ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۴۰۰ ميليارد تومانی برای افزايش «فرزندآوری» در ايران

سياست‌های افزايش جمعيت در ايران همچنان ادامه دارد. يک مقام وزارت بهداشت ايران می‌گويد خانواده‌ها بايد از تک‌فرزندی به فرزندآوری بيشتر ترغيب شوند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران می‌گويد ۴۰۰ ميليارد تومان بودجه برای افزايش نرخ باروری اختصاص داده است.

محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) گفت اين بودجه با هدف افزايش جمعيت، در «درمان ناباروری، زيرپوشش بيمه قراردادن داروهای ناباروران و کاهش هزينه‌های آن‌ها» هزينه می‌شود.

به گفته اسلامی، وزارت بهداشت تأکيد دارد در صورتی که خانواده‌ها «شرايطش» را داشته باشند، از تک‌فرزندی به فرزندآوری بيشتر ترغيب شوند.

نرخ باروری کنونی در ايران ۱.۸ و در جهان ۲.۱ کودک به ازای هر مادر است.

اسلامی ماه گذشته گفته بود وقتی ميزان باروری جمعيت يک کشور زير دو باشد يک تهديد برای آن جامعه به‌شمار می‌آيد.

به‌گفته اين مقام وزارت بهداشت «مرگ‌ومير مادران، افزايش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، تک‌فرزندی در ‌خانواده‌ها و انجام بارداری پُرخطر در سنين زير ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال و فرزندآوری زوجين بعد از پنج تا شش سال بعد از ازدواج» از جمله دلايل کاهش جمعيت در ايران است.

وی می‌گويد: «ممانعت از بچه‌دار شدن بسياری از زوجين بعد از ازدواج، چالش سياست‌های جمعيتی به‌شمار می‌رود.»

چندی پيش محمد ناظمی اردکانی، رئيس سازمان ثبت احوال گفته بود که ۳۳ درصد از زوج‌ها در ايران «تمايل به نداشتن فرزند و يا تک‌فرزندی دارند.»

به گفته وی در ايران هم‌اکنون «شيب ولادت کاهش يافته، شيب فوت افزايش، شيب ازدواج کاهش و شيب طلاق هم افزايش يافته است و جامعه به سمت کاهش جمعيت می‌رود.»

اجرای سياست‌های افزايش جمعيت در ايران سرعت بيشتری گرفته است. سياست‌های جمعيتی در ايران در پی سخنرانی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ايران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به‌طور کلی تغيير يافته است.

علی خامنه‌ای، ۱۹مهرماه سال گذشته در سخنانی موضع‌گيری سال‎های قبل خود در مورد کنترل جمعيت در ايران را اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر اين سياست ببخشد.

به دنبال مخالفت رهبر حکومت ايران با ادامه سياست‌های کنترل جمعيت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با اين سياست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشويق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    رهبر ایران برای اولین و آخرین بار در زندگی خود به اشتباهی بزرگ اعتراف کرد که همان تایید و اجرای سیاست کم فرزندی و کنترل جمعیت بوده. جای آن بود که کارشناسان مجری این سیاست که بی درایتی و کارنادانی خود را ثابت کرده اند محاکمه و توبیخ شوند. آقای دکتر مرندی که مکررا به جای همه دست اندر کاران این امر مدال بر سینه زد و جایزه های جهانی گرفت هم اینک مشاور عالی رهبر و رییس آکادمی علوم پزشکی است. او باید در صدر همه جوابگوی این اشتباه تاریخی باشد.

  • هوشنگ

    زمان شاه حد اقل حقوق ماهانه یک کارمند و افزایش ان به این صورت بود در سال 1351(417)تومان در سال 1352(429)تومان در سال 1353(675)تومان در سال 1356(1044)تومان و در سال 1357(1446)تومان بوده است(بر اساس فیش حقوقی )یعنی در طی 6سال از سال 51 تا 57 (247%)حقوق یک کارمند افزایش یافته و به طور متوسط سالی 41%افزایش حقوق اعمال شده در صورتی که تورم تک رقمی و بسیار ناچیز بوده است و جالبه شعار شاه هم فرزند کمتر زندگی بهتر بوده حال ببینیم وضعیت فعلی چگونه است در حال حاضر همیشه افزایش حقوق کارمندان 5%تا 10%کمتر از نرخ تورم است و اوج این وضعیت در سال 89 یا 90 در مورد حقوق کارمندان اعمال شد که با وجود تورم25 درصدی 6%حقوقها افزایش پیدا کرد حالا با این وضعیت اخوند دنبال افزایش جمعیت ایران است تا در اینده برای جنگیدن سرباز داشته باشد ولی اخوند از یک نکته غافل است و ان اینکه تا زمانی که نگاه اخوند بیرون از مرزهای ایران باشد و پول مردم ایران را در بیرون از مرزهای ایران هزینه کند و نتیجه این عملکرد اخوند فقر مردم ایرانست افزایش جمعیتی در ایران اتفاق نخواهد افتاد

  • حسن

    خدارا شکر که با پیشرفت تکنولوژی مردم را با مزخرفات نمیشه ترغیب به کاری کرد تا اخر عمر انسان درگیران میشه.بچه یک موقعی وسیله ی سرگرمی بود ولی الان با امدن وسایل سرگرمی الکترونیکی کسی دنبال بچه که یک عمر باید پای عواقبش وایستی نمیره. بچه چه خوب چه بد دردسره داره .منکه حیفم میاد عمرمو حرومش کنم.