ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوکوحرام به چاد حمله کرد

اسلامگرایان نیجریه برای اولین مرتبه وارد دهکده‌ای مرزی در کشور همسایه شدند و دست‌کم ۵ نفر را کشتند. در تازه‌ترین حملات داخلی آنها در شمال شرقی نیجریه ۲۱ نفر جان باخته‌اند.

اسلامگرایان نیجریه برای اولین مرتبه وارد دهکده‌ای مرزی در کشور همسایه شدند و دست‌کم ۵ نفر را کشتند. در تازه‌ترین حملات داخلی شبه‌نظامیان در شمال شرقی نیجریه نیز ۲۱ نفر جان باخته‌اند.

سخنگوی ارتش چاد اعلام کرده که شبه‌نظامیان بوکوحرام به روستای نگوبوآ در این کشور حمله کرده‌‌اند. این یورش پیش از ظهر جمعه ۱۳ فوریه انجام شده و به گفته مقامات امنیتی چاد، جان ۵ نفر از اهالی روستا را گرفته است.

مهاجمان در نیمه‌شب با سه قایق از دریای چاد عبور کرده و در بدو امر، ماهیگیری را کشته‌اند که سر راه‌‌شان بود. آنها پس از ورود به ده نگوبوآ کلبه‌ها را آتش زده‌اند. سخنگوی ارتش چاد می‌گوید ستیزه‌جویان در تعقیب و گریز نیروهای نظامی پراکنده شده و به نیجریه باز گشته‌اند.

به گفته مقامات سازمان ملل، در روستای نگوبوآ حدود ۳۳۰۰ آواره نیجریایی زندگی می‌کنند. این افراد از دست خشونت‌های جاری در کشورشان به سرزمین همسایه پناه آورده‌اند.

بوکوحرام در هفته‌های اخیر، دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه کشانده است. مقامات چاد، نیجر، کامرون و بنین اعلام کرده‌اند که روستاهای مرزی آنها هدف تهاجم بوده‌اند. این کشورها از کارزار مقابله با بوکوحرام حمایت می‌کنند.

قرار است یک سپاه بین‌المللی در هفته‌های آینده برای مقابله با بوکوحرام تشکیل شود. این تصمیم در ۲۹ ژانویه در نشست شورای صلح و امنیت کشورهای عضو اتحادیه افریقا در اتیوپی گرفته شد. سربازان چاد از مدت‌ها پیش به کامرون و نیجر در رویارویی با بوکوحرام کمک می‌کنند.

اوایل ژانویه ۲۰۱۵، شبه‌نظامیان بوکو حرام به شهر «بقا» در شمال نیجریه حمله کردند، شهر را به آتش کشیده و آن را با خاک یکسان کردند. در این حمله بیش از دو هزار نفر کشته شدند.

در داخل نیجریه نیز، بوکوحرام به خشونت و خونریزی ادامه می‌دهد. پنجشنبه ۱۲ فوریه، طی دو تهاجم در شمال شرقی این کشور، ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند.

در ماه اکتبر اعلام شده بود که بوکوحرام آماده آتش‌بس با دولت نیجریه است. ستیزه‌جویان بوکوحرام کمی بعد با تکذیب این خبر اعلام کردند ۲۱۹ دانش‌آموز دختری را که در سال ۲۰۱۴ ربوده‌اند، به عقد خود در آورده‌اند.

بوکوحرام برای تشکیل دولتی اسلامی در شمال نیجریه تلاش می‌کند که اکثریت جمعیت آن مسلمان است. این گروه از سال ۲۰۰۹ به صورتی برنامه‌ریزی شده به مراکز پلیس، ارتش، کلیساها و مدارس نیجریه حمله می‌کند. در این تهاجم‌ها تاکنون دست‌کم ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

نیجریه پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آفریقاست؛ ششمین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک، سرزمین جنگ‌های استقلال‌طلبانه، کودتاهای نظامی، درگیری‌های قبیله‌ای، سوءمدیریت سیاسی و فساد بی‌انتهای اقتصادی.

نصف بیشتر جمعیت ۱۷۰ میلیونی این کشور مجبور به گذران زندگی با روزی یک دلار هستند. در شمال شرقی نیجریه که سنگر اصلی بوکوحرام است، از هر چهار زن و از هر دو مرد، تنها یک نفر سواد خواندن دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.