ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل وبلاگ‌نویس منتقد اسلام در بنگلادش

گروه «انصار بنگال» در حساب توئیتر خود مسئولیت قتل اوجیت روی را به عهده گرفته‌ و گفته‌ او را به خاطر توهین به اسلام ترور کرده‌.

یک وبلاگ‌نویس شناخته شده بنگلادشی-آمریکایی که نوشته‌هایش علیه افراط‌گرایی مذهبی است، در بنگلادش با ضربات چاقو و ساطور کشته شد.

اوجیت روی، وبلاگ‌نویس بنگلادشی که به قتل رسیده است

گروه «انصار بنگال» در حساب توئیتر خود مسئولیت این قتل را به عهده گرفته‌اند و گفته‌اند که «اویجیت روی» را به خاطر توهین به اسلام ترور کرده‌اند.

اویجیت شهروند ایالات متحده و متولد بنگلادش است. او برای شرکت در یک نمایشگاه کتاب در دانشگاه داکا همراه با همسرش به بنگلادش سفر کرده بود که شب ۲۶ فوریه / ۷ اسفند ماه هنگام بازگشت از دانشگاه مورد حمله افراد نا‌شناس قرار گرفت. آن‌ها با ضربات چاقو و ساطور اویجیت را به قتل رساندند. همسر اویجیت نیز در این حمله به شدت مجروح شده است.

سیراجول اسلام، رئیس پلیس منطقه‌ای که قتل در آن صورت گرفته به خبرنگاران گفته است آلت قتاله چاقو و ساطور بوده و تا کنون دو ساطور آغشته به خون در نزدیکی محل قتل پیدا شده‌.

این آخرین حمله از سری حملات اسلام گرایان افراطی نسبت به نویسندگان سکولار در بنگلادش است که در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.

کمیسر پلیس، شیبلی نعمان به رسانه‌ها گفته است که سرنخی در مورد این قتل به دست نیامده اما گروه ناشناخته‌ای که خود را انصار بنگال می‌خواند، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌. این گروه در حساب توئیتر خود نوشته است: «جرایم روی علیه اسلام بوده».

این وبلاگ‌نویس بنگال که خود را آتئیست می‌خوانده، در مورد مفاهیم مرتبط به خدا، مذهب، تحمل مذهبی، افراطی‌گری و خشونت می‌نوشته است. اویجیت در ژانویه ۲۰۱۵ در فیس بوک از مفهوم الحاد دفاع کرده بود و آن را «یک مفهوم منطقی که با هر باور غیر علمی و غیر منطقی مخالفت می‌کند» تعریف کرده بود.

باکی بالله، یکی از دوستان اویجیت او را «یک متفکر آزاده» خوانده و می‌گوید که پیش از این نیز مردم از نوشته‌هایش ناراحت شده بودند و تهدید شده بود: «او هندو بود اما او نه تنها یک صدای قوی در برابر متعصبان اسلامی بلکه به‌‌‌ همان اندازه در برابر دیگر متعصبان مذهبی بود.»

تجمع در مقابل محل قتل اوجیت روی و در اعتراض به قتل او

دانشجویان دانشگاه داکا و خوانندگان وبلاگ اویجیت در محل قتل او حاضر شدند و برایش گل گذاشتند. آن‌ها با تجمع در این محل خواستار عدالت شدند.

بنگلادش، با ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت کشوری اسلامی است اما افراطی‌گری اسلامی تنها در سال‌های اخیر است که در این جامعه مطرح شده است.

گروه‌های اسلامی محافظه‌کار به طور فزاینده وبلاگ‌نویسان سکولار یا آتئیست را تهدید می‌کنند.

شکاف بین قشر مذهبی و سکولار در بنگلادش بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۳، وبلاگ‌نویس دیگری به نام احمد رجیب حیدر که او نیز علیه افراط‌گرایی مذهبی می‌نوشته، در نزدیکی منزل خود در داکا توسط افراد نا‌شناس به قتل رسید.

در سال ۲۰۰۴ نیز به همایون آزاد، نویسنده برجسته و استاد دانشگاه داکا، حمله شد. اون نیز در حال بازگشت از نمایشگاه کتابی در دانشگاه بود که مهاجمان حمله کرده و او را به شدت مجروح کردند.

دانشجویان دانشگاه داکا و خوانندگان وبلاگ اوجیت روی، بر پیاده‌رویی که در آنجا به قتل رسید گل گذاشته‌اند.

اسلام دین رسمی کشور بنگلادش است اما این کشور با قوانین سکولار دوران استعمار انگستان اداره می‌شود و با اینکه مساله وارد کردن قوانین شریعت به ساختار قانونی این کشور مطرح شده‌اند، این نوع اسلامی‌کردن قوانین محبوبیت عمومی ندارد.

شیخ حَسینه واجد زنی است که نخست وزیر کنونی بنگلادش است و افکاری لیبرال دارد و بار‌ها مخالفت خود را با افراطی‌گری مذهبی اعلام کرده است. واجد که بزرگ‌ترین فرزند شیخ مُجیب‌الرَحمن بنیان‌گذار کشور بنگلادش است، محبوبیت عمومی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • kazem .homayoon

     ازا ین جنایت هولناک در مورد یک این وبلاگ نویس بنگلادشی بسیار متاثر ومتاسف شدم . واقعا این گروههای اسلامی افراطی چه جانورانی هستند که دنیا از اعمال بیشرمانه و بزدلانه این جنایتکاران ترسو وبزدل بستوه  امده است

  • بهنام

    با این جنایتها تنها تنفر از اسلام و مسلمین افزایش یافته و در واقع چهره واقعی اسلام هویدا میگردد . محمد و علی هم وقتی نمیتوانستند جوابهای منطقی به مخالفان خود دهند ، آنها را بوسیله آیات الهی که به خداوند منتصب میکردند و با شمشیر عریان به بدترین نحو ممکن سرکوب میکردند و میگفتند خداوند این چنین حکم نموده است . خداوند خونریزی که تنها کشتن برایش مهم بوده و از ریختن خون بیگناهان به وجد آمده و مسرور میگردد .

  • هرمز

    اساس اسلام بر کشتن و به کنیزی بردن زنان است و رمز گسترش اسلام این بود که به اعراب گفته شد که اگر بر قومی غلبه کنید زنان ان قوم مال شما خواهند بود (کما اینکه در ایران 380000زن را به کنیزی بردند) و اگر کشته شوید در ان دنیا از هوریهای زیبارو بهره مند خواهید شد و این به اعراب انگیزه داد