ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلیات بودجه سال ۹۴ تصویب شد

لایحه بودجه ۸۲۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۴ در حالی تصویب شد که بحث بر سر قیمت نفت در آن و تناسب لایحه با «اقتصاد مقاومتی» همچنان ادامه دارد.

لایحه بودجه ۸۲۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۴ در حالی تصویب شد که بحث بر سر قیمت نفت و نسبت لایحه با «اقتصاد مقاومتی» همچنان ادامه دارد.

در دومین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۴، کلیات آن با ۱۵۲ رای موافق، ۴۳ رای مخالف ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

نخستین جلسه، پیش از ظهر یکشنبه ۲۶ بهمن تشکیل شده بود. خبرگزاری «تسنیم» نوشت در زمان آغاز دومین جلسه، تنها ۱۶۵ نماینده در مجلس حضور داشتند که مانع رسمیت یافتن جلسه بود.

ویژگی بودجه ۹۴ در وابستگی حداقلی آن به درآمد نفت است. برای نخستین مرتبه، یک سوم بودجه و منابع آن به درآمدهای نفتی متکی است. دولت روحانی این وضعیت را یک نقطه قوت بزرگ و فرصتی برای اقتصاد متکی بر درآمدهای صادراتی‌، کشاورزی، مالیاتی و تولیدی می‌خواند.

در عین حال، برآورد همان یک سوم منابع بودجه از ممر درآمد نفتی، محل بحث بوده است. پیش‌نویس این لایحه با نفت ۷۲ دلاری بسته شد اما در فاصله تدوین و ارائه آن به مجلس، قیمت نفت به شدت تنزل کرد.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران‌، پیش‌تر تاکید کرده که بودجه سال ۹۴ ایران با پیش‌بینی محتاطانه قیمت نفت و با احتساب بدترین گزینه بسته شده تا در صورت نوسان‌های نفتی، مشکلی ایجاد نشود.

با وجود کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۴، دولت روحانی با تهدید کسری بودجه جدی روبروست. کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اواخر آذر از دولت خواسته بود قیمت نفت در بودجه ۹۴ را ۶۰ دلار محاسبه کند و با افزایش مالیات و فروش اوراق مشارکت، کسری درآمدهای نفتی را جبران کند.

دولت ایران می‌تواند برای متوازن کردن دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود، بودجه اعتبارات عمرانی را کاهش دهد، در پرداخت یارانه‌ها تجدیدنظر کند و یا قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. اما هر یک از این گام‌ها، می‌توانند به نوبه خود تورم را دامن بزنند.

الیاس نادران، نماینده اصولگرای تهران، یکشنبه ۲۶ بهمن در مخالفت با لایحه بودجه گفت: «هیچ نسبتی بین بودجه ۹۴ و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.»

بهای نفت در هفته‌های گذشته به بشکه‌ای ۴۰ دلار رسیده و این در حالی است که ایران در ماه‌های نخست سال جاری‌، نفت را بشکه‌ای ۱۵۰ دلار نیز می‌فروخت.

جزییات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ قرار است تا دهم اسفند بررسی و تصویب شود. قانون بودجه ۲۵ اسفند به دولت ابلاغ خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.