ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دخالت نتانیاهو در مهم‌ترین جایزه فرهنگی اسرائیل جنجال‌ آفرید

نتانیاهو گفته بود «جایزه اسرائیل» به چپ‌ها و تندروها میدان می‌دهد. او پس از مخالفت‌ها و تهدید دیوید گروسمن، نویسنده اسرائیلی به تحریم جایزه، عقب‌نشینی کرد.

بنیامین نتانیاهو هیأت داوران «جایزه اسرائیل»، عالی‌ترین جایزه فرهنگی این کشور را متهم ساخت که به چپ‌ها و تندروها میدان می‌دهند. این اظهارات نتانیاهو با مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه شد. او سرانجام اعلام کرد که دیگر دخالتی در اعطای این جایزه نمی‌کند.

بنیامین نتانیاهو گفته بود که در کمیسیون انتخاب برندگان «جایزه اسرائیل» چپ‌ها و تندروهای زیادی حضور دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در برابر فشار افکار عمومی سر فرود آورد. رسانه‌های اسرائیل روز جمعه ۱۳ فوريه / ۲۴ بهمن به نقل از دفتر او گزارش دادند که نخست‌وزیر دیگر در انتخاب هیأت داوران «جایزه اسرائیل» دخالت نخواهد کرد.

پیش از آن، دیوید گروسمن، نویسنده مطرح اسرائیلی در اعتراض به دخالت نتانیاهو، از کاندیداتوری خود برای دریافت جایزه صرف‌نظر کرد. نخست‌وزیر اسرائیل در این هفته سه عضو هیأت داوران «جایزه اسرائیل» را حذف کرده بود.

دیوید گروسمن در شبکه دو تلویزیون اسرائیل به‌شدت نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که دیگر کاندیدای «جایزه اسرائیل» نخواهد شد. او گفت «در پاسخ به کارزار ارعاب نخست‌وزیر در برابر برخی از بهترین دانشمندان و هنرمندان اسرائیل» این اقدام را انجام می‌دهد.

گروسمن از مدافعان صلح میان فلسطین و اسرائیل است و در سال ۲۰۱۰ جایزه صلح ناشران آلمان را دریافت کرده است.

«جایزه اسرائیل» عالی‌ترین جایزه دولتی این کشور است که هر ساله در روز استقلال و در شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) به افرادی با شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری اهدا می‌شود. در مراسم اعطای این جایزه به‌طور معمول رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) و بلندپایه‌ترین قاضی عضو دیوان عالی اسرائیل شرکت می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو چنین استدلال کرده بود که در کمیسیون انتخاب برندگان این جایزه، نیروهای چپ‌ زیادی حضور دارند. او این کمیسیون را متهم کرده بود که در سال‌های گذشته «بیشتر و بیشتر تندروها و ضدصهیونیست‌ها» را برای مهم‌ترین جایزه فرهنگی کشور برگزیده‌اند.

دیوید گروسمن: سخنان نتانیاهو آزادی اندیشه و بیان و خلاقیت در اسرائیل را نقض می‌کند.

نتانیاهو گفته بود: «چنین وضعیتی که به یک گروه کوچک با مواضع افراطی اجازه می‌دهد تا روی "جایزه اسرائیل" کنترل داشته باشند، باید تغییر کند.» او که اکنون وزیر موقت آموزش و پرورش نیز هست، می‌تواند در مورد ترکیب هیأت داوران «جایزه اسرائیل» تصمیم‌گیری کند.

سه نفری که از هیأت داوران کنار گذاشته شدند آونر هُلتسمن و آریل هیرشفلد، استادان ادبیات و هایم شاریر، تولید‌کننده بودند. در کنار دیوید گروسمن چندین نویسنده سرشناس دیگر نیز با سخنان نتانیاهو «جایزه اسرائیل» را تحریم کردند؛ از جمله روت دایان و سامی میشائیل. گروسمن گفته بود سخنان نتانیاهو «آزادی اندیشه و بیان و خلاقیت در اسرائیل را نقض می‌کند.»

«پس گرفتن حق وتوی نتانیاهو»

پیش از انتخابات پارلمانی ۱۷ مارس اختلافات سیاسی در اسرائیل شدت گرفته است. حزب کار اسرائیل اعلام کرد که دخالت نتانیاهو در هیأت داوران «جایزه اسرائیل» را به دادگاه خواهد کشاند. ایزاک هرتسوگ، نامزد اصلی این حزب در انتخابات آینده، گفت نتانیاهو حاضر است برای وجهه سیاسی خود «نمادی را که برای چندین نسل اسرائیل ارزش دارد، نابود سازد».

یهودا واینستین، دادستان کل اسرائیل در نهایت از نتانیاهو خواست تا از دخالت در ترکیب هیأت داوران خودداری کند.

نتانیاهو اینک باید تصمیم‌گیری درباره هیأت داوران را به خود کمیسیون واگذارد و تهدید وتوی نامزدهای هیأت داوران را پس بگیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.