ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین روز اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق

اعتراض ۲۵۰ تن از کارگران معدن کوشک بافق به اخراج ۱۷ نفر از همکارانشان و به محقق نشدن وعده‌های کارفرما در مورد حذف غيبت‌های مربوط به اعتراضات دو ماه گذشته است.

۲۵۰ تن از کارگران معدن کوشک بافق وارد چهارمین روز اعتصاب خود شدند. آن‌ها به اخراج ۱۷ نفر از همکاران‌شان و به محقق نشدن وعده‌های کارفرما در مورد حذف غيبت‌های مربوط به اعتراضات دو ماه گذشته اعتراض دارند.

کارگران معدن کوشک بافق آذرماه و دی‌ماه گذشته در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق و دستمزدشان اعتصاب کرده بودند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به‌نقل از کارگران اعتصابی نوشت، کارفرما از صبح روز سه‌شنبه ۵ اسفندماه از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن جلوگیری کرده‌ است.

بنا به این گزارش، از يکشنبه شب، سوم اسفندماه، دستگاه ثبت ورود و خروج کارگران توسط عوامل کارفرما برداشته شده است تا روزهايی که کارگران معترض کار را متوقف کرده‌اند به عنوان غيبت برای آنان محسوب شود.

اعتراض کارگران معدن کوشک پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که در آغاز ماه اسفندماه توسط کارفرما از کار اخراج شدند و قراردادشان تمديد نشده است.

کارگران گفته‌اند از اين ۱۷ نفر، ۱۲ نفر از جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذرماه و دی‌ماه سال جاری ابتدا از کار اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند؛ اما همزمان با موج جديد اخراج‌ها ۵ کارگر ديگر نيز به همراه آن‌ها اخراج شده‌اند. این کارگران در معادن زيرزمينی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و... مشغول به کار بودند.

کارگران معدن کوشک بافق آذرماه و دی‌ماه گذشته در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق و دستمزدشان اعتصاب کردند. آن‌ها دو ماه پیش از آن هم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماهه مطالبات حقوقی‌شان، یک هفته دست از کار کشیده بودند.

در روز‌های اعتصابات دو ماه پیش، واحد اداری معدن کوشک بافق برای تمامی کارگران ۴ روز آخر آذر و ۶ روز اول دی را غيبت محاسبه کرده بود.

کارگران همچنین با توجه به این‌که نسخه قرارداد اسفندماه را دریافت نکرده‌اند نگران امنيت شغلی‌شان نیز هستند و احتمال می‌دهند که کارفرما گروه دیگری از کارگران را نیز اخراج کند.

عمده‌ترين مطالبات کارگران معدن کوشک بافق، تشکيل انجمن صنفی؛ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل؛ توجه به مسائل رفاهی و رعايت نکات ايمنی و بهداشتی در محل معدن؛ پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل؛ پرداخت حق جذب سرب و هزينه‌های غذايی؛ برخورداری از امنيت شغلی؛ افزايش مدت قراردادهای منعقده؛ عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن؛ استانداردسازی سيستم‌های برق و آب و تهويه؛ بهتر شدن امکانات خانه بهداشت و پرداخت اضافه کاری طبق قانون است.

آن‌ها می‌گويند هيچ يک از اين مطالبات به نتيجه نرسيده و حتی وضعیت بد‌تر از قبل نیز شده است.

معدن کوشک بافق از جمله معادنی است که با مالک خصوصی، توسط شرکت معدن بافق اداره می‌شود. این معدن که بیش از ۳۵۰ کارگر دارد، در ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق قرار دارد.

کارگران این معدن روزانه بیش از ۶۰۰ پله را برای رسیدن به زیر زمین، پایین می‌روند و  در پایان کار از همین پله‌ها برمی‌گردند. آنان بابت این سختی کار، شش هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نادر

    ممنون از رادیو زمانه که اخبار کسانی که صدایی ندارند را هم منتشر میکنه. آدمهای واقعی جامعه اینها هستند، نه سیاستمداران، فوتبالیست ها، سینماگران و ... که همه ی خبر ها رو پر کرده اند. و رسانه های ناعادلانه هم صدای اونها نمیشند.