ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهور مصر خواهان مداخله بین‌المللی در لیبی شد

در پی کشتار ۲۱ مسیحی قبطی مصر توسط داعش در لیبی و حملات هوایی مصر به مواضع این گروه، رئیس‌جمهور مصر از شبه‌نظامیان اسلامگرا خواسته تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

پس از آن‌که گروه «دولت اسلامی» (داعش) ۲۱ تن از مسیحیان قبطی مصری را در لیبی کشت و جنگنده‌های مصر مواضع نیروهای داعش را بمباران کردند، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر خواهان تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای مداخله جهانی در لیبی شد. مقامات لیبی نیز چراغ سبز نشان داده‌اند.

عبدالفتاح سیسی: این‌که فرزندان ما در لیبی گردن زده شوند و ما کاری نکنیم قابل قبول نیست.

عبدالفتاح سیسی روز سه‌شنبه ۱۷ فوريه/ ۲۸ بهمن در گفت‌وگو با شبکه «یوروپ ۱» در مورد لزوم تصویب چنین قطعنامه‌ای در سازمان ملل گفت: «با توجه به این‌که مردم و دولت لیبی موافق‌اند و ما را به عمل برای بازگرداندن ثبات و امنیت فرامی‌خوانند، راه دیگری وجود ندارد.»

مصر روز گذشته، دوشنبه ۱۶ فوريه/ ۲۷ بهمن، به‌ همراه فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی را فراخواند تا اوضاع در لیبی را به‌دست گیرند. اسلامگرایان تندرو در جنوب لیبی مستقر هستند و ثبات منطقه را تهدید می‌کنند.

دو روز پس از پخش ویدئوی کشتار ۲۱ مسیحی قبطی مصری توسط داعش در لیبی، بامداد روز دوشنبه ۱۶ فوريه/ ۲۷ بهمن، رئیس دولت مصر دستور حمله به مواضع نیروهای داعش در لیبی را  صادر کرد و ساعاتی بعد تصاویر این حملات منتشر شد.

عبدالفتاح سیسی گفت: «ما نمی‌خواهیم که مصر مداخله نظامی کند. ما به‌دلیل احترام به حاکمیت ملی و مردم لیبی نمی‌خواهیم در داخل این کشور دست به عمل بزنیم اما چیزی که اتفاق افتاد جنایتی هولناک است.»

او افزود: «این‌که فرزندان ما در لیبی گردن زده شوند و ما کاری نکنیم قابل قبول نیست. این نوعی دفاع از خود است.»

سیسی در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش مصر باز هم مواضع داعش را بمباران خواهد کرد، گفت: «ما نیاز به چنین پاسخی داریم اما با هم و برای جلوگیری از تروریسم.»

در پی سقوط معمر قذافی با مداخله ائتلاف نظامی و بر پایه قطعنامه سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، ليبی در هرج و مرج فرو رفته و صحنه رقابت‌های شديد بين شبه‌نظاميان مسلح شده است.

در حال حاضر دو دولت بر سر اداره کشور رقابت دارند؛ یک دولت به شبه‌نظامیان گروه «فجر لیبی» نزدیک و در طرابلس مستقر است و دیگری از حمایت جامعه جهانی برخوردار است و مقر آن در طبرق است.

عبدالفتاح سیسی که از شبه‌نظامیان اسلامگرا خواسته تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند، تأکید کرد: «مأموریت دوستان اروپایی ما کامل نشده است. ما مردم لیبی را به حال خود گذاشته‌ایم تا در چنگ شبه‌نظامیان اسلامگرا اسیر بمانند.»

او افزود: «باید به ارتش لیبی سلاح رساند تا بتواند از مردم و کشور خود و انتخاب‌شان دفاع کند.»

پس از کشتار ۲۱ مسیحی قبطی مصری توسط شاخه داعش در لیبی، رئیس‌جمهور مصر به دیدار رهبران جامعه قبطی مصر رفت و دولت مصر هفت روز عزای عمومی اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.