ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی معصومه ابتکار درباره وضعیت آب ۱۴ شهر ایران

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته است که بر اساس آخرین اعلام سازمان هوا‌شناسی، ایران ۲۳ سال متوالی (به جز دو یا سه سال)، شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، ضمن نگران‌کننده خواندن وضعیت آب ۱۴ شهر، گفته است که منابع آب تهران نیز با توجه به شرایط موجود به وضعیت نگران‌کننده رسیده است.

معصومه ابتکار این نگرانی را روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، در کنفرانس ملی حفاظت و صیانت از حریم شهری و ضرورت شهر‌نشینی ابراز کرده است.

ابتکار گفته است که «پدیده تغییر اقلیم یکی از مشکلات کشور، منطقه و دنیا‌ست و تغییر اقلیم تهدیدی جدی برای آینده حیات در کره زمین و رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف به شمار می‌رود.»

معاون رییس‌جمهور تأکید کرده است که ایران در کمربند خشکی قرار دارد و باید با برنامه‌ریزی علمی معضلات را برطرف کنیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته است که بر اساس آخرین اعلام سازمان هوا‌شناسی، ایران در ۲۳ سال متوالی، (به جز دو یا سه سال) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما خواهد بود.

میزان آب تجدیدشونده در کشور، یعنی آبی که از بارش‌ برف و باران حاصل می‌شود در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و بر این اساس ایران در مرحله «بحران آبی» قرار دارد، اما مشخص نیست که برنامه‌ریزی علمی مورد نظر معصومه ابتکار قرار است چگونه انجام شود و از چه زمانی باعث رفع مشکلات بشود.

او البته تأکید کرده است که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های ملی در این حوزه باید منطبق با واقعیت و دانش روز باشد: «با توجه به کاهش منابع آب و بارندگی، امکان بهره‌گیری مداوم از حوزه‌های آبریز مختلف وجود ندارد.»

تهران زندگی ندارد

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است که «تهران از سال ۱۳۷۵ از توان زیستی خود عبور کرده است.» به گفته معصومه ابتکار، بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۳۷۵ انجام شده است، تهران از نظر افزایش جمعیت و فعالیت‌های صنعتی، توان زیستی خود را از دست داده است.

در حال حاضر چندین هزار واحد صنعتی غیر‌مجاز در تهران و اطراف آن فعالیت می‌کنند. این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها  آلایندگی شدیدی در منطقه ایجاد کرده‌اند که علاوه بر بحران زیست محیطی، مشکلات اجتماعی نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون رییس جمهور ایران گفته است که در دولت یازدهم با همکاری قوه قضاییه، «صد‌ها هکتار از اراضی حفاظت شده، از جمله ورجین لواسانات رفع تصرف شده است.»

او با اشاره به این‌که قیمت هر متر‌مربع از اراضی لواسانات بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، گفته که این زمین‌ها تنفس‌گاه شهر تهران محسوب می‌شوند که از دست زمین‌خواران آزاد شده‌اند.

او از دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران هم خواسته است تا پیشنهاد‌ها و توصیه‌های علمی‌شان را برای مقابله با پدیده خشکسالی به این سازمان اعلام کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    سه تا راه حل دست به نقد داریم. یکی این که علمای عظام و مراجع و بالاتر از همه رهبر مسلمین جهان نماز باران بخوانند. دوم ولی امر مسلمین جهان و نایب برحق امام زمان و ولی برگزیده خدا با امام زمان صحبت کند و بخواهد باران بیاید. این که دیگر کاری ندارد! سوم هم با راهنمایی و سیاست خردمندانه رهبر بابصیرت مسلمین جهان و مراجع معظم جهان اسلام مثل مکارم شیرازی جمعیت را دو سه برابر کنیم تا مشکل کمبود اب و خوراک و ... و اضافه بر آن مشکل فقر و بیکاری و اعتیاد و .... هر مشکل دیگر که داریم حل و ایران از برکت وجود ولایت امر مسلمین و امید مستضعفان جهان گلستان شود. اگر هم نشد فدای سر رهبر بابصیرت و فرزانه مسلمین جهان ! مگر ما برای آب و نان و امنیت و کار و این جور چیزها انقلاب کردیم؟ ما برای اسلام انقلاب کردیم. برای این انقلاب کردیم که روحانیت معظم حاکم مطلق شوند . بقول بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) اوجب واجبات حفظ نظام مقدس است . مردم و کشور و حتی اسلام فدای حکومت . ذخائر ما را هم اگر بردند فدای نظام مقدس و رهبر معظم جهان اسلام ! این حرفها برای این است که مردم را از مسائل مهمی مانند بدحجابی و تکخوانی زنها منحرف کنند. امت حزب اله حاضر در صحنه باید هشیار باشد. میخواهند ما را از مسئله حکومت برادر سوریه و غزه و لبنان و از ساخت و سازها در عتبات سامرا و نجف و کربلا و دیگر بلاد اسلام و .... با هزارها میلیارد تومان سرمایه های مردم ( سرمایه های اسلام و نظام ) منحرف کنند. خداوند توفیق بدهد . بقول بنیانگذار جمهوری اسلامی ( ره ) خداوند همه ما را آدم کند انشااله!

  • Majid

    نگرانی سودی ندارد که همچون مقامات معظم دیگر حاکم معصومه خانم هم فقط از درد میگوید بدون اینکه از ریشه درد بگوید و بدون اینکه بجای «انتقاد قهرمانانه» کردن راه حلی بتواند ارائه دهد. ایول.