ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منابع غیر رسمی از اجرا شدن حکم اعدام سامان نسیم خبر می‌دهند

برخی نهاد‌های حقوق بشری از قول خانواده سامان نسیم گزارش داده‌اند که وزارت اطلاعات در تماس با آن‌ها، خواسته روز شنبه برای دریافت وسایل او به زندان ارومیه مراجعه کنند.

منابع غیر رسمی از اجرا شدن حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد خبر می‌دهند. قرار بود حکم اعدام این زندانی، پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در زندان ارومیه اجرا شود.

قوه قضاییه ایران و منابع خبری رسمی تا به حال خبری درباره اجرا شدن یا نشدن این حکم، خبری منتشر نکرده‌اند. این در حالی‌ است که جمهوری اسلامی معمولاً خبر اعدام کسانی را که به اتهام فعالیت‌های مسلحانه به دار آویخته می‌شوند، به شکلی گسترده اعلام می‌کند اما در این مورد به نظر می‌رسد که زیر سن قانونی بودن سامان نسیم در زمان بازداشت و بروز حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به صدور و اجرای این حکم، شرایط را پیچیده کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی، خبری از قول برادر سامان نسیم منتشر شده که بر اساس آن، قرار است فردا جنازه سامان به خانواده‌اش تحویل داده شود.
امید نسیم گفته است که ساعت ١٣:٤٥ روز جمعه يكم اسفند‌ماه، شخصی با او تماس گرفته و گفته است که فردا برای گرفتن جنازه به «مكان مشخصی» مراجعه كند.

اميد نسیم نامی از فرد تماس گیرنده به میان نیاورده است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی هم از قول خانواده سامان نسیم گزارش داده که از وزارت اطلاعات با آنان تماس گرفته‌ و خبر داده‌اند که شنبه برای دریافت وسایل سامان به زندان ارومیه مراجعه کنند.

سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار کرد نیز در صفحه خود در فیس‌بوک به نقل از یکی از بستگان خانواده نسیم نوشته است: «سامان اعدام شد و در حال تدارک مراسم هستیم. به خانواده سامان گفته شده که لباس‌هایش را در روزهای آینده می‌توانند تحویل بگیرند. خانواده سامان به شدت تهدید شده‌اند که در این زمینه سکوت کنند. خانواده کاملاً پذیرفته‌اند که سامان دیگر زنده نیست.»

بر اساس اخبار منتشر شده در روزها گذشته، سامان نسیم ساعت دو بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، همراه با پنج زندانی دیگر به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بود. از سرنوشت زندانیانی که با او به انفرادی منتقل شده‌اند نیز خبری در دست نیست.

سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و چندین سازمان و نهاد حقوق بشری دیگر، نسبت به صدور و اجرای حکم اعدام سامان نسیم اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌ بودند.

حالا اما فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بیانیه‌ای صادر کرده و در آن، «اعدام غیرقانونی یک نوجوان را که بنا به گزارش‌ها دیروز صبح در ایران اعدام شده»، محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است: «سازمان‌های ما اطلاع یافته‌اند که دولتمردان ایران، دیروز بعدازظهر در تماس با خانواده سامان نسیم به آن‌ها گفته‌اند روز شنبه وسایل شخصی او را از زندان تحویل بگیرند و سکوت کنند. بر اساس این گزارش‌ها، سامان نسیم دیروز صبح در حضور نمایندگان دادستانی و وزارت اطلاعات اعدام شده است.»

سامان نسیم در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰ و در حالی که ۱۷ سال داشت، در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با عده‌ای از نیروهای مخالف حکومت ایران، در مرز سردشت بازداشت شد. او به اتهام ارتباط با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم او در ابتدا در دیوان عالی کشور نقض شد اما در رسیدگی دوباره به تأیید رسید.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل دادگستری، پیش‌تر درباره پرونده او به رادیو زمانه گفته بود که چند روز پیش، وکیل متهم تقاضایی برای تخفیف مجازات به دادستان ارومیه نوشته است. قرار بود خانواده متهم هم این درخواست را به استناد دلایل مختلف، تقدیم دیوان عالی کشور کنند.

او در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای از شکنجه‌های شدیدی که بر او رفته و از اعتراف‌گیری اجباری و دادگاه ناعادلانه خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مرگ بر اسلام و احکام من در آوردیش . مرگ بر نظام پوسیده جمهوری اسلامی . مرگ بر ولی امر دزدان جهان خامنه ای و کلیه مسئولان دزد و فاسد نظام اسلامی . مرگ بر آمریکا و شخص اوباما که به این نظام فاسد مشروعیت میبخشد . درود بر جوانان آزادیخواه و قهرمان که با از جان گذشتگی خود در برابر این ملایان فاسد ایستادگی و مقاومت میکنند .

  • farid

    زندانی به بزرگی ایران درست کرده اند و هرروز ضحاک وار عده ای از جوانان این خاک را قربانی میکنند تا به  اختلاس و ماجراجویی و مقام پرستی ادامه دهند.