ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوش‌آبادی: تصمیم قوه قضائیه در مورد تصویر خاتمی لازم‌الاجراست

سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده که تصمیم دادستانی تهران برای جلوگیری از درج تصویر و نام خاتمی را شنیده؛ او همچنین گفت جعفر پناهی برای ادامه کار، باید خودش شرایط را عوض کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران تصمیم قوه قضاییه درباره ممنوع بودن انتشار ‌تصویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران را لازم‌الاجرا دانست. او همچنین گفت جعفر پناهی برای ادامه کار، باید خودش شرایط را عوض کند.

حسین نوش‌آبادی، ۵ اسفندماه در اظهاراتی درباره ممنوعیت انتشار تصاویر سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی که توسط محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه مطرح شده بود، اعلام کرد که تصمیم دادستانی تهران در ارتباط با جلوگیری از درج تصویر و نام آن‌ها را شنیده و در جریان است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفته بود که «رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالبی از رییس دولت اصلاحات منعکس و منتقل کنند.» به گفته اژه‌ای این دستور که از قبل صادر شده، همچنان به قوت خود باقی است و اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند، با آن برخورد خواهد شد.

حالا سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران، در نشست رسانه‌ای خود گفته که مخالفتی با این قضیه ندارد و آنچه تصمیم گرفته شده فارغ از تصمیمات وزارت ارشاد است.

محسنی اژه‌ای، هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که از او پرسیده بود به چه دلیل در هفته‌های اخیر قوه قضاییه دستور منع درج نام رییس دولت اصلاحات را به رسانه‌ها داده است، گفته بود که «در مورد کسانی که شورای عالی امنیت ملی در مورد آن‌ها تصمیم گرفته یا قوه قضاییه آن‌ها را به عنوان سران فتنه محسوب می‌کند، دستگاه قضا می‌تواند دستوراتی بدهد.»

وزارت ارشاد ایران اکنون تصمیمات شورای عالی امنیت ملی یا دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم را طبق قانون مطبوعات «لازم‌الاجرا» دانسته و گفته است که مساله اخیر، از سوی قوه قضاییه ابلاغ شده اما وزارت ارشاد آن را ابلاغ نکرده است و در قانون تعریف نشده که چنین تصمیمی را وزات ارشاد ابلاغ کند مگر اینکه رسما به این وزارتخانه ابلاغ شود.

«پناهی خود باید مشکلش را حل کند»

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت ارشاد برای رفع ممنوعیت جعفر پناهی کاری انجام می‌دهد یا خیر، گفت که وزارت ارشاد مسوولیت و وظیفه‌ای برای رفع برخی مشکلاتی که افراد خودشان به وجود می‌آورند، ندارد و آن‌ها خودشان باید تلاش کنند که آن مشکلات را برطرف کنند.

جعفر پناهی و حنا سعیدی در صحنه‌ای از فیلم «تاکسی»

نوش‌آبادی شیوه حل مشکل را «نزدیک شدن به فرهنگ بومی و پرداختن به شیوه‌هایی که بتواند مورد استقبال و انتظار مردم باشد» دانسته است.

او در عین حال گفته اگر محدودیت‌های جعفر پناهی برطرف شود، وزارت ارشاد از کارهایی که همسو با ضوابط باشد حمایت می‌کند.

جعفر پناهی که امسال جایزه خرس طلایی را از شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم «تاکسی»، دریافت کرد، ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود که همه فیلمسازان ایرانی دل‌شان می‌خواهد فیلم‌شان اول در کشورشان به نمایش درآید اما دیوار سیاست همیشه مانع نمایش این فیلم‌ها در ایران شده است.

در مقابل، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در واکنش به دریافت این جایزه گفته بود: «چند سالی است که شاهد اقدامات سیاست‌آمیز داوران و متولیان این جشنواره نسبت به جمهوری اسلامی ایران و انتخاب فیلم‌هایی که از نظام اسلامی به نوعی سیاه‌نمایی دارد، هستیم.»

سخنگوی وزارت ارشاد درباره آثار سینمایی جعفر پناهی گفته بود: «فیلم‌های این فیلمساز انتقادی نیست؛ بلکه عنادی است که در آن‌ها مشاهده می‌شود.»

نوش‌آبادی از فیلمسازانی که «به هر دلیل آثار یا فعالیت‌شان در ایران با مشکل مواجه» است خواسته بود تا «آب در آسیاب مخالفان و دشمنان نظام» نریزند و حاضر نشوند برای «کسب اعتبار کاذب، با اعتبار و اصالت‌های فرهنگی و دینی یک کشور» بازی کنند.

سخنگوی وزارت ارشاد با گفتن این سخنان اظهار امیدواری کرده بود که محدودیت‌ها و موانع کسانی چون جعفر پناهی در داخل کشور برطرف شود. او گفت: «استقبال می‌کنیم از این‌که این‌گونه هنرمندان به جای این‌که بروند آثار خود را به دیگران عرضه کنند بیایند در داخل کشور با تعهداتی که کشور و مردمشان خواهند داشت آزادانه فعالیت کنند.»

جعفر پناهی در جریان رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دو بار دستگیر و سپس به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و سفر به خارج از ایران محکوم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    صدیقی: در قانون اساسی فقط بخشی از اختیارات ولی فقیه آمده است!! امام‌جمعه موقت تهران گفت: اصل اول این است که قانون اساسی، آرای عمومی و صندوق‌ها و آنچه دنیا به دنبال آن می‌رود، تفاوت ماهوی دارد؛ ما مشروعیت یک رئیس‌جمهور را به صندوق رای و آرای اکثریت نمی‌دانیم ! و ملاک رای نیست، بلکه امضای خدا نسبت به آراست. وی افزود: آنچه در قانون اساسی آمده، همه اختیارات ولی‌فقیه نیست!!، بلکه جزئی از اختیارات این شخص است؛ ولایت به قانون اساسی، آراء و صندوق‌ها اعتبار داده است !

  • hamid

    سانسور آقای خاتمی!! چرا این سانسور امروز مطرح شد!؟ در نظام ولایت مطلقه آخوند حق بیان و تصمیمگیری برای سرنوشت خویش و وطن از ملت ایران سلب شده!! تا آنجا که مدعی شده‌اند که علی‌ خامنه‌ای روضه خان جانشین خدا است!بزودی خواهند گفت خود خدا است!! و ایرانی از حقوق انسان و شهروندی محروم شده و طبیعت نیز از حقوق خود محروم گشته! نتیجه خشکی رودخانه ها، دریاچه ها، گرد و غبار در استانهای وطن! و برای بقای نظام حقوق ملی زیر پا گذاشته شده و میشود! حال چه شده که سانسور آقای خاتمی که همیشه از ولایت مطلقه آخوند حمایت کرده و میکند مساله شده؟ چه مهندسی در کار است؟ آیا ربطی به نوشیدن احتمالی جام زهر دارد؟ و میخواهند حواس‌ها مشغول این امر شوند؟ آیا میخواهند از خاتمی یک قربانی بسازند و جامعه را در عکس‌العمل به پای صندوق‌های انتصابات نمایندگان مجلس برای دفاع از جناح "اصلاحطلب" ببرند!! در زمانی‌ که عده‌ زیادی در زندان برای آزادیخواهی اسیرند!!! زمانیکه خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی در حصر زندانیند! وقتی‌ هر روز چندین بیگناه برای عقاید خود اعدام میشوند!! باید در بحث آزاد با یافتن پاسخ به سوا لاتی که در بالا آوردم سعی‌ کنیم عمل باشیم برای آزادی و استقلال انسان، تا در دام بازیهای مهندسی شده این نظام استبدادی نیفتیم! بله سانسور محکوم است چون آزادی بیان و آزادی تعیین سرنوشت برای خود و وطن جز حقوق انسان است پس از آزادی و حقوق انسان، حقوق شهروندی و حقوق طبیعت دفاع کنیم تا انسان آزاد که میتواند تغییر را ممکن سازد گردیم! شاد باشید. حمید