ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی شورای نگهبان: کسانی که «جمهوری ایرانی» گفتند حق ندارند وارد نظام شوند

نجات‌الله ابراهيميان گفت کسانی که در رویدادهای سال ۸۸ امنيت کشور را به خطر انداختند و دشمنان نظام را اميدوار کردند صلاحيت‌شان در انتخابات تأييد نمی‌شود.

نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با انتخابات آتی مجلس گفت صلاحیت کاندیداها بر اساس ملاک رهبر جمهوری اسلامی که رویدادهای سال ۸۸ را «خط قرمز» دانسته بود تعیین خواهد شد.

نجات‌الله ابراهیمیان: اگر کسی به ارتکاب جرايمی عليه نظام محکوم شود، اين سابقه ولو اين‌که بعداً اين فرد منشاء خدماتی هم قرار گيرد، باز هم مانع انتخاب شدن است.

ابراهيميان که با خبرگزاری مهر مصاحبه کرده است، گفت: «کسانی که امنيت ما را به خطر انداختند با بی‌تدبيری و يا اشخاصی که حساب‌شده کشور را به مخاطره انداختند و دشمنان ما را اميدوار کردند چنانچه نقش فعالشان و اين اقدامشان ثابت شود؛ مانع تلقی خواهد شد.»

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «هيچکدام از ما نمی‌توانيم اجازه دهيم که اشخاصی که شعار "استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی" را در مقابل "جمهوری اسلامی" بر زبان رانده‌اند و به آن دامن زده‌اند، وارد سيستمی شوند که جمهوريت و اسلاميت از ارکان آن است.»

به‌گفته وی مسئولان حکومتی بايد مراقب باشند همراه شعارهای اصولگرايانه يا اصلاح‌طلبانه وقتی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» مطرح شد فوری خطوط روشنی برای خود ترسيم کنند و اجازه ندهند در يک فضای مبهم تمام اين صداها به هم بياميزد و تشخيص سره از ناسره غيرممکن شود و نظام به خطر بيفتد.

«استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» شعاری بود که پس از گذشت چند ماه از اعتراضات گسترده به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، گروهی از مردم معترض آن را در خیابان‌ها سر دادند.

نجات‌الله ابراهيميان در بخش دیگری از سخنان خود اصل نظارت بر انتخابات را امری طبیعی دانست و گفت: «يک نظام حقوقی مذهبی اين حساسيت را دارد که متدينين در مناصب قرار بگيرند و ما نمی‌توانيم اين ويژگی‌ها را با يک نظامی که اساساً شعار اصلی‌اش جدايی حکومت از دين است، مقايسه کنيم.»

سخنگوی شورای نگهبان در همین حال افزود کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از کاندیداهای معترض حمایت کردند و در ستادهای انتخاباتی آن‌ها فعالیت داشتند اما سپس موضعی به نفع نظام گرفتند می‌توانند فعالیت سیاسی کنند.

اشاره نجات‌الله ابراهيميان به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری است. آن‌ها به نتایج انتخابات اعتراض کردند و از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: «اگر کسی به ارتکاب جرايمی عليه نظام محکوم شود، اين سابقه ولو اين‌که بعداً اين فرد منشاء خدماتی هم قرار گيرد، باز هم مانع انتخاب شدن است.»

اصلاح‌طلبانِ قانونی در ایران به‌تازگی در دو همایش کانون توحید و حزب مردم سالاری از شیوه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی انتقاد کرده و گفته بودند شورای نگهبان سلیقه‌ای عمل می‌کند.

آن‌ها نگران هستند که کاندیداهای اصلی‌شان برای انتخابات مجلس توسط ۱۲ عضو شورای نگهبان که همگی اصولگرا هستند، رد صلاحیت شوند.

اصلاح‌طلبان پیش از این نیز شورای نگهبان و به‌ویژه احمد جنتی، دبیر این شورا را متهم کرده بودند که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آشکارا از محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای اصولگرایان پشتیبانی کرده بود.

انتخابات دهمین دوره مجلس ایران اسفند ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    خودمون میدونستیم این دور باطل ادامه داره تا موقعی که مردم بقدر کافی بالغ بشن و قیمت ازادی رو بپردازند.

  • hamid rafi

    جمهوری دینی یا مرامی نمیخواهیم چرا که نهاد دولت باید نسبت به ادیان و مرامها بیطرف باشد. درود بر جمهوری ایران! شاد باشید. حمید

  • hasani

    میرحسین موسوی در سال ۱۳۶۰، پس از آن نخست وزیر شد که مجلس ایران، به نخستین گزینه پیشنهادی آقای خامنه ای (علی اکبر ولایتی) رای نداد. تمدید نخست وزیری او در سال ۱۳۶۴ نیز، در شرایطی صورت گرفت که آقای خامنه ای با ادامه مسئولیت آقای موسوی مخالف بود ولی خمینی انتخاب فردی غیر از وی را 'خیانت به اسلام' دانست.

  • روزبه

    مرسی از اینکه تکلیف مردم رو روشن کردید .پس تنها راه باقی مانده مردم  برای تغییر ٬ انقلاب  و سرنگونی شماست  امیدوارم مثل شاه دیر بیدار نشید که گفت صدای انقلاب شما رو شنیدم ..... چون انقلاب به ضرر همه است هم مردم و هم شما و هم برای کل کشور.

  • کامران

    زنده باد جمهوری ایرانی ! ایرانیت بخش با ارزش فرهنگ ما بود که اگر ایرانیت ما نبود ، فردوسی و حافظ و سعدی و نظامی و خیام و بسیاری ادیبان دیگر نبودند که برای ما از فرهنگ ایرانی مان در پیش از اسلام روایت کنند فرهنگی که بسیار اومانیستی و زمینی تر بود نسبت به اسلام ، الان ملت ایران مثل مصری ها جز اسلام هویتی نداشت . و اسلام همان دینی است که پیامبرش و خدای ساختگی اش پس از رسیدن به قدرت تمامی آیات انسان دوستانه اش در مکه را نسخ کرد و شد پدر خشن و خشونت ورز امت اسلامی که در سوره ی توبه و باقی سوره های مدنی به غیر مسلمانان و ناباوران و دهریون چنگ و دندان نشان می داد و جز سرو سامان دادن به مسایل جنسی پیامبر و روابط تازه ی پیامبر با ماریه و زینب زن پسر خوانده اش و البته قوانین جنگی و به غنیمت بردن مال شکست خوردگان در برابر تهاجمات پیامبر ، دستور دیگری نداشت. شرم بر تمام پای مردان دیو فرهنگ ضحاک پرستی امروز ایران

  • hasani

    ضدانقلاب و نظام انها بودند که از سال ۵۷ با چماق بجان مردم افتادند و مردم فارس وعرب و لر و ترک و کرد و بلوچ و ترکمن را دسته دسته تیر باران کردند. ضدانقلاب انها بودند که طالقانی را مسموم کردند و تمام روحانیون ضد ولایت فقیه مثل شریعتمداری و منتظری را به تبعید و زنجیر کشیدند. ضدانقلاب انها بودند که با خفقان و سرکوب به دستگیری واعدام روشنفکران پرداختتید و قتلهای زنجیری راه انداختید و هر صدای اعتراض را جاسوس و صیهونیست و ضدانقلاب و شاهپرست و منافق و فتنه گر نامیدید و دست و پا شکستند.. ضدانقلاب انها بودند که وعده اتوبوس و مدرسه و بهداشت مجانی و بهشت را دادند و بجایش بحران گروگانگیری و جنگ ۸ ساله و موشک و بمب اتمی سازی و گرانی بیکاری و اعتیاد و فحشا را ارایه دادند. ضدانقلاب انها بودند که همچنان میلیاردها پول مردم ایران را غارت میکنند و با سرکوب و اعدام و دروغ و اتهام و تهدیدو اسیدپاشی و شلاق و شکنجه میخواهند به چپاول ادامه دهند!

  • hasani

    اون نظامتان اسقاطی است .