ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئيس سازمان محيط زيست: علت اصلی ريزگردها، گرد و غبارهای شمال غربی آفريقا است

معصومه ابتکار می‌گويد دولت امروز يکشنبه ۲۶ بهمن، بسته‌ای برای مقابله با ريزگردها در خوزستان تصويب می‌کند.

معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست می‌گويد منشأ اصلی ريزگردها در ايران «جريان‌های گرد وغباری است که از شمال غربی آفريقا به اين منطقه وارد می‌شود.»

در پی شدت گرفتن بحران ريزگردها در جنوب و غرب ايران، گروهی از نمايندگان مجلس خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئيس اين سازمان شده‌اند.

ابتکار گفت افزون بر اين گرد و غبارها «تغيير اقليم، افزايش دما، کاهش بارندگی و برخی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای کم‌توجه به اصول زيست‌محيطی» در بروز ريزگردها مؤثر است.

به گفته وی «سازمان محيط زيست وظيفه هماهنگی و همگرايی و هم‌افزايی دستگاه‌های مختلف در فرايند تقسيم کار مقابله با پديده‌های زيست‌محيطی از جمله ريزگردها را دارد و سازمان هواشناسی بايد به موقع اطلاع‌رسانی کند و سازمان جنگل‌ها در طرح‌های بيابان‌زدايی جدی‌تر باشد و سازمان مديريت و برنامه‌ريزی هم تخصيص‌ها را به موقع انجام دهد.»

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، خشک‌شدن تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظيم را در بروز گرد و غبار و ريزگردها در خوزستان مؤثر دانسته و از اقداماتی برای آب‌رسانی به اين تالاب خبر داده است.

ابتکار همچنين از تهيه بسته اجرايی دولت برای مقابله با پديده ريزگردها در استان خوزستان و  شهر اهواز خبر داد و گفت که اين بسته در جلسه امروز يکشنبه ۲۶ بهمن هيأت دولت بررسی و نهايی می‌شود.

افزايش گرد و غبار و ريزگردها در خوزستان هفته گذشته به حدی رسيد که باعث تعطيلی مدارس و دانشگاه‌ها شد. در روزهای اخير چندين تجمع در اعتراض به وضعيت زيست محيطی اين استان برپا شده است. معترضان خواهان اقدام سريع دولت برای مقابله با اين پدیده هستند.

در روزهای اخير چندين تجمع در اعتراض به وضعيت زيست محيطی خوزستان برپا شده است.

تجمع‌کنندگان همچنين از وعده‌های مختلف مسئولان در رسيدگی به وضعيت بحرانی محيط زيست در خوزستان به شدت انتقاد کرده و می‌گويند «خوزستان در حال مدفون شدن» است.

در همين حال امروز يکشنبه نيز نمايندگان خوزستان در اعتراض به «وضعيت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط در قبال اين معضل» با «ماسک‌» وارد مجلس شدند.

در پی شدت گرفتن بحران ريزگردها در جنوب و غرب ايران، گروهی از نمايندگان مجلس به شدت از سازمان حفاظت محيط زيست انتقاد کرده و حتی خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئيس اين سازمان شدند. همچنين گزارش شده که نمايندگان مجلس طرحی را برای تبديل سازمان حفاظت محيط زيست به وزارتخانه تهيه و تدوين کرده‌اند.

نمايندگان تهيه‌کننده اين طرح، فراهم کردن امکان نظارت مجلس بر محيط زيست از جمله دلايل اصلی پيشنهاد تبديل اين سازمان به وزارتخانه دانسته‌اند.

اين طرح در حالی تهيه شده که بر پايه قانون برنامه پنجم توسعه ايران، افزايش شمار وزارتخانه‌ها غيرقانونی اعلام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    منظور از شمال غربی آفریقا ، لبنان و فلسطین است و رئیسک محیط زیست با زبان بی زبانی میخواهد بگوید بودجه ای را که باید برای محیط زیست اختصاص داد ، توسط علی خامنه ای به این گروهک های تروریستی اختصاص میابد و دیگر چیزی برای خودمان باقی نمیماند .

  • بهزاد

    آخه زن یکه گروگانگیر !!! تو رو چه به محیط زیست !!! تخصص تو همون بالا رفتن از پشب بوم سفارته . عجب سخن داهیانه ای فرمودند :"سازمان هواشناسی باید به موقع اطلاع‌رسانی کند" . مثل این که اگه هواشناسی به موقع اعلام کنه جلو گردو غبار گرفته میشه. شما ها که بلدید هر گونه کم کاری و بی لیاقتی تون رو به آمریکا نسبت بدین اینم بگین ریزگردها توطئه آمریکاست و میخوان سازمان محیط زیست ما رو ناکارآمد جلوه بدن به تلافی بالا رفتن معصومه پلنگ از دیوار سفارت آمریکا!!! آقا این توطئه است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  • Majid

    علت اصلی ریز گردها٬ گرد و غبارهای جهالت خودمان است از شمال تا جنوبمان و از غرب تا شرقمان!  و خانم معصومه ابتکار را چه به ابتکار نظر در محیط زیست  که محیط دانش ایشان از بالارفتن از دیوارهای سفارت  آمریکا در تهران و گروگانگیری کارمندان آن در ۳۵ سال پیش  هرگز فراتر نرفت و نرفته و نخواهد رفت!

  • sina

    روز شنبه 25بهمن 30 دانشجو دانشگاه اهواز موسوم به چمران که در حال اعتراض روی پل پنجم بودند توسط مزدوران لباس‌شخصی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.!

  • من

    اول از این وزیران باید بپرسید "لطفا خوزستان را روی نقشه نشان دهید" تا بفهمیم حداقلها رعایت شده

  • Dariush

    .... شاید علت اصلی ریزگردها، گرد و غبارهای شمال شرق امریکاست !؟ عجب از دروغ و توجیه و تکذیب ا !

  • خوش باور

    با سلام من اصولا ادم خوش باوری هستم. ولی فرمایشات این بانوی فرهیخته امروز حسابی حالمان را گرفت. رفتم سراغ گوگل مپ. از کشور موریتانی (شمال غربی افریقا یعنی محل بروز توفان های شنی) تا اهواز به تقریب بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر فاصله هوایی است. شوربختانه بادهای این منطقه هم از شرق به غرب یعنی به طرف امریکای جنوبی می وزند. حال چگونه این ریز گردها ازشمال غربی افریقا به خوزستان میرسند با شعور متعارف قابل توجیه نیست. خانم محترم ٫ خوزستانی که خاک خورده و میخورد شما دیگر چرا افزون بر ان به حلق خاک گرفته شان حرف چرند می چپانید. خوش باور