ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرين تلاش‌های کارگران در سال ۱۳۹۳ برای جبران کسری دستمزد

کارفرمايان و کارگران مشغول چانه زنی بر سر حداقل دستمزد سال ۹۴ هستند. کارگران افزایش ۱۵ درصدی دستمزد را متناسب با رشد هزینه‌ها نمی‌دانند.

کمتر از يک ماه مانده به پایان سال، کارفرمايان و کارگران مشغول چانه زنی بر سر حداقل دستمزد سال ۹۴ هستند. کارگران افزایش ۱۵ درصدی دستمزد را متناسب با رشد هزینه‌ها نمی‌دانند.

کارفرمايان نرخ تورم را به عنوان حداکثر ميزان افزايش حقوق کارگران در نظر می‌گيرند، در حالی که گروه‌های کارگری با اشاره به فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته بر کارگران، خواستار تغييراتی اساسی‌تر در وضعيت معيشت کارگران هستند.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، قرار است در اين هفته يک نشست مهم در شوری عالی کار به منظور تعيين حداقل دستمزد سال آينده مشمولان قانون کار برگزار شود. در اين جلسه که احتمالاً با حضور وزیران اقتصاد، صنعت، و کار تشکیل خواهد شد، کارفرمايان با بسته پيشنهادی «حداکثر افزايش ۱۵ درصدی در حقوق کارگران» حضور خواهند يافت. نمايندگان کارگران پیشاپیش درباره عدم توافق در اين زمينه هشدار داده‌اند.

تورم، ملاک افزايش حقوق؟

در اسفندماه سال ۱۳۹۲ که اقتصاد ايران شاهد نرخ تورم ۳۲ درصدی بود، شورای عالی کار بر سر افزايش ۲۸.۵ درصدی حقوق کارگران توافق کرد. فرامرز توفيقی، مشاور عالی مجمع نمايندگان کارگران ايران، در گفتگو با مهر تأکيد کرده است که «کارگران تا امسال نجابت به خرج داده‌اند و با کارفرمايان و دولت همراهی کرده‌اند، اما امسال با وجود تأکيد دولت بر کاهش نرخ تورم، شايد وقت آن رسيده باشد، که ملاک افزايش نرخ دستمزد وضعيت معيشت کارگران باشد.»

نماينده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید، شايد دولت بتواند در سال ۹۴ بخشی از کسری زندگی کارگران را جبران کند.

حدودا دو ماه پيش، خبرگزاری کار ايران «ايلنا»، در گزارشی به مقايسه حداقل دستمزد کارگران و هزينه‌های زندگی شهری پرداخته بود.

در اين گزارش تخمين زده شده بود، که بدون در نظر گرفتن يارانه نقدی، حداقل حقوق دريافتی از سوی يک خانواده ۴ نفره در ايران ساليانه حدوداً ۱۱ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۱۱۰ ريال است که کمتر از نيمی از هزينه‌های خانوار شهری محاسبه شده از سوی مرکز آمار ايران را پوشش می‌دهد. با توجه به برآوردهای اين گزارش در دی ماه ۱۳۹۳، متوسط هزينه زندگی خانواده شهری ساليانه کمی بيشتر از ۲۳ ميليون تومان برآورد شده است. کسری درآمد کارگران را بايد در پرتوی افزايش روز افزون قيمت‌ها نيز ديد، رشدی که در برخی موارد از نرخ تورم اعلام شده از سوی مقامات دولتی بالاتر نيز بوده است.

با توجه به اينکه تا امسال تورم نقش زيادی در تعيين حقوق کارگران نداشته است، اکنون با وجود کسری زياد در دريافتی کارگران، در نظر گرفتن تورم به عنوان تنها ملاک افزايش حقوق از سوی کارگران مورد اعتراض قرار گرفته است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار  در توضیح ناچیز بودن ۱۵ درصد افزایش دستمزد به رشد  ۴۰ درصدی قیمت میوه، رشد ۴۳درصدی هزینه‌های درمان، رشد ۲۰درصدی هزینه‌های ایاب و ذهاب و افزایش ۱۸درصدی مخارج مسکن و ساختمان اشاره کرده است.

توفيقی در ادامه سخنان خود بر ضرورت در نظر گرفتن سه جانبه‌گرايی در شورای عالی کار تأکيد کرد و هشدار داده است که اگر شورای عالی کار بخواهد در سال جاری تنها نظر کارفرمايان را در تعيين مزد اعمال کند، نمايندگان کارگران هيچ مصوبه‌ای را امضا نخواهند کرد.

آخرین بسته‌ای که برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار ارائه شد، متعلق به اسفندماه سال گذشته است که حداقل دستمزد به ۶۰۹ هزارتومان، حق بن نقدی ۸۰ هزارتومان، حق مسکن ۲۰ هزارتومان و پایه سنواتی نیز به روزانه ۵۰۰ تومان رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    همه چیز در جمهوری ننگین اسلامی قانونیست و هیچ چیز غیر قانونی جز خود اسلام وجود ندارد . همین چند روز پیش بود که بیست در صد به قیمت برق اضافه کردند و بعد هم که یک نفر در مجلس اعتراض کرد که این کار غیر قانونیست و باید از سال آینده افزایش میدادید ، معاون رئیسک جمهور آمد و گفت دولت میتواند به ( مصلحت مردم ) قیمتها را افزایش دهد و کار دولت قانونی بوده است . در چنین رژیم مفسد و پوسیده ای هر کار غیر قانونی میشود قانونی و هر عمل ضد مردمی میشود به مصلحت مردم . ولی امر دزدان جهان خامنه ای و باند برادران قاچاقچی سپاه هم به گردنه زنی و دزدیهای چند صد میلیاردی مشغولند ، درست مانند صدر اسلام و با تبعیت از محمد و علی که کاروانها را لخت میکردند و زن و بچه مردم را به اسم آیات من در آوردی به کنیزی و غلامی میبردند . اعتیاد و فساد اخلاقی بیداد میکند و البته سیاست کثیف ملاها این است که جامعه اینچنین باشد و فقط خودشان و علمای از کافر بد ترشان در حاشیه امن قرار داشته باشند . امید است ملت ایران به زودی از جهل و خرافات نجات یافته و یک بار و برای همیشه خود را از شر این شیاطین مذهبی و در اصل از دین و مذهب خلاصی یابند .

  • دهوند

    صدها میلیارد دلار هزینه ساخت مراکز اتمی برای ساخت بمب اتم برای بیمه کردن این حکومت را فراموش کردم. هزینه هایی مانند راهپیمایی اربعین امسال در عراق هست و .... و تنها شهردار فرومایه تهران 300 میلیارد تومان برای راهپیمایی اربعین در عراق هزینه کرد تا غارت های شهرداری را بپوشاند.

  • دهوند

    مگر ما برای اقتصاد و زندگی آبرومندانه انقلاب کردیم؟ ما برای اسلام و بالاتر از آن برای نظام مقدس ولایت فقیه انقلاب کردیم. برای روحانیت اسلام ( شیعه ) انقلاب کردیم. برای این انقلاب کردیم که امثال مصباح یزدی و آن یکی شیخ یزدی و خامنه ای و مکارم شیرازی و جنتی و دیگر آخوندهای معظم بر سرنوشت ما حاکم شوند و از منابع و سرمایه های ایران بهره مند شوند تا اسلام پیاده شود. برای این انقلاب کردیم که هزارها میلیارد تومان سرمایه های کشور بنام بنیادها و نهادها و بسیج و سپاه و جهاد و قبر امام ها و امامزاده های قلابی قرار بگیرد و یکجا در اختیار رهبر معظم انقلاب باشد. برای این انقلاب کردیم تا هراندازه که خواستند پول نفت در اختیار مقام رهبر مسلمین جهان باشد. برای این انقلاب کردیم تا بچه به دنیا بیاوریم و با خون دل بزرگ کنیم تا فدای این ها بشوند. هنوز کم است که رهبر بابصیرت تکلیف کرده که جمعیت را دو برابر بلکه بیشتر کنیم. باید هزینه جنگ سوریه را بدهیم هزینه ساخت گنبد و مناره های طلایی و ضریح و صحن در سامرا و نجف و کربلا و دیگر بلاد اسلام را بدهیم. هزینه بنیادهای الغدیر و حضرت علی اصغر و شفقنا و اهل بیت و تقریب مذاهب و .... و هزینه های قرآن خوانی عربها و افریقایی ها و پاکستانی ها و .... را بدهیم. هزینه حوزه های آخوندی را بدهیم. هزینه بیت رهبری و هزینه آخوندهایی مانند مکارم و مصباح و دیگر آخوندها را بدهیم. هزینه جمع آوری و نشر آثار امام خمینی را بدهیم. هزینه مبارزه با بدحجابی و سرکوب مردم را بدهیم. هزینه سپاه را اضافه بر ارتش بدهیم تا این حکومت بماند.بنام بورس تحصیلی هزینه مدارک جعلی دکتری و مهندسی این جنایتکارها را بدهیم. هزینه جیره خواران خامنه ای در افریقا و پاکستان و جاهای دیگر را بدهیم. ثروت اینها سر به آسمان زده. کشورهم وابسته به چین و روسیه و امارات عربی شده. دراین کشور گل و گشاد و بی در و پیکر با این بی سروسامانی خبر نداریم که اینها با سرمایه های مردم چه می کنند. تنها در سالهای 86 و 87 نیمی از درامدهای نفتی بمبلغ حدود 100 میلیارد دلار به خزانه واریز نشده. ( بگزارش رحیمی رئیس وقت دیوان محاسبات به مجلس ) . تنها 18/5 میلیارد دلار در مرز ترکیه گیر دولت ترکیه افتاد. هزینه سپاه در سوریه سر به آسمان زده . برای مبارزه با اسرائیل که مرز مشتر با ما ندارد و دشمنی و ستیز ما با اسرائیل برای عربها معنا ندارد. آقا تمامی ندارد

  • دهوند

    حسین جان، برادر من، بازنشستگان 9٪ بدتر از همه. به خدا دیگر برای بیماری هم به دکتر نمیرویم. چند جور بیماری دارم ولی نمیتوانم یعنی ندارم بروم دکتر. در باره بقیه هزینه ها از جمله خوراک که چه بگویم

  • حسین

    خواهش می کنم با کلمات بازی نکید ما بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به گدایی افتاده ایم . شما که خود را نمایندگان ما میدانید اگر از حقوق ما درست دفاع نکرده و با کافرمایان معامله بکنید صحرای محشر یقه شما را خواهم کرفت که بعد از سالها کار و تلاش امروز نان خانواده را هم نمی توانیم تامین کنیم و همواره شرمنده زن و فرزندیم . به این کارفرمایان که با عمر و جوانی ما ثروت اندوختند بگوئید با کدام فرمول می توانید با ماهی 700 هزار تومان زندگی آبرومند که نه زندگی بخور و نمیر داشته باشید . انصاف هم خوب چیزی است ........

  • دهوند

    همین ها انحراف است و خلاف رهمنود رهبر بابصیرت است. آقا فرمودند جمعیت را دوبرابر کنید ، اکنون می بینیم که سخن از جبران کسر دستمزد است. آقاجان، مگر ما برای اقتصاد و افزایش حقوق انقلاب کردیم؟ شما باید یکضرب شب و روز مشغول افزایش جمعیت باشید ولی بفکر مادیات هستید ! خوب ، اگر این توطئه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی نیست پس چیست ؟ این خلاف مصلحت نظام است. تازه برادر بشار اسد سرباز میخواهد، ملت منحرف سوریه که فرار کردند و سرباز نمیدهند. سید حسن نصراله مگر چقدر سرباز و پاسدار دارد؟ اینهایی که اینجا هستند هم بسیج و پاسدار و حرب الهی میشوند، ولی نمی دانیم چه مرگشان است که پس از مدتی منحرف میشوند یا دنبال پول و سوء استفاده از مقام میروند یا میشوند دوم خردادی و اصلاح طلب ! دنبال اعوجاج نباشید. ببینید رهبر فرزانه مسلمین جهان ( نه تنها ایران ) چه میفرمایند. دنبال افزایش جمعیت باشید، بیکاری و فقر و فحشا و گرسنگی و افزایش انواع فساد اعتیاد و .... یک جوری بحول و قوه الهی حل میشود. بروید اعتکاف کنید درست میشوند.