ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوريس نمتسوف، منتقد پوتین در کنار کاخ کرملين کشته شد

بوريس نمتسوف مهم‌ترين چهره مخالف دوران ۱۵ ساله پوتين در قدرت بود. مهاجمان از يک ماشين سفيد و در فاصله ۴۰۰ متری کاخ کرملين، چهار بار به نمتسوف ۵۵ ساله شليک کردند.

بوريس نمتسوف، منتقد سیاست‌های ولادیمير پوتين رئيس‌جمهوری روسيه و منتقد نقش مسکو در بحراين اوکراين، به ضرب گلوله در نزديکی کرملين کشته شد.

قتل رهبر اپوزیسيون روسیه شبيه قتل‌هايی است که در دهه ۹۰ ميلادی، پس از فروپاشی شوروی اتفاق می‌افتاد

به گفته مقامات پليس، مهاجمان از يک ماشين سفيد رنگ، چهار بار به نمتسوف ۵۵ ساله شليک کردند.

رويترز گزارش داد که اين حادثه زمانی صورت گرفت که نمتسوف بر روی پل رودخانه «مسکو» با زنی اوکراينی در حال قدم زدن بود. اين اتفاق لحظاتی پس از نيمه شب جمعه رخ داد.

پليس می‌گويد که اين پل را که به ديوارهای کرملين و ميدان سرخ منتهی می‌شود، بعد از حادثه بسته است. قتل در فاصله ۴۰۰ متری کرملين رخ داده است.

رویترز می‌نویسد قتل رهبر اپوزیسيون دولت روسیه، بسیار شبيه قتل‌هايی است که در دهه ۹۰ ميلادی و پس از فروپاشی شوروی در این کشور اتفاق می‌افتاد.

نمتسوف از مهم‌ترين چهره‌های مخالف پوتین در طی ۱۵ سال زعامت او به شمار می‌رفت.

ولادیمير پوتين اين قتل را وحشيانه خواند و تحقیقات پرونده را به نهاد ریاست جمهوری واگذار کرد. کرملين اعلام کرد تنها بايد به دنبال قاتلان باشيم.

پوتين در عین حال گفت، اين قتل می‌تواند موجبی برای «تحريک کردن» هواداران نمتسوف برای  راهپيمايی در روز يکشنبه باشد.

نمتسوف ساعاتی قبل از مرگش مردم را برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به نقش روسیه در اوکراین دعوت کرده بود.

ميخائيل کاسيانوف، نخست‌وزير پيشين روسیه با حضور در صحنه قتل گفت: «اين که يکی از رهبران مخالفان در کنار ديوار کرملين کشته می‌شود، ورای تصور است.»

کاسيانوف گفته در اينجا تنها يک احتمال وجود دارد: «نمتسوف به خاطر حقيقت‌گويی کشته شده است.» به عقیده کاسیانوف، برخی نيروهای خاص تنها به دنبال پاک کردن خون اين قتل از دامن پوتين‌ هستند.

باراک اوباما خواستار بررسی شفاف و سريع شد

باراک اوباما، رئيس جمهوری‌ آمريکا خواستار بررسی شفاف و سريع پرونده قتل نمتسوف شد تا «مجرمان به دست عدالت سپرده شوند.»

اوباما گفت نمتسوف مدافع خستگی ناپذير روسيه و در پی احقاق حقوق همه ملت خود بود. در بیانیه اوباما آمده که نمتسوف با دخالت روسيه در اوکراين به شدت مخالف بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمتسوف در يکی از آخرين مصاحبه‌های رادیویی‌اش گفته بود: «بسیار سخت است که آدم دائم زیر تهدید و فشار زندگی کند.»

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین بعد  از این حادثه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت «بوریس نمتسوف پلی میان اوکراین و روسیه بود و این پل توسط قاتلان او تخریب شد.»

نمتسوف تنها سه ساعت پیش از به قتل رسیدن در گفت‌وگویی با رادیو "اکو" (Echo) در مسکو، ولادیمیر پوتین را به «تجاوز بی‌معنا به خاک اوکراین» متهم کرده بود؛ تجاوزی که به گفته او «اقتصاد روسیه را در بحران فرو برده است». خبرگزاری‌ها از این مصاحبه رادیویی به عنوان میراث سیاسی نمتسوف یاد کرده‌اند.

نمتسوف در دهه ۹۰ میلادی در دوران بوریس يلتسين، از معاونان دولت روسیه بود. او کار خود را به عنوان فرماندار منطقه‌ای آغاز کرد و سپس به معاونت نخست وزیر رسید. در آن زمان برخی گمانه‌های حاکی از آن بود که او جانشین یلتسین می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    کار خود پوتینه شک نکنید