ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریزش بهمن جان ۱۲۰ نفر را در افغانستان گرفت

بارش سنگین برف در ولایت پنجشیر افغانستان و سپس سقوط بهمن در سه منطقه موجب کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر و ناپدید شدن ۷۰ نفر شده است. آمار تلفات در حال افزایش است.

بارش سنگین برف در ولایت پنجشیر افغانستان و سپس سقوط بهمن در سه منطقه موجب کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر و ناپدید شدن ۷۰ نفر شده است.

عکس از آرشیو، عکاس: عمر سبحانی

روز چهارشنبه ۶ اسفندماه، ولایت پنجشیر و مناطق کوهستانی شمال شرق افغانستان شاهد سقوط بهمن در حداقل سه منطقه بوده‌اند که تلفات ناشی از این حادثه‌ها در حال افزایش است.

عبدالرحمان کبیری، سرپرست ولایت پنجشیر در گفت‌وگو با «شفقنا» در افغانستان و همچین با آسوشیتدپرس این خبر را تأیید کرده و گفت: «حدود ۱۰۰ خانه و چندین مدرسه و مسجد اکنون زیر برف و آوار بهمن است.»

اما این تنها در یک منطقه است و مقامات محلی بر این باورند که تعداد بهمن‌های سرازیر شده، حداقل سه توده برف در سه منطقه مختلف بوده است و ممکن است سقوط بهمن در نواحی دیگر هم اتفاق افتاده باشد.

کبیری از دولت مرکزی خواسته که نیروهای ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت را برای کمک‌رسانی به شمال شرق افغانستان بفرستند.

در مناطق کوهستانی افغانستان مردم همیشه با زمستان‌های مرگبار رو‌به‌رو هستند اما این یکی از مرگبارترین‌ حادثه‌های طبیعی برای ولایت پنجشیر و مناطق مجاور است.

به گفته سرپرست ولایت پنجشیر بیشتر این تلفات مربوط به منطقه «دره» در این ولایت است. کبیری همچنین توضیح داده است که تمامی راه‌های متصل به منطقه بهمن‌زده «دره» اکنون مسدودند و مردم با دست‌خالی در تلاش نجات کسانی هستند که زیر بهمن دفن شده‌اند.

فرو رفتن برخی از روستاها به زیر برف و بهمن، موجب قطع ارتباط آن‌ها با مقامات محلی شده است و به همین دلیل ژنرال عبدالعزیز غیرت، رئیس پلیس ولایت پنجشیر بر این باور است که تلفات افزایش زیادی خواهد یافت.

غیرت به آسوشیتدپرس گفته است که جستجوهای روز چهارشنبه برای یافتن بازماندگان به دلیل تاریکی هوا متوقف شده است اما با از سرگیری عملیات نجات در صبح روز پنجشنبه، به احتمال زیاد آمار تلفات نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته غیرت، کبیری و دیگر مقامات افغان در منطقه پنجشیر، در نبود تجهیزات سنگین برای یافتن بازماندگان، افراد محلی بیشتر جستجوها را با بیل، چوب و دست در برف ادامه می‌دهند.

هنوز تلفات نهایی این حادثه مشخص نیست اما بیش از ۷۰ نفر همچنان ناپدید شده محسوب می‌شوند.

مسئولان دولتی ولایت پنجشیر می‌گویند از شب گذشته تاکنون بر اثر بارش برف‌های سنگین خطر سرازیر شدن بهمن در چندین منطقه دیگر نیز افزایش یافته است. چند روز پیش سقوط بهمن در بدخشان نیز ۱۲ نفر کشته به جای گذاشت.

ولایت پنجشیر، از مناطق کوهستانی افغانستان است که بیشتر مردم آن به صورت پراکنده در روستاهای کوچک زندگی می‌کنند. مسدود شدن راه‌های بین‌شهری و روستایی بر اثر بارش‌های سنگین در منطقه هر زمستان اتفاق می‌افتد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.