران خاتمه یافت.شاید خیلی از دوستان نظر شان بر این است که جوانهای ما بیهوده کشته شده اند ولی اگر همین جوانها کشته نمیشدند امروز ما با فقر وبدبختی زندگی میکردیم.پس با نگاهی باز مسایل را نگاه کنید.ایران بدون داشتن سلاح کافی پیروز شد ولی عراق که از تمامی سلاح ها استفاده میکرد پیروز شد.وکشتار زیاد باعث پیروزی ایران شد.غربی ها هم امروز میترسند که به ایران حمله کنند.چون میدانند اگر حمله کنند بامردانی از پارس روبرو هستند که هیچ ترسی ندارند.نباید بگذاریم غربی ها وارد کشور ما بشوند.چون که فقط به اهداف خودشان فکر میکنند وناموس ما را به بازی میگیرند.

  • سید محسن،

    دوستان از روی نا آگاهی مطالبی میزارن که صحیح نیست، این تصویر تقریبا با شرح مطابقت داره، غرب کانال پرورش ماهی و منطقه نبرد کربلای پنج محور لشکر 41 ثارالله مشهور به کانال زوجی رو نشون میدهد، ما از افغانها اسلحه نمیخریدیم، به آنها کمک میکردیم بعضی سلاحها رو در حین انتقال بع عنوان نمونه جهت کپی سازی بر میداشتیم ،چون مجاهدین امکان انتقال به جبهه هرات رو تداشتند از راه پاکستان وارد ایران میشد و در منطقه بیرجند وتایباد به افغانستان منتقل میشد ،بجاس اسلحه های نمونه که بر میداشتیم امکانات دیگر میدادیم، سلاحها از جمله چند موشک استینگر، مینهای کنترل بی سیمی، و موشکهای ضد خودرو و آرپیجی 19 بود،اریکا و عربستان و پاکستان بیشترین حجم سلاح رو به مجاهدین میدادن،ایران هم بیشتر به حزب وحدت که شیعه بودن کمک میکرد و کمکشچ به دیگر گروهها در حد لجستیک بودو آموزش، البته چند مرحله افتخار همراهی در اون مبارزه با مجاهدین افغان رو داشتم

  • کیومرث

    نمیدانم چند سالتان است و نمیخواهم سیاستهای داخلی پر از اشکال را ندیده بگیرم اما قضیه ی جنگ عواقبی را به دنبال داشته که هنوز سیاست های ایران در عراق را توجیه می کند شکل جنگ عوض شده ولی به نوعی ادامه دارد بد نیست برای بالا بردن سطح آگاهی ازفرهنگ مردمی که دولت اسلامی عراق و شام حمایت میکنند تاریخ موصل وشام را از از قرن 6و7 مطالعه وتا به عصر کنونی برسیم .

  • سارا

    آقای احمد کریمی! باید بگویم که سلاح های ایرانی نه تنها در زمان حمله روس ها در افغانستان بود، بلکه یکی از دلایل جنگ های داخلی هم سلاح ها و دخالت های ایرانی ها بود. حکمتیار که رابطه نزدیکی با طالبان و القاعده داشته و الان تحت تعقیب امریکاست چندین سال در نیاوران تهران اقامت داشت. هنوز هم کمک ها و سلاح های ایرانی در دست طالبان است تا بمب گذاری کنند و افغانستان ناامن باشد تا ایران بگوید که با آمدن آمریکا وضع بدتر شده است. متاسفانه جنایات سازمان یافته دولت ایران و ایرانی ها علیه مهاجرین افغان و افغان ها در افغانستان را نمی بینید. همین الان در استرالیا تعداد زیادی از ایرانی ها را میشناسم که برای گرفتن اقامت این کشور خود را افغان معرفی کرده اند.....کاش به جای این همه تحلیل سیاسی غلط و درست کمی به موضوعات انسانی نگاه کنیم.

  • شهرام

    من یه سوال دارم؟ چرا داعش به همه جا حمله میکنه و برادرهای سنی خودشو میکشه ولی به ایران شیعه حمله نمیکنه؟ حتی نزدیکم نمیشه؟ حالا نخواستیم ایران حمله کنه چرا به کربلا حمله نمیکنه؟ کربلا که تو عراقه! چرا تو اربعین که اون همه ایرانی تو کربلا بودند یه سیگارتم نتونست تو کربلا داعش بترکونه؟ چرا زمان شاه داعش طالبان و..... نبود کی میخواین بفهمید که جمهوری اسلامی خاور میانه و حتی جهان را به گه کشیده چرا ایمان نمی آورید

  • شهرام

    همه مشکلات را به گردن امریکا می اندازند چونکه امریکاییها روحیه دموکراسی و اهمال کاری در مقابل کشورهای مخالف دارند ولی روسها اهل عمل هستند خاطرم هست در زمان جنگ ایران و عراق به دستور ایران حزب الله لبنان چندتا دیپلمات روس را به گروگان گرفت و درخواستشان این بود که شوروی به عراق اسلحه ندهد سفارت شوروی در عکس العمل چند تا رهگذر عادی لبنانی را به گروگان گرفت و حزب الله مجبور به ازادی گروگانهای روس شد و روسها گفته بودند ما مثل امریکا احمق نیستیم که سفارت ما را بگیرید و ما کماندو برای ازادی انها بفرستیم و اگر سفارت ما را اشغال کنید ما هم سفارت شما را در شوروی می گیریم ولی امریکاییهای ساده لوح در دهه 80 میلادی برای ازادی چند گروگانشان که در دست حزب الله بود با ایران مذاکره می کردند و در زمان رئیس جمهوری رفسنجانی در سال 69 ازاد شدند یا مورد دیگر هم بگم بد نیست رفسنجانی در یکی از نماز جمعه های دهه 60 بعد از اینکه مردم شعار مرگ بر شوروی سر دادند گفت خواهش می کنم شعار علیه شوروی ندید ما با روسها قرار گذاشتیم که بر علیه شون شعار ندیم شما هم رعایت کنید . اره دیگه چون سمبه پرزوره

  • رهگذر

    متاسفانه یک مشت آدم ساده لوح و سطحی نگر به صورت کلیشه یاد گرفتند همه ی مشکلات را به گردن آمریکا بیندازند. ما قبل از دشمن خارجی از امثال ساده لوحان داخلی ضربه خورده ائیم و همچنان نیز ....

  • محمد

    آقا بابک از روی فیلم سینمایی که نمیتونی تاریخ متوجه بشی برادر

  • هوشنگ

    جناب بابک منبع این مصاحبه ولایتی برنامه شناسنامه است که از شبکه سوم سیما پخش می شود وضمنا اسلحه های اهدایی ایران به مجاهدین افغان اسلحه های سبک بود مثل کلاش و ار پی جی. در ضمن شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چطور با وجود کمبود اسلحه در ایران به مجاهدین افغان کمک می شد ؟در جواب این سوال باید گفت با همان انگیزه ای که در سال1 6 با وجود جنگ ایران و عراق و کمبود نیرو و مهمات در جبهه ایران چند هزار نیروی کماندویی ارتش و تعدادی هم از نیروهای سپاه را برای مقابله با اسرائیل به سوریه فرستادند به مجاهدان افغان کمک می کردند و ضمنا در مورد کمکهای اطلاعاتی امریکا به عراق که در ان شکی نیست باید گفت بعد از قضیه مک فارلین اتفاق افتاد و ان نتیجه تخصص ویژه اخوندها در دشمن تراشی بود به طوریکه امریکا که تا سال 1363 در عراق سفارت نداشت به عراقی که در بلوک شوروی بود کمک اطلاعاتی کرد و در جواب اقای جعفر بای بگم که اگر شوروی به افغانستان حمله نمی کرد زمینه ای برای ظهور بن لادن و تشکیل گروه او از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به وجود نمی امد و بهانه ای هم وجود نداشت که مهاجران افغانی در مقیاس میلیونی به ایران بیایند و اینهمه در ایران جنایت بکنند.

  • احمد کریمی

    این عوارض خیلی هم چیز تازه ای نیست و به قول دوستمون آمریکایی‌ها از اول از اونها خبر داشتند. این عوارض سنگرها و موانع مثلثی عراق در دشت طلائیه، در شمال منطقه شلمچه و جنوب هورالعظی . هستند که بعد از عملیات رمضان برای جلوگیری از نفوذ نیروهای ایرانی با مشاوره اسراییلی‌ها ایجاد شدند و تا پایان جنگ همه هیچوقت نیروهای ایرانی نتوانستند از آنها عبور کنند. این موانع به این ترتیب بودند که سه تانک یا یک دسته زرهی با آرایش مثلث با یک ضلع به سمت ایران همدیگر را پوشش میدادند و دو مثلث دیگر با این دسته مثلثی بزرگتر را بوجود میاوردند که میشدند یک گروهان زرهی و نهایتا گردان تانک مثلثی بزرگتر را بوجود میاورد، فضاهای میانی هم معمولا با سایر موانع مثل میدانهای مین، سیم خاردار و آبگرفتگی تقویت میشدند. آب مورد نیاز ازدور به منطقه پمپاژ میشد و از کیلومترها پائینتر، حدود کانال زوجی در جنوب کانال پرورش ماهی و مقابل جزیره ام الرصاص تخلیه میشد. این منطقه را روی گوگل ارث به راحتی میشود دید.

  • بابک

    جناب هوشنگ لطفا اگر امکان دارد منبع یا لینک این مصاحبه ولایتی رو هم ذکر کنید ضمن اینکه ظاهرا شمااطلاع ندارید که این ایران بود که در زمان جنگ از مجاهدین افغانی اسلحه های آمریکایی (موشک انداز استینگر) می خرید نه برعکس (بد نیست فیلم سینمایی Charlie Wilson's War رو ببنید) درست است شوروی تجهیز سخت افزاری ارتش عراق را بر عهده داشت ولی نباید نقش کمک های اطلاعاتی آمریکا رو به عراق نادیده گرفت به ویژه در همین عملیات کربلای پنج

  • اصلان

    جنگ ایران و عراق با زیاده خواهی و قدرت طلبی صدام ملعون شروع شد، ولی با کله شقی خمینی ادامه یافت ، وباعث ریخته شدن خون صدها هزار جوان ایرانی شد

  • farid

    با شعار جنگ جنگ تا پیروزی دهها هزار نوجوان را به روی زمینهای مین در عراق فرستادند و.....  و بازار اسلحه فروشی برای کارخانه های اسلحه سازی رونق دادند... تا عاقبت جام زهر را خوردند...

  • جعفر

    آقا هوشنک اگر یکم مطالعه کنید متوجه می شوی که آمریکا بود که به افغانها کمک کرد و همین دار و دست بن لادن را راه انداخت

  • ساتورن کیوان

    ................جنگ ایران و عراق (۱۳۶۷-۱۳۵۹) در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها آغاز شد. بر اساس آمارهای بین‌المللی، در طول این جنگ ۲۶۲ هزار ایرانی و ۱۰۵ هزار عراقی کشته شده‌اند. هزینه جنگ برای ایران ۶۲۷میلیارد دلار و برای عراق ۵۶۱ میلیارد دلار بود.................. دلیل هزینه بیشتر و کشته بیشتر بدون موفقیت تنها یک چیز بود : انقلابیون ایران تمام افسران ایرانی را در اولین روزهای انقلاب اعدام کردند و نتیجه این شد که با دو برابر نفرات کشته شده و 20 درصد هزینه جنگی بیشتر صفر صفر شدیم !!!

  • هوشنگ

    جالبه 90%اسلحه عراق را شوروی تامین کرد و بقیه اسلحه عراق را فرانسه تامین کرد ولی علت ناکامی در جنگ را امریکا معرفی می کنند احتمالا تانکهای T72و T62 و هواپیماهای میگ 25 و سوخوهای عراق ساخت امریکا بودند البته در واقع شوروی هم زیاد مقصر نبود بلکه مقصر اخوندهای بی وطنی بودند که خون جوانان ایرانی برایشان مهم نبود و به بهای ریختن خون انها می خواستند خود را مطرح کنند چنانکه ولایتی در تلویزیون ایران می گوید در جریان جنگ ایران و عراق با معاون وزیر خارجه شوروی دیداری داشتم از او توضیح خواستم که چرا به عراق اینقدر اسلحه می دهید معاون وزیر خارجه شوروی در پاسخ گفت ما قبل از جنگ ایران و عراق از سال 1972 با عراق پیمان دوستی داریم و بر اساس ان موظفیم به عراق اسلحه بدهیم ولی با اینحال اگر شما به مجاهدین افغانستان اسلحه ندهید ما هم به عراق اسلحه نخواهیم داد ولایتی می گوید ما مفتخریم که زیر بار شرط شوروی نرفتیم. بله زیر بار شرط شوروی نرفتید به بهای ریخته شدن خون جوانان ایرانی و بیوه شدن بسیاری از زنان ایرانی

  • ایرانی

    آمریکایی ها همون موقع این مناطق رو رصد می کردن و تصاویرش رو در اختیار عراقی ها قرار می دادن و منجر به شکست نیروهای ایرانی شدن تا توازن قوا بر هم نخوره