ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های شدید در شرق اوکراین با وجود توافقنامه صلح

خشونت‌ها در شرق اوکراین بی‌امان است. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر از نظامیان و غیرنظامیان کشته شده‌اند. این در حالی است که طرف‌های درگیر بر سر آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین روز جمعه ۱۳ فوريه/ ۲۴ بهمن اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ سرباز اوکراینی کشته و ۴۰ سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

یکی دیگر از مسئولان ارتش اوکراین از شرایط «بسیار دشوار» در اطراف دبالتسیو سخن گفته است. این شهر از مناطق استراتژیک محسوب می‌شود که در میان دونتسک، مرکز جدایی‌خواهان طرفدار روسیه و لوگانسک، جایی که نیروهای اوکراین تقریباً در محاصره شورشیان قرار دارند، واقع است.

بمباران‌ها در لوگانسک نیز از سر گرفته شده است. لوگانسک یکی از مراکز منطقه‌ای و دژ محکم جدایی‌طلبان است. شهردار این شهر گفته است در این بمباران‌ها سه غیرنظامی کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند.

مسئولان محلی طرفدار دولت مرکزی اوکراین گفته‌اند دو غیرنظامی نیز در شهر شاستیا که در کنترل نیروهای ارتش اوکراین و در شمال لوگانسک قرار دارد، کشته شده‌اند.

مسئولان اوکراینی همچنین اعلام کرده‌اند که در منطقه دونتسک دو شهروند غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

دونتسک شب گذشته نسبت به شب‌های قبل از آن، آرام‌تر بود اما صدای شلیک موشک و آتش توپخانه حدود ساعت شش صبح روز جمعه بار دیگر به گوش رسید.

از سوی دیگر سایت «اسپوتنیک‌نیوز» روسیه نوشته است دمیتری پِسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه نیروهای اوکراین را متهم کرده که تلاش می‌کنند آتش‌بس را نقض کنند. او چنین اقدامی را «خطرناک» عنوان کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۲ فوريه/ ۲۳ بهمن) پس از پایان مذاکرات مینسک، منطقه اطراف دبالسیو را مشکلی برای اجرای توافقنامه «مینسک ۲» دانسته بود چرا که به‌گفته وی، دولت اوکراین وجود هزاران سرباز اوکراینی در اطراف این شهر را انکار می‌کند.

آتش‌بس شکننده

آتش‌بسی که در پیمان «مینسک ۲» بر سر آن توافق شد از نیمه‌شب یکشنبه به اجرا گذاشته می‌شود. این توافقنامه پس از ۱۶ ساعت مذاکره رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه به‌دست آمد و «روزنه امیدی» برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها در اوکراین تلقی شد که در هفته‌های اخیر شدت گرفته بود. در ۱۰ ماه گذشته نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، رهبران آلمان و فرانسه که از روز پنج‌شنبه در نشست مینسک شرکت داشتند گفته بودند که اگر مشکلاتی بر سر اجرای پیمان «مینسک ۲» پیش بیاید تحریم‌های جدید علیه روسیه به اجرا گذاشته خواهد شد.

ایالات متحده در صحنه دیپلماتیک آلمان و فرانسه را برای دستیابی به توافق با روسیه بر سر اوکراین تنها گذاشت اما اعلام کرد که از هم‌پیمانان اروپایی خود حمایت می‌کند و در صورت شکست آتش‌بس، مسکو را تحت فشار قرار خواهد داد.

توافقنامه «مینسک ۲» پس از ۱۶ ساعت مذاکره رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه به‌دست آمد.

روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که جدایی‌طلبان خواهان آنند که نیروهای اوکراینی حاضر در منطقه سلاح‌های خود را زمین بگذارند. تخمین زده می‌شود که بین شش تا هشت هزار سرباز اوکراینی در محاصره قرار دارند.

برخی از ناظران غربی معتقدند جدایی‌خواهان قصد دارند تا زمان اجرای آتش‌بس جدید شهر دبالتسیو را تسخیر کنند.

یک منبع اوکراینی نزدیک به مذاکرات در مینسک که نامش منتشر نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است روسیه در گفت‌وگوها می‌خواست آتش‌بسی که قرار شده از یکشنبه عملی شود یک هفته بعد به اجرا گذاشته شود. این در حالی است که دمیتری پِسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد که روسیه خواهان «اجرای فوری» آتش‌بس در اوکراین است نه از ۱۵ فوریه. به‌گفته وی تعیین روز یکشنبه برای اجرای آتش‌بس تحت فشار جدایی‌خواهان در نشست مینسک به تصویب رسید.

شک و تردید عمومی

از نگاه عمومی توافق «مینسک ۲» تنها یک صلح ظاهری است که راهبردهای لازم برای حل و فصل مسائل مورد کشمکش، به ویژه کنترل مرز را فراهم نمی‌کند. دولت اوکراین و غرب، روسیه را متهم می‌کنند که از طریق مرز به نیروهای شورشیان سلاح می‌رساند، اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند.

کنترل مرزها توسط دولت اوکراین تا پایان سال ۲۰۱۵ چشم‌اندازی ندارد؛ یعنی تا پس از برگزاری انتخابات منطقه‌ای درباره قلمرو جدایی‌خواهان و دستیابی به یک راه‌حل جامع سیاسی برای حل بحران.

پاولو کلیمکین، وزیر خارجه اوکراین، روز جمعه در پارلمان این کشور از این‌که «تاریخ مشخصی برای خروج نیروهای خارجی از خاک اوکراین تعیین نشده»، اظهار تأسف کرد.

با این حال مسکو بارها اعلام کرده است که در درگیری‌های داخلی اوکراین دخالتی ندارد و هیچ سلاحی را به جدایی‌طلبان نرسانده، اما منکر نشده است که ممکن است نیروهای داوطلب از روسیه به کمک شورشیان طرفدار مسکو در دنباس رفته باشند.

سایت «اسپوتنیک‌نیوز» روسیه روز جمعه به‌نقل از لامبرتو زانیر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته حرکتی از واحدهای روسیه در خاک دنباس دیده نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.