ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایگاه افراد در ساختار سیاسی ایران در پرتو تسلیت به احمدی‌نژاد و خاتمی

اکبر گنجی − خامنه‌ای بین خاتمی و احمدی نژاد، قطعاً احمدی نژاد را انتخاب خواهد کرد و کرده است.

راه‌های گوناگونی برای فهم تغییر وزن افراد در ساختار سیاسی ایران وجود دارد. یکی از این راه‌ها، مرگ نزدیکان شخصیت‌های سیاسی و پیام‌های تسلیتی است که در این ارتباط از بالا (خصوصاً از سوی آیت‌الله خامنه‌ای) تا پائین نظام صادر می‌شود.

به عنوان نمونه، به مناسبت درگذشت مادر سردار سلیمانی، آیت‌الله خامنه‌ای طی پیامی در ۱۳۹۲/۶/۱۹ خطاب به او نوشت: «سردار سرلشکر قاسم سلیمانی درگذشت مادر گرامیتان را به شما و دیگر بازماندگان آن مرحومه تسلیت می‌گویم. زحمات و خدمات ارزشمند جنابعالی به اسلام و مسلمین، بی شک ذخیره‌ ارزشمندی است در دیوان عدل الهی، برای مادری که چنین فرزندی را در دامان خود تربیت کرده است. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال مسألت می‌کنم.»

این پیام نشان می‌دهد که سرلشکر سلیمانی چه جایگاهی نزد آیت‌الله خامنه‌ای دارد. دیگر زمامداران جمهوری اسلامی و روحانیت درباری هم نسبت خود را با سردار سلیمانی با این پیام تنظیم می‌کنند. البته جایگاه سردار سلیمانی در ساختار سیاسی ایران صرفاً ناشی از این پیام نیست، خامنه‌ای درباره او باز هم سخن گفته است. اما در جمهوری اسلامی- آن چنان که آیت‌الله خمینی ترسیم کرد -"میزان حال فعلی افراد است"- و تسلیت‌ها هم تا حدود زیادی وضعیت فعلی افراد در ساختار سیاسی را نشان می‌دهند.

محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد

مقایسه جایگاه فعلی دو رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی از این منظر قابل درک است. بامداد ۲۲ بهمن ماه ۹۳ مادر محمود احمدی‌نژاد فوت کرد. روز بعد، آیت‌الله خامنه‌ای طی نامه‌ای به او تسلیت گفت و نوشت: «جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد دام توفیقه. درگذشت بانوی پرهیزگار و انقلابی والده‌ی ماجده را به جنابعالی و سایر بازماندگان محترم تسلیت می‌گویم و برای ایشان رحمت و مغفرت واسعه‌ الهی را مسئلت می‌نمایم.»

حسن روحانی هم در همان روز طی بیانیه‌ای به او تسلیت گفت. علی لاریجانی- رئیس مجلس- نیز طی پیامی به احمدی‌نژاد تسلیت گفت. دیگر مسئولان جمهوری اسلامی هم به احمدی‌نژاد تسلیت گفتند. احمدی‌نژاد در وب‌سایتش فقط تسلیت آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله علوی گرگانی را برای انتشار داشت. از دیگر فقیهان خبری نبود.

ممنوعیت خاتمی و درگذشت خواهر

خواهر سید محمد خاتمی در بامداد ۲ اسفند ۱۳۹۳ درگذشت. او فرزند آیت‌الله خاتمی و مادر شهید بود. اینها هم به او جایگاه ویژه‌ای می‌بخشید.

اما این مرگ در سیاق و زمینه خاصی روی داد. محسنی اژه‌ای- معاون و سخنگوی قوه قضائیه در ۲۷ بهمن ۹۳ در مصاحبه با رسانه‌ها در مورد ممنوعیت انتشار سخنان و تصاویر محمد خاتمی گفت: «در مورد کسانی که شورای عالی امنیت ملی در مورد آن‌ها تصمیم گرفته یا قوه قضاییه آن‌ها را به عنوان سران فتنه محسوب می‌کند، دستگاه قضا می‌تواند دستوراتی بدهد. در مورد فرد مورد نظر نیز دستور داده شد که رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالب او را منعکس و منتقل کنند٬ این دستور همچنان به قوت خود باقی است و اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن برخورد خواهد شد.»

پس از این سخنان، رسانه‌ها به دلیل ترس از توقیف، دیگر نامی از محمد خاتمی نبردند. خبرگزاری فارس- متعلق به بسیج سپاه پاسداران- هم در ۲/۱۲/۹۳ از ابراهیم رئیسی- دادستان کل کشور- در مورد ممنوع‌التصویر شدن خاتمی سئوال کرد. دادستان کل کشور در پاسخ گفت: «سخنگوی قوه قضاییه موضع خود را اعلام کرده و فکر می‌کنم با توضیحی که سخنگو اراده کرده جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی‌ماند

درست چند ساعت بعد، پیام اکبر هاشمی رفسنجانی خطاب به محمد خاتمی منتشر شد. او نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی. درگذشت خواهر بزرگوارتان، حاجیه خانم فاطمه خاتمی را به جناب‌عالی و خانواده‌های خاتمی و خلیلی تسلیت می‌گویم. خانم مکرّمه‌ای که در انتساب، صبیه آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی و در اکتساب مادر شهید عزیز حسن خلیلی است که هرکدام آنها می‌تواند دلیلی برای قرب الهی و علوّدرجات در بارگاه احدیت باشد. صبر جمیل و تسلّای خاطر بازماندگان را از خدای متعال خواستارم.اكبر هاشمی رفسنجانی. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام.»

اگر خامنه‌ای در سال ۹۶ زنده باشد، شاید بخواهد که فردی چون قاسم سلیمانی را رئیس جمهور سازد. در این صورت به احمدی‌نژاد خواهند گفت که رویت را زیاد نکن و کاندیدا نشو. اگر هم بشود، شورای نگهبان وی را رد صلاحیت خواهد کرد.

حسن روحانی هم به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی دستور معاون قوه قضائیه و دادستان کل کشور را نادیده گرفت و خطاب به خاتمی نوشت: «حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی "دامت عزّه" درگذشت بانوی ارجمند خانم "فاطمه سادات خاتمی"، خواهر مؤمنه و فاضله آن جناب موجب تاسف و تالم خاطر گردید. اینجانب مصیبت وارده را به جنابعالی؛ خاندان معزز و همه بستگان و ارادتمندان بیت شریف مرحوم آیت‌الله "سید روح‌الله خاتمی" تسلیت و تعزیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همه بازماندگان، صبر و اجر نیکو و برای آن مرحومه که با فداکاری و تقدیم شهیدی برومند، سهمی گرانقدر در بارور نمودن آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران ایفا نمود، رحمت و مغفرت بی کران الهی را مسئلت می‌نمایم.حسن روحانی. رییس جمهوری اسلامی ایران.‌»

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور- هم طی پیامی به محمد خاتمی تسلیت گفت. برخلاف تأکید قوه قضائیه که خاتمی را یکی از "رهبران فتنه" می‌خواند، جهانگیری نوشت: «بی تردید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون زحمات و بردباری چنین مادران با ایمان و آزاده‌ای است که فرزندان خود را در راه اسلام تقدیم کرده اند.»

سید حسن خمینی- نوه آیت‌الله خمینی- هم طی پیامی خاتمی را "سرور معظم" خواند و نوشت : «سرور معظم حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین اقای حاج سید محمد خاتمی دامت برکاته. ضایعه مولمه درگذشت خواهر گرامی تان مادر شهید سعید حاجیه خانم سیده فاطمه خاتمی را خدمت جنابعالی، مادرگرامی و بزرگوارتان و اخوان و خواهران گرامی و همچنین خدمت بیت آیت‌الله خاتمی قدس سره الشریف تسلیت عرض نموده از خداوند متعال علو درجات ایشان و دوام توفیقات و طول عمر با عزت و سربلندی برای جنابعالی مسئلت دارم.»

پیام عجیب خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای گرفتار مشکل شد. تسلیت گفتن به محمد خاتمی که به فرمان خودش ممنوعیت رسانه‌ای پیدا کرده بود، ناممکن بود. اما نمی‌توانست مرگ فرزند آیت‌الله خاتمی و مادر شهید را تسلیت نگوید. روز بعد از پیام‌های یادشده – یعنی در ۳ اسفند ۹۳ - او طی پیامی به همسر آیت‌الله خاتمی (یعنی مادر محمد خاتمی) تسلیت گفت. در کنار متن پیام نیز در وبسایت خود، عکس مشترکی را منتشر کرد که در دوران تجاوز لشکریان صدام حسین به ایران در پشت سر آیت‌الله خاتمی برای نماز به او اقتدا کرده بود. خامنه‌ای نوشت: «سرکار بانوی مکرّم همسر گرامی مرحوم آیةالله خاتمی اعلی‌الله‌مقامه. مصیبت درگذشت صبیه‌ی محترمه ام‌الشهید خانم خلیلی رحمةالله‌علیها را تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای جنابعالی و دیگر بازماندگان صبر و اجر مسألت مینمایم. خداوند آن مخدّره را با اولیائش محشور فرماید و مشمول رحمت و مغفرت قرار دهد.»

بدین ترتیب، به عنوان ولی فقیه، فرمان ممنوعیت نام بردن از خاتمی به عنوان یکی از "سران فتنه" را رعایت کرد.

چند ساعت پس از پیام او، پیام تسلیت علی شمخانی- دبیر شورای عالی امنیت ملی- خطاب به محمد خاتمی انتشار یافت، در حالی که در پایان پیام، خود را "نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی" معرفی کرده بود. او نوشت : «برادر ارجمند جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی. با سلام؛ مصیبت درگذشت، همشیره محترمه، ام‌الشهید خانم فاطمه خاتمی را به جناب عالی و مادر بزرگوار و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای بستگان آن مرحومه صبر و اجر مسالت دارم. خداوند آن مرحومه را با فرزند شهیدش و اولیاء الله محشور فرمایید. علی شمخانی. نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی.»

تسلیت ظریف، وزیر امورخارجه دولت روحانی، به محمد خاتمی- با توجه به نزدیکی او به خامنه ای- هم معنادار بود: "حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی. ضایعه درگذشت مرحومه مغفوره سعیده سرکار خانم خاتمی همشیره گرامی جنابعالی موجب تاثر و تالم اینجانب گردید. خواهشمندم در این ضایعه غمبار مراتب تسلیت عمیق و ابراز همدردی اینجانب را پذیرا باشید. از خداوند منان برای آن بانوی مومنه، رحمات و غفران الهی و برای آن برادر ارجمند و سایر بازماندگان محترم شکیبایی و اجر جزیل از درگاه باریتعالی مسالت می نمایم. محمدجواد ظریف. وزیر امور خارجه".

خامنه‌ای به رئیس جمهور و وزرأ به طور علنی در شهریور ماه درباره فتنه گران تذکر داده که "فتنه خط قرمز نظام است". اما وزرا یا خاتمی را یکی از "سران فتنه" به شمار نمی‌آورند، و یا نظر دیگری درباره "جنبش انتخاباتی سبز" دارند.

برخورد مراجع تقلید و فقیهان نیز قابل تأمل بود. پیام های تسلیت آیت الله یوسف صانعی، آیت الله حسین راستی کاشانی ،آیت الله بیات زنجانی ، آیت الله مسعودی خمینی ، آیت الله صافی گلپایگانی و موسوی اردبیلی ، آیت‌الله نورمفیدی (نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان) ، احمد منتظری ، و ... خطاب به محمد خاتمی نیز نشان داد که ممنوعیت قضایی فقط رسانه‌ها را ترسانده که به دلیل فرار از توقیف از آن حکم تبعیت کرده‌اند.

علی لاریجانی- رئیس مجلس- که به محمود احمدی نژاد و علی فلاحیان تسلیت گفت، به محمد خاتمی تسلیت نگفت. علی جنتی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاتمی تسلیت گفت، اما سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که ممنوع التصویر کردن خاتمی توسط قوه قضائیه، مطابق قانون مطبوعات، لازم الاجرا است.

با همه اینها، راه ورود خاتمی ممنوع‌الخروج از کشور و ممنوع‌التصویر، به نظام بسته است. هدف محدودسازی او به گونه‌ای است که حتی نتواند در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفند ۹۴ و انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۶ از طریق حمایت از افراد و گروه‌ها تأثیرگذار باشد.

احمدی‌نژاد در راه است

محمود احمدی‌نژاد چند وقتی است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. او اقتصاد کشور را نابود کرد و تحویل حسن روحانی داد. پیامدهای ناکارآمدی، بی کفایتی، عدم تخصص، فساد گسترده، و... دوران وی اینک خود را به خوبی در رکود تورمی آشکار کرده است. اما همیشه اکثریت مردم چشم‌شان به حال است، نه گذشته. انتظار آنان این است که مسئولان فعلی مسائل را حل کنند، برایشان مهم نیست که آنها را چه کسی آفریده است. به همین دلیل، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که وضعیت خراب اقتصادی، میزان محبوبیت حسن روحانی را کاهش داده است.

به همین دلیل، یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان رضایت از حسن روحانی از ۵۸درصد در آبان ۹۳ به ۴۹ درصد در بهمن ۹۳کاهش یافته است. تعداد ناراضیان از وی هم به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وقتی مسائل حل نمی‌شوند، نوستالوژی "گذشته به اصطلاح طلایی" مردم را گرفتار می‌سازد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که برای ریاست جمهوری آینده، محمود احمدی‌نژاد با فاصله اندکی پس از حسن روحانی قرار دارد. زمان هم به سود احمدی‌نژاد است. یعنی اگر زمان بگذرد و وضعیت اقتصادی بهبود چشمگیری نیابد، احمدی‌نژاد رتبه اول را از حسن روحانی خواهد گرفت.

شاید هاشمی رفسنجانی هم نگران صعود دوباره احمدی نژاد است که در ۲/۱۲/۹۳ سخنانش به هیأت رئیسه مجلس خبرگان را با تیتر "اصل انحراف، خود احمدی‌نژاد است"، در وبسایتش بازنشر می‌دهد.

البته پیش‌بینی وضعیت یک سال آینده هم امکان‌پذیر نیست، چه رسد به پیش بینی سال ۹۶. دستیابی یا عدم دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و لغو رفته رفته تحریم‌های اقتصادی یکی از معادلات تعیین‌کننده است. اگر هم توافق نهایی هسته‌ای حاصل شود، تصمیم این است که به عنوان پیروزی رهبری و نظام قلمداد شود، نه حسن روحانی.

اگر خامنه‌ای در سال ۹۶ زنده باشد، شاید بخواهد که فردی چون قاسم سلیمانی را رئیس جمهور سازد. در این صورت به احمدی‌نژاد خواهند گفت که رویت را زیاد نکن و کاندیدا نشو. اگر هم بشود، شورای نگهبان وی را رد صلاحیت خواهد کرد.

در عین حال خامنه‌ای بین خاتمی و احمدی نژاد، قطعاً احمدی‌نژاد را انتخاب خواهد کرد و کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    درز اسناد محرمانه: فعالیت «جاسوسان ایران» در آفریقای جنوبی به گفته الجزیره، برخی از افراد مظنون به انجام مأموریت‌های سرّی برای جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه ایران در آفریقای جنوبی کار می‌کنند. الجزیره می‌نویسد که مقام‌های آمریکایی تعداد این افراد مظنون به انجام مأموریت‌های سری برای ایران، به اضافه پرسنل حمایتی آنها، در سراسر جهان را «۳۰ هزار نفر» تخمین می‌زنند!! هیئتی به ریاست «آقای روحانی» ریس امنیت ایران  در اکتبر ۲۰۰۵ با آقای امبکی رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی، دیدار داشته است در این سند آمده که ماهیت این گفت‌وگوها درخواست دولت ایران از دولت آفریقای جنوبی برای کمک آن کشور به برنامه هسته‌ای ایران و ارائه فناوری موشکی و مشاوره فنی به ایران بوده‌ است.!! در این اسناد، مأموران اطلاعاتی آفریقای جنوبی می‌گویند که مقام‌های ایرانی به‌ویژه به فناوری‌های رهگیری ماهواره‌ای، نظارت بر اینترنت، و تکنیک‌های هک کردن علاقه‌مند هستندو در این ارتباط در سال ۲۰۰۵ تماس‌های متعددی با مؤسسات و شرکت‌های مختلف آن کشور داشته‌اند!! یک سند دیگر اطلاعاتی آفریقای جنوبی می‌نویسد که مقام‌های ایرانی چندین دیپلمات سفارتخانه ایران را که وفاداری‌شان به محمود احمدی‌نژاد زیر سؤال رفته‌ بود «پاکسازی» کرده‌اند!! در بخش دیگری از این اسناد آمده‌ است که قاره آفریقا در فهرست توجهات ایران برای اعمال نفوذ، در اولویت بالایی قرار ندارد و «نفوذ ایران در آفریقا محدود به مناطقی است که اقلیت‌های قابل توجهی از شیعیان دارند» یعنی کشورهای تانزانیا، اتیوپی، نیجریه، مراکش، سنگال، موریتانی، نیجر و گینه!

  • شهرام

    اقا یا خانم حسنی امار جالب و مستندی در مورد حماقتهای احمدی نژاد و کمکهای او به دیگر کشورها ارائه کردید منم دو مورد به امار شما اضافه کنم کمک یک میلیارد دلاری به وزارت دفاع عراق و کمک چهار میلیارد دلاری به اندونزی به خاطر رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت در موضوع هسته ای .ولی باید دانست متاسفانه به قدرت رسیدن ادمی مثل احمدی نژاد که دوست داشت به دیگر کشورها پول بدهد و به طور کلی به قدرت رسیدن حکومت اخوندا در ایران که ایران را فدای فلسطین کردند نتیجه یک ضعف فرهنگی در میان ملت ایران است و ان اجنبی پرستی ایرانیان است و تا زمانیکه این ضعف فرهنگی اصلاح نشود وضعیت ایران و ایرانی همینگونه خواهد بود به عنوان مثال با وجود فقر شدید در ایران مملکت پذیرای 3 یا 4 میلیون افغانی در ایران است و اکثریت خانه های بالا شهر تهران و لواسانات سرایدار افغانی دارند و جالبه اکثریت ساکنان بالا شهر تهران هم با حکومت اخوندی مخالفند ولی نمی دانند از درون مردم افغانی دوست است که حکومت فلسطینی دوست به وجود می اید که منافع ایران را فدای فلسطین می کند و به طور کلی حکومت هر کشوری نشان دهنده فرهنگ درصدی یا اکثریت مردم ان کشور است

  • nasim

    حکومتي که سردارانش مثل رادان و احمدي مقدم سابقه کشتار کردها ، نقدي عراقي فرمانده بسيجش سابقه ترور در جنبش امل و حزب اله و تجاوز و قاچاق مواد از مرز عراق داشته ، رضايي کشتار ترکمن ها، دادستانش ، قاضي کشتار سال 67 و از همکاران قتلهای زنجيره ای و سران قوه اش همه گی در اختلاسها و زمين خواری همکاری داشته اندو مصباح هم تئوريسينش باشد ، چه انتظاري ميرود؟ !

  • Majid

    وبا سلام و عرض تسلیت به درگاه فرد فرد خودمان که چون مُردگانی نظاره گر ساختار سیاسی کشورمان بر اساس مکر و دروغ و به بازی گرفتن دین در پرتو بیش از بیش«نمایشات  مزورانه» مشتی قدرت طلب بوده و هستیم و از برای بازگشت به زنده زندگی کردن قیام نمیکنیم. و از خداوند چه تقاضای   مسئلتی از برایمان که آن ساختار سیاسی قلبهایمان را به  سنگهایی خارا تبدیل نموده است؟!؟  

  • farid

    بیت چقدر عاجز شده که از مهره های سوخته و بی اعتبار مثل احمدی نژاد و سلیمانی بعنوان کاندید استفاده میکند!

  • علی

    سلا م نوشته اید نمی شود اوضاع ایران را پیش بینی کرد ... برای شما جالب خواهد بود اگر این سخنرانی 15 دقیقه ای را ببینید Bruce Bueno de Mesquita: A prediction for the future of Iran TED TALK از دست ندید ش.

  • حمید

    و اینهم جایگاه خالق حیات و ختم آن در مورد وضعیت کنونی آقایان و تسلیت گویان نمایشی در رژیم حاکم: بگو او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان بلا و سردرگمی  بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و شکنجه و آزار بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند. بنگر چگونه آيات [خود] را گوناگون بيان مى‏كنيم شاید كه آنان بفهمند. آیه ۶۵ از سوره ۶  در قرآن حکیم تو مي‏ميری و آنها نيز خواهند مرد! سپس شما روز قيامت نزد پروردگارتان مخاصمه مي‏كنيد. آیه های ۳۰-۳۱ در سوره ۳۹ از قرآن مجید پس گفتار آنان تو را غمگين نگرداند كه ما آنچه را پنهان و آنچه را آشكار مىیكنند میدانیم. آیه ۷۶ از سوره ۳۶ نتیجه:  بگذاریم که تا میخواهند به سر و کله یکدگر بکوبند و تا زمان ورود  به قبور خود خروار خروار با یکدیگر تسلیت رد و بدل کنند که شاید  توانند بدین طریق خود و خلقی را بگولند اما خالق عالمیان را هرگز و هرگز  با انشا نویسیهای قلمبه سلمبه دارشان نتوانند که نتوانند.  تبریکی دیگر به جهالت پیشرو.

  • hasani

    چند مورد از امتیازهای مالی احمدی‌نژاد  مهره سوخته بیت به برخی کشورها در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم اختصاص 330 میلیون دلار برای پاکستان، اختصاص بودجه‌ای برای  ساخت یک بیمارستان تخصصی  و نیروگاه برق ....در عراق، اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت برای سریلانکا، اختصاص بودجه‌ای برای برای ساخت دو درمانگاه عمومی  و .. در بولیوی، کمک هفت میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه در سنت وینسنت، کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر نیکاراگوئه٬  میلیاردها دلار در ونزویلا  برای ساختمان سازی و 32میلیارد دلار که صرف جنگ و کشتار برای حفظ رژیم اسد در سوریه شده ......

  • sima

    «متهم فساد سه هزار میلیاردی در ختم مادر احمدی‌نژاد» خود را نشان می‌دهد. وی که خدامراد احمدی نام دارد، متهم ردیف هشتم فساد 3هزار میلیاردی است و به 10سال زندان محکوم شده است.! این خبرگزاری سپس ماجرای پرداخت یک رشوه 500میلیون تومانی به خدامراد احمدی را که از طرف یکی از متهمان در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، نقل کرده است.

  • nasim

    به گزارش فارس، مراسم ختم والده محمود احمدی‌نژاد در مسجد حضرت ولیعصر(عج) تهران با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار شد. آیت‌الله شاهرودی نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری!، حسین فریدون برادر حسن روحانی!، پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم، حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات،‌ محمد شریف ملک‌زاده معاون میراث‌فرهنگی دولت دهم، پرویز داودی معاون اول دولت نهم، حجت‌الاسلام حجازی،‌ محمد مایلی‌کهن!، محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی، علیرضا مرندی نماینده مردم تهران، علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، محمدرضا تابش خواهرزاده سید محمدرضا خاتمی!،‌ مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای دولت نهم،علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سابق،‌ امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس، طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، لطف الله فروزنده عضو جمعیت ایثارگران، مهرداد بذرپاش، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، محمد عباسی وزیر ورزش دولت احمدی نژاد، سعید مرتضوی و کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم !! و مرادی رئیس سابق سازمان هدفمندی یارانه در این مراسم حضور یافتند

  • nasim

    دکتر خزعلی در مصاحبه با صدای امریکا: در پروژه قتلهای زنجیری و سعید امامی: خانمی بمن زنگ زد و گفت احمدی نژاد از دفتر شریعتمداری کیهان به شوهرم ( حمید جلیلیان) زنگ زد و گفت بیا پول بگیر. او پول را گرفت و دکتر سامی را در دفترش ترور کرد. بعدا جلیلیان را در حمام اعدامش کردند! ظاهرا نوچه دفتر  در مدیریت جهانی  قتلهای زنجیری نقش اساسی داشته .

  • nasim

    نقشه خیلی زیبایی برای مشغول کردن مردم . با ایجاد اختلاف و دسته های تقی و نقی مردم با هم درگیر میشوند و از فکر گرانی و فقر و نکبت که زندگی و ناموس و جوانانشونو به تباهی کشونده، بیرون میایند. آغا خوب میدونه چه موقع مهره هاشو تکون بده، به روز رفسنجانی و روحانی ، یه روزهم احمدی نژاد. مردم باید در نادانی و فقر باشند تا حکومت جهل و خرافات فساد بتونه دوام بیاره !

  • Neda

    پشتیبانی ۱۹۰ تن از کنشگران مدنی و سیاسی از نامه به رئيس فيفا جهت لغو ممنوعيت حضور زنان در ورزشگاه‌ها ۱۹۰ تن از کنشگران مدنی و سیاسی، از جمله نسرین ستوده، پرستو فروهر، محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، حشمت طبرزدی، کورش زعیم، شیرین عبادی و چهره‌هایی از طیف‌های گوناگون سیاسی در خارج از کشور، پشتیبانی خود را از نامه به سپ بلاتر، رئيس فدراسیون جهانی فوتبال (فيفا)، در راستای رفع ممنوعيت از حضور زنان ايرانى در ورزشگاه‌هاى فوتبال، اعلام کردند!

  • Faryad

    دسته دسته اعدام میکنند و گرانی و الودگی هوا بیداد میکندو یک تسلیت مهمترین موضوع مملکت شده؟!

  • nader

    چقدر مملکت بدبخت شده که فردی مثل  قاسم سلیمانی را رئیس جمهور سازند. !

  • افشین

    اکبر جان خوب می‌نویسی . موجز و صریح . عجالتا که وضع بر همین منوال است ...