ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دریای مدیترانه قربانگاه پناهجویان؛ ده‌ها پناهجوی دیگر کشته شدند

چهار قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی بر اثر باد تند و امواج شدید غرق شد. در این سانحه بیش از ۳۰۰ پناهجو کشته شدند. احتمال می‌رود آمار کشته‌شدگان بیشتر شود.

با غرق شدن چهار قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی و کشته شدن بیش از ۳۰۰ پناهجو، دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۵ نیز به گورستان پناهجویان تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۹ تن از بازماندگان قایق نخست در حالی که در تندباد و امواج شدید به قایق‌های بادی (پلاستیکی) واژگون‌شده چسبیده بودند توسط یک کشتی تجاری ایتالیایی نجات یافتند.

این مردان نجات‌یافته، از کشورهای مالی و سنگال بودند و آنچه بازگو کردند یکی از فاجعه‌بارترین رویدادهای سال‌های گذشته در مورد کشته شدن پناهجویان بود.

با قایق‌های بادی در میان امواج شدید دریای آزاد

به‌گفته کارلوتا سامی، سخنگوی کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل (UNHCR) در ایتالیا این پناهجویان می‌بایست روز یکشنبه لیبی را ترک کرده و دست‌کم یک روز را در دریا با امواج شدید و بدون آذوقه و آب سر کرده باشند.

وی گفت: «آن‌ها (بازماندگان) به ما گفتند همه پناهجویان بر روی دو قایق بادی (پلاستیکی) سوار بودند که بلافاصله قایق‌ها از آب پر شدند. ۲۰۳ نفر کشته شدند که جوان‌ترین آن‌ها ۱۲ سال سن داشت.»

از مجموع ۲۳۲ کشته سرنشینان قایق‌ها، تنها جنازه ۲۹ نفر پیدا شد. پیکر یافت‌شدگان به سیسیل منتقل شده است. تنها یکی از این جنازه‌ها شناسایی شده که آن هم متعلق به جوانی بود که از جنوب صحرا به امید رسیدن به اروپا این راه را برگزید.

«تعداد قربانیان ممکن است افزایش یابد»

برای نیروهای امدادگر نیز کمک‌رسانی در میان توفان و امواج بلند خطرناک است. جیوانی پتورینو، فرمانده مرکز گارد ساحلی ایتالیا قاچاقچیانی را که با چنین شرایطی پناهجویان را اعزام می‌کنند، «جنایتکار» نامید، چرا که پناهجویان را مستقیماً به قربانگاه می‌فرستند و موجب به خطر افتادن زندگی امدادگران می‌شوند.

پتورینو گفت: «تعداد قربانیان ممکن است بیشتر شود. در حال حاضر گزارش‌هایی درباره غرق شدن کشتی سوم در دست بررسی است که تاکنون اثری از آن یافت نشده است.»

فلاویو دی جیاکومو، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: «آن‌ها (قایق سوم  در آغاز حرکت ۴۲۰ نفر بوده‌‌اند بنابر این می‌توان تخمین زد که تعداد کشته‌شدگان حدود ۳۳۰ نفر خواهد بود.»

روز یکشنبه در ۱۶۰ کیلومتری جنوب جزیره لامپدوزای ایتالیا و نزدیک‌تر به سواحل لیبی، قایق چهارم پناهجویان با ۱۰۵ سرنشین غرق شد که گارد ساحلی ایتالیا توانست بامداد سه‌شنبه آن‌ها را پیدا کند. در این رویداد ۲۹ پناهجو در سرمای شدید کشته شدند.

در سال ۲۰۱۴ بیش از سه هزار پناهجو در آب‌های مدیترانه جان خود را از دست دادند. ایتالیا با ادامه مرگ پناهجویان عملیات دریایی «ماره نوستروم» (Mare Nostrum) را در آب‌های مدیترانه به اجرا گذاشت تا با تدارکات و بودجه بیشتر مانع از بروز چنین حوادثی شود.

عملیات «ماره نوستروم» تنها در مدت یک سال جان ۱۳۰ هزار پناهجو را در دریا نجات داد اما از ماه نوامبر ۲۰۱۴ عملیات «تریتون» (Triton) که یک پروژه اتحادیه اروپاست جایگزین آن شد. «تریتون» از بودجه کمتری برخوردار است و تنها در نزدیکی سواحل اروپا مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد.

فراخوان برای اقدام مشترک بیشتر در اروپا

سخنگوی کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل در ایتالیا معتقد است که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد باید منتظر کشته‌های بیشتری بود: «اگر ما شرایط را بهتر نکنیم و امکانات را افزایش ندهیم فجایع دیگری رخ خواهند داد. به این فکر کنید که ما زمستان را داریم و در تابستان نیز به‌طور معمول ۱۵ یا ۲۰ قایق پناهجویان یک‌جا می‌آیند.»

ایتالیا از اتحادیه اروپا عمل بیشتری را در این زمینه خواستار شده است. عملیات «تریتون» نیز تنها با فشار بسیار ایتالیا به اجرا گذاشته شد.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا خواهان اقدام مشترک بیشتر اروپا در مورد سیاست مهاجرت شده است. مسأله پناهجویان تنها مشکل ایتالیا، یونان، اسپانیا یا فرانسه نیست، جنتیلونی می‌گوید: «"ماره نوستروم" عملیات بسیار بااهمیتی بود که باید اروپایی شود. ما می‌توانیم در اقدامات انسانی و در توانایی‌هایمان مشکلات را حل کنیم و گامی به عقب برنداریم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.