ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال سامان نسیم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به بند انفرادی

سامان نسیم، تیرماه ۱۳۹۰ به اتهام ارتباط با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه، دستگیر و در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

سامان نسیم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ساعت دو بعد‌از‌ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، همراه با پنج زندانی دیگر به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شده است. پیش‌تر گفته شده بود که حکم اعدام سامان نسیم، ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران گزارش کرده است که این جوان کرد، همراه یونس آقایات (از پیروان اهل حق «علوی»)، حبیب‌الله افشاری (به اتهام ارتباط با کومله)، علی افشاری (به اتهام ارتباط با کومله)، سیروان نژاوی (به اتهام ارتباط با پژاک) و ابراهیم شاپوری (به اتهام ارتباط با پژاک) که در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه زندانی بودند، به بند انفرادی این زندان منتقل شده است.

در روزهای اخیر نگرانی‌ها از اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی که در هنگام بازداشت در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰، ۱۷ سال داشته، بالا گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و چندین سازمان و نهاد حقوق بشری دیگر، نسبت به صدور و اجرای این حکم اعدام اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌اند.

برخی فعالان حقوق بشری نیز با ابراز نگرانی از انتقال نسیم سامان به انفرادی گفته‌اند که احتمال اجرای حکم اعدام او بیشتر شده است و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در گزارش خود مدعی شده است که «وزارت اطلاعات، سه روز پیش از مسئولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام این زندانی سیاسی را متوقف کنند اما مسئولان زندان پاسخی نداده‌اند و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار دارد.»

سامان نسیم در تیرماه ۱۳۹۰ به اتهام ارتباط با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، دستگیر و در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم او در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است.

او در روزهای اخیر با انتشار نامه‌ای از شکنجه‌های شدیدی که بر او رفته و از اعتراف‌گیری اجباری و دادگاه ناعادلانه خبر داده است.

این زندانی سیاسی در نامه خود نوشته است که به محض ورود به سلول زندان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته است. سلولی که او در آن به‌سر می‌برده است، «دو متر در ۵۰ سانتی‌متر» توصیف شده که فقط می‌توانسته در آن دراز بکشد.

بنا بر گزارش‌های رسیده از زندان ارومیه، مسئولان این زندان به این زندانی سیاسی گفته‌اند که حکم اعدامش ۳۰ بهمن‌ماه به اجرا در خواهد آمد.

سامان نسیم متولد شهریور ماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان استان کردستان است که سه سال پیش، در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با عده‌ای از نیروهای مخالف حکومت ایران، در مرز سردشت بازداشت شد. او دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعد به زندان مهاباد منتقل شد.

سامان نسیم یکی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، در اعتراض به اجرا نشدن اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، اعتصاب غذا کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    مگر با اعدام میتوانید نا رضایتی دهها میلیون نفر را مخفی کنید؟

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . با این دستگیری ها و اعدام ها حاکمیت به بن بست رسیده ........