ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید طرح توافق اتمی ده ساله با ایران را تکذیب کرد

کاخ سفید اخبار مربوط به توافق با ایران بر سر محدودیت ده ساله برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرد. کری هم در سنای آمریکا گفت هنوز توافقی با ایران در کار نیست.

سخنگوی کاخ سفید اخبار مربوط به مذاکره و توافق با ایران بر سر محدودیت ده ساله برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرد. جان کری نیز در سنای آمریکا گفت هنوز توافقی با ایران صورت نگرفته است.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید هیچ توافقی با ایران برای یک دوره ده ساله صورت نگرفته است. جان ارنست اخبار رسانه‌ها در باره نظارت بین‌المللی بر برنامه اتمی ایران در یک بازه زمانی ده ساله را نادرست خواند.

این تکذیب معطوف به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال به نقل از محافل دیپلماتیک از مذاکرات ژنو داده بودند.

آسوشیتدپرس دوشنبه ۲۳ فوریه از قول منابع مطلع نوشته بود که آمریکا پیشنهاد کرده تعداد سانتریفوژهای ایران ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه باشد و در طول زمان به ده هزار دستگاه برسد و تحریم‌ها نیز در صورت تغییراتی در کاربری رآکتور آب سنگین اراک و تبدیل سایت فردو به مرکزی تحقیقاتی، گام به گام لغو شوند و برنامه هسته‌ای ایران، برای دستکم ۱۰ سال تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد.

خبر آسوشیتدپرس در گزارش وال استریت ژورنال نیز منعکس شد که نوشت، ایران و امریکا در حال بررسی یک بازه زمانی ۱۰ ساله به عنوان بخشی از توافق جامع اتمی هستند. اسرائیل و منتقدان داخلی دولت آمریکا می‌گویند هر توافقی ولو دراز مدت، دری به روی ایران برای ساخت بمب اتمی خواهد گشود.

مدت‌زمان توافق نهایی، از محورهای مهم گفت‌وگوها در وین و ژنو بوده‌اند. ایران در مذاکرات وین، عنوان کرده بود که اعتبار توافق تا پایان ریاست جمهوری حسن روحانی باشد که در صورت انتخاب دوباره او، یک بازه زمانی شش ساله را در بر بگیرد. آمریکا اما به دنبال توافقی ۲۵ ساله است.

به موازات تکذیب کاخ سفید، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در سنای آمریکا گفت که هنوز توافقی با ایران صورت نگرفته است. کری در کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا تاکید کرد: «هنوز نمی‌دانیم دیپلماسی با ایران چه نتیجه‌ای به بار می‌آورد.»

جان کری سه‌شنبه ۲۴ فوریه، از سناتورها خواست صبر کنند: «هر کس بگوید از توافق راضی نیست، نمی‌داند توافق چیست. هنوز توافقی وجود ندارد...» او گفت منتظریم ببینم ‌آیا ایران می‌خواهد یک طرح قابل تایید اتمی را قبول کند یا نه.

وزیر خارجه ایران صبح سه‌شنبه ۵ اسفند در تهران گفته بود در برخی از موضوعات گام‌هایی به جلو برداشته شده است. او پس از اتمام نشست ژنو به خبرنگاران اعلام کرده بود که هنوز راه درازی برای توافق نهایی در پیش است.

قرار است گفت‌وگوهای هسته‌ای در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر ادامه یابند. این اجلاس از ۲ تا ۲۵ مارس جریان خواهد داشت و مهلت چهارماهه دستیابی به توافق سیاسی نیز در همین بازه زمانی به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که اوباما در صورت موفق نشدن مذکرات، با تمدید دوباره آن موافق نیست. رهبر ایران نیز تاکید کرده که توافق نباید دومرحله‌ای باشد.

برای دستیابی به توافق جامع، تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) مهلت تعیین شده اما توافق کلی باید ظرف حداکثر چهار ماه و تا اواخر مارس به دست آید و بقیه فرصت، صرف توافق بر سر جزئیات شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    نکند توافق یکساله است ؟! ۱۲ سال مذاکره! . فیل جان کری موش زایید. !

  • hamid

    اقای جان ارنست خبر ذیل را چکار میکنی ؟ سایت لویزان 3 در خارج تهران و در منطقه به‌شدت حفاظت‌شده با تأسیساتی که 62 هکتار وسعت دارد قرار دارد. در این سایت سانتریفوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم برای تسلیحات اتمی کار می‌کنند. درهای  با قطر یک فوت مرکز که داخل زمین پنهان است ٬ این مرکز را از اشعه محفوظ می‌دارد. اتاقهای سری برای مقابله با نفوذ صدا و اشعه ساخته شده‌اند که توسط غرب مورد نفوذ قرار نگیرند.

  • hasani

    چند صدتا عکس دیگر بگیرند شاید فرجی حاصل شود!.....

  • nasim

    اینها هم از حکومت اسلامی پیروی میکنند! تکذیب و مخفیکاری و.....