ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران:‌ در مذاکرات هسته‌ای وارد جزئيات شده‌ایم

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، مذاکرات فعلی را «مثبت و جدی» توصيف کرد. همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم برای بحث درباره مسائل فنی وارد ژنو شده است.

عباس عراقچی، معاون وزير خارجه و عضو ارشد هيأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران خبر داده که مذاکرات به «مراحل جزئی» رسيده است. همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز شنبه دوم اسفند به ژنو سوئیس سفر کرد.

عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا تا روز یک‌شنبه مذاکرات دو کشور را هدایت می‌کنند

عراقچی که برای گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو به سر می‌برد، شنبه به واحد مرکزی خبر صدا و سیمای ایران گفت: «پس از يک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات، در شرايطی هستيم که بايد وارد جزئيات شويم.»

او می‌گويد قصد ايران اين است که در توافق نهايی، «کليات و جزئيات يک پارچه باشد» و به همين دليل «بايد وارد همه جزئيات در همه موضوعات و مراحل شد.»

عراقچی دور تازه مذاکرات هسته‌ای را که از جمعه در ژنو آغاز شده، «مثبت و جدی» توصيف کرده است. به نظر معاون وزیر خارجه ایران «اين به آن معنی‌ نيست که پيشرفت‌های فوق‌‌العاده‌ای داشته‌ايم اما بحث‌ها نزديک و فشرده دنبال می‌‌شود.»

مذاکرات هسته‌ای که از روز جمعه اول اسفند در سطح معاونان و کارشناسان وزارت خارجه ايران و آمريکا آغاز شده، امروز نيز ادامه خواهد داشت.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که رویترز گزارش داده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه پنج‌شنبه با پخش یک سند محرمانه بین اعضای خود اعلام کرده ایران آزمایش‌های پرسش برانگیز در زمینه سانتریفیوژها را کنار گذاشته است.

منابع خبری در ایران از ورود «غیر منتظره» علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ژنو سوئیس خبر داده‌اند

بنابر این گزارش ایران تحقیقات بر روی سانتریفیوژهای جدید خود با عنوان IR-5 را کنار گذاشته است.

دو هفته پيش دو ديپلمات غربی گفته بودند که ايران و آمريکا در حال گفت‌وگو در مورد طرحی هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی‌سازی اورانيوم خود را می‌دهد اما توان ساخت سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

همزمان با این تحولات، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ورود «غیر منتظره» علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ژنو سوئیس خبر داد. بنابر گزارش‌ها صالحی برای گفت‌وگو درباره جنبه‌های فنی این مذاکرات با همتایان آمریکایی و سوئیسی خود دیدار خواهد کرد.

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا

یک‌شنبه نيز نشست ايران با اعضای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به علاوه آلمان برگزار می‌شود که در آن‌ معاونان وزرای خارجه و مديران سياسی حضور خواهند يافت.

به گفته عراقچی، محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران و جان کری، وزير خارجه آمریکا نيز يک‌شنبه و دوشنبه دوم و سوم اسفند با هم ديدار و گفت‌وگو می‌کنند.

تعداد سانتريفيوژ‌ها و تحريم‌ها عليه ايران دو موضوع اصلی‌ مذاکرات اين دوره ژنو است که هيأت‌های مذاکره کننده برای دست‌يابی به توافق نهايی وارد جزئيات اين دو موضوع شده‌اند.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    مذاکره جزییات چندسال  دیگر طول خواهد کشید؟!