ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصابات کارگری در اعتراض به حقوق معوقه ادامه دارند

در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۳ هنوز برخی کارگاه‌ها به کارگران خود حقوق نپرداخته‌اند. فشار کارفرماها برای تبدیل قراردادهای کاری دائم به موقت نیز تشدید شده است.

در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۳، همچنان تعدادی از کارگران در نقاط مختلف ایران حقوق دریافت نکرده‌اند. اعتصاب کارگران لوله سازی اهواز به دومین هفته کشیده است و فشار کارفرماها برای تبدیل قراردادهای کاری دائم به موقت ادامه دارد.

کارگران یکی از پیمانکاران نیروی انسانی کارخانه «لوله‌سازی اهواز» در دو ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند و از  ۱۳ بهمن در اعتصاب هستند. آنها در ادامه اعتراض صنفی خود، یکشنبه ۱۹ بهمن هم در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارفرما با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه هر گونه اجتماع صنفی کارگری را ممنوع اعلام کرد و برپایی تجمع کارگری در ایام دهه فجر را عملی ضد انقلابی دانست.

۱۲۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در کارخانه «لوله‌سازی اهواز» در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و اعلام نارضایتی از شرایط کار در این شرکت پیمانکاری، تجمع کرده و خواستار دریافت معوقات حقوقی و تغییر وضعیت شغلی خود بودند.

در کارخانه لوله سازی اهواز که یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تولید لوله‌های نفت و گاز است، دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر از آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند. دیگر کارگران این کارخانه با وزارت نفت قرارداد رسمی دارند و به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.

خبرگزاری «ایلنا» می‌نویسد، همکاران رسمی، از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، «نفت کارت» و حق کار در شرایط آب وهوایی بد برخودارند. آن‌ها همچنین می‌تواننداز منازل سازمانی استفاده کنند اما این مزایا به کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد. تغییرات پی در پی اعضای هیئت مدیره کارخانه لوله سازی اهواز نیز باعث شده که آن‌ها نتوانند وضعیت خود را پیگیری کنند.

کارگران این کارخانه گفته‌اند که کارفرما نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی نشان می‌دهد و به اجتماع صنفی کارگران در ایام دهه فجر برچسب سیاسی زده است.

هم‌زمان، ‌ تعدادی از کارگران کارخانه «شیشه آبگینه» قزوین هم که سه ماه حقوق نگرفته‌اند، به دنبال تداوم بی‌توجهی‌ کارفرما به پرداخت مطالبات صنفی‌شان، روز ۲۰ بهمن در محوطه کارخانه تجمع کردند. این دومین روز تجمع این کارخانه است.

کارفرما مدتی است کار این کارخانه را متوقف کرده و می‌گوید تا زمانی که این شرکت سرمایه گذاری همه اسناد رسمی کارخانه را از شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به نام وی انتقال ندهد، فعالیت کارخانه را متوقف می‌کند.

کارگران پروژه قطار شهری اهواز هم ۴ ماه حقوق معوقه دارند. ۹۰۰ کارگر با شرکت پیمانکاری کیسون - مجری این پروژه - قرارداد دارند، اما مدیریت شرکت کیسون هر ماه به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر خودداری می‌کند.

اجبار کارگران به تبدیل وضعیت قرادادهای کاری

قرادادهای موقت و نداشتن امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین مشکلات کارگران ایران است. از سال‌های نخستین دهه ۷۰، با رای دیوان عدالت اداری انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغل دائم جنبه قانونی پیدا کرده و امنیت شغلی کارگران بسیار آسیب‌پذیر شده است.

در همین زمینه، اعمال فشار کارفرمای شرکت «نیر پارس» برای تبدیل وضعیت قرارداد کار کارگران دائمی این شرکت به قراداد موقت، باعث شده ۹ نفر از این کارگران از دریافت مزایای قانونی محروم شوند.

این کارگران به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند که در یک سال گذشته مدیریت شرکت «نیر پارس» تلاش کرده است تا به هر طریق ممکن قرارداد کاری باقیمانده کارگران دائمی این شرکت را به وضعیت قرارداد موقت تبدیل کند.

شرکت نیر پارس که زیر مجموعه گروه مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) است از پایان سال گذشته، ۴۳ کارگر را برای تبدیل وضعیت قراردادهای خود تحت فشار گذاشته است.  در دفتر تهران «نیر پارس»،۳۰۰ کارگر شاغل هستند که قراردادهای دایمی داشته‌اند. خبرگزاری «ایلنا» می‌نویسد، برخی از کارگران از ترس قطع مزایا، حاضر به تبدیل وضعیت قرارداد خود شده‌اند، اما برخی دیگر در مقابل این فشار‌ها مقاومت کرده‌اند.

با وجود آنکه این گروه با شکایت در اداره کار توانسته‌اند برای دریافت مزایای مزدی مورد نظر خود از هیات تشخیص اداره تهران رای بگیرند، اما کارفرما از پرداخت این مزایا که شامل سبد کالا می‌شود خودداری کرده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نگرانی کارگران از استمرار این روند بیشتر شده است، چون بسیاری از کارفرما‌ها در ماه‌های پایانی سال اقدام به تغییر وضعیت قراردادهای کاری کارگران می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.