ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام ۸ نفر در ۳ زندان در ایران

چهار نفر از افراد اعدام شده، زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز و دو نفر دیگر، زندانی زندان شهاب کرمان بوده‌اند که همگی به دار آویخته شده‌اند.

بر اساس خبرهایی که از داخل زندان‌های ایران به منابع خبری حقوق بشری رسیده است، روز‌های شنبه ۲۶ بهمن‌ماه، شش نفر در ایران اعدام شده‌اند. چهار نفر از این افراد، زندانیان زندان عادل‌آباد شیراز و دو نفر دیگر، زندانی زندان شهاب کرمان بوده‌اند که به دار آویخته شده‌اند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، نوشته است که دو مرد و یک زن که به اتهام حمل، خرید و فروش مواد مخدر محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند، روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، به سلول‌های انفرادی زندان شهاب کرمان منتقل شدند تا حکم اعدام‌شان به اجرا گذاشته شود.

هرانا نام دو نفر از این سه نفر را منتشر کرده است. این دو نفر اصغر شعبانی و مهرداد آبشیرین نام داشته‌اند. در این میان حکم اصغر شعبانی و مهرداد آبشیرین اجرا شده و آنها اعدام شدند.

بر اساس گزارشهرانا، زندانی زن این پرونده، همسر اصغر شعبانی بوده که اطلاعی از سرنوشت او به دست نیامده است. او سحرگاه روز یک‌شنبه، پس از اجرای حکم اعدام اصغر شعبانی و مهرداد آبشیرین در محوطه زندان شهاب کرمان، به سلول خود بازگشته است.

اعدام این دو نفر به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در حالی صورت گرفته است که معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، ۲۳ بهمن‌ماه امسال گفته بود مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر باید محدود شود.

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، همچنین خواستار استفاده از مجازات‌های جایگزین برای مجرمان مواد مخدر شده بود.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم پیشتر گفته بود که تلاش‌هایی در جریان است تا مجازات اعدام در مورد مواد مخدر در ایران تغییر کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود.

علاوه بر این دو مورد اعدام، صبح دیروز ۲۶ بهمن‌ماه، حکم اعدام چهار زندانی هم در زندان عادل‌آباد شیراز به اجرا در‌آمده است. یک منبع مطلع در این زندان گفته که این چهار زندانی بر اساس اتهام‌هایی همچون قتل و سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شده بودند.

برخی منابع خبری، از اعدام‌های بیشتری در روزهای گذشته خبر داده‌اند. بر اساس این خبر‌ها، صبح شنبه ۲۵ بهمن نیز  دو نفر در چابهار اعدام شده‌اند. به نظر می‌رسد که این دو زندانی بلوچ به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه و درگیری با مأموران به دار آویخته شده‌اند. این در حالی است که چهار سال از حبس آنان می‌گذشت. کمپین فعالین بلوچ این دو زندانی را حامد کهرازهی، ۲۸ ساله و مبشر میر بلوچ زهی معرفی کرده است.

رسانه‌های رسمی و دولتی در ایران، خبری درباره این اعدام‌ها منتشر نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.