ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌سوادان در ايران از خدمات اجتماعی محروم می‌شوند

بی‌سوادان در ايران از خدماتی مانند دريافت گواهينامه، پروانه کسب و برخورداری از حمايت‌های مالی نهادهايی مانند کميته امداد محروم خواهند شد.

علی باقرزاد، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گويد بی‌سوادان در ايران اگر تا دو سال ديگر باسواد نشوند، از برخی خدمات‌ اجتماعی محروم خواهند شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، باقرزاده می‌‌گويد «عدم صدور و تمديد گواهينامه و پروانه کسب و ساير مجوزهايی که دولت داده است» از جمله محدوديت‌هايی است که عليه بی‌سوادان برقرار خواهد شد.

به گفته وی همچنين کسانی که تحت پوشش حمايت‌های مالی نهادهايی مانند کميته‌ امداد هستند در صورتی اين حمايت‌ها را دريافت خواهند کرد که باسواد باشند.

بر پايه آخرين سرشمای در سال ۱۳۹۰ مشخص شده که در گروه سنی بالای شش سال، ٩ ميليون و ٧١٩ هزار بی‌سواد در ايران وجود دارد. در سال ۱۳۵۸ که نهضت سوادآموزی تشکيل شد حدود ۱۴ ميليون از جمعيت ۳۶ ميليونی ايران بی‌سواد بودند.

به‌گفته رئيس سازمان نهضت سوادآموزی، سه ميليون و ٤٥٦ هزار نفر از اين تعداد در گروه سنی بالای ١٠ سال و زير ٥٠ سال قرار دارند که در طول سال‌های ٩٠ تا ٩٣ اين رقم به يک ميليون و ٨٠٠ هزار بی‌سواد در اين گروه کاهش يافته است.

بر اساس آمارهای يونسکو، ايران در ميان ۱۶۴ کشور جهان در رتبه هشتاد و ششم سوادآموزی قرار دارد.

بالاترين درصد باسوادی ۴۹ - ۱۰ ساله‌ها به استان مازندران و پايين‌ترين آن به استان سيستان و بلوچستان اختصاص يافته است.

براساس گزارش سازمان نهضت سوادآموزی، استان‌های «مازندران، سمنان، اصفهان، البرز، تهران، يزد، گيلان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و قم» از حيث سطح سواد به عنوان استان‌های بالاتر از ميانگين کشوری، استان‌های «همدان، خراسان جنوبی، زنجان، قزوين، آذربايجان شرقی، ايلام، چهارمحال و بختياری، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، اردبيل، کهگيلويه و بويراحمد، بوشهر و خوزستان» به‌عنوان استان‌های در حد ميانگين کشوری و استان‌های «خراسان شمالی، کرمان، لرستان، کردستان، آذربايجان غربی و سيستان و بلوچستان» به عنوان استان‌های پايين‌تر از ميانگين شناخته شده‌اند.

«تشريفاتی شدن سازمان‌های آموزشی»، «عدم فرهنگ‌سازی در عرصه سوادآموزی»، «تقليل کنترل کيفی کار از سوی وزارت آموزش و پرورش به دريافت گزارش‌های آماری»، «مشکلات اقتصادی»، «بالا بودن سن بخش بزرگی از بی سوادان کشور» و «نبود شبکه به‌هم پيوسته‌ای از آمار و اطلاعات دقيق جمعيتی» از جمله مواردی است که در عدم موفقيت سازمان‌هايی چون نهضت سوادآموزی نقش دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    بقول مرحوم مش قاسم دروغ چرا ؟ تا قبر .... ! تا ما بیادمان می آید چه بسیار آدمهای بیسوادکه در این نظام پربرکت دکترا گرفتند و به مقامهای بالای نظام مقدس هم رسیدند حتی رئیس جمهورو وزیر شدند ، نماینده مجلس و مدیرکل و استاندار و معاون وزیر ، بقول علما « الا ماشااله » ! اگر منظورشان بیسوادهایی مثل من که کسی را ندارند و شهروند درجه سه هم به حساب نمی آیند باشد که از اول هم از بسیاری حقوق اجتماعی محروم بودیم و هستیم. بفرمایش حضرت امام ( ره ) « خداوند تبارک و تعالی ما را آدم کند انشااله»

  • hamid rafi

    مگر در کشورهای لبنان، یمن، سوریه، عراق! اخر در این کشورها ظالمان حاکم در استبداد ولایت مطلقه آخوند، با پول ملت ایران برای خود احساس امپراطوری را می‌خرند! امپراطور‌ها ثروتهای کشورهای دیگر را میچاپیدند و خرج ملت خود میکردند! در نظام استبدادی ولایت مطلقه آخوند بر عکس است!! ثروت ملت را میچاپند و خرج کشورهای تحت نفوذ میکننند!! شاد باشد. حمید