ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاکید وزارت بهداشت بر لزوم کشتن ماده ببر سیبری

ببر سیبری که برای جفت گیری به ایران آورده شده از ۴ سال پیش به گمان ابتلا به بیماری در قرنطینه نگهداری می‌شود. سازمان محیط زیست با کشتن این ببر مخالف است.

علیرغم مخالف سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان حقوق حیوانات، وزارت بهداشت در ایران اصرار دارد یک قلاده ببر سیبری را به دلیل احتمال مبتلا بودن به بیماری مشمشه معدوم کند.

این ماده ببر سیبری که یک پستاندار در حال انقراض است از حدود ۴ سال پیش در ایران در قرنطینه نگهداری می‌شود.

این ببر چند سال پیش به همراه یک قلاده ببر نر از روسیه به ایران وارد شد تا با رهاسازی در منطقه میانکاله به جفت  گیری و زاد و ولد بپردازند.

اما ببر نر با خوردن گوشت الاغ‌‌های آلوده به بیماری مشمشمه درگذشت. پس از آن ببر ماده نیز به دلیل احتمال مبتلا شدن به این بیماری به قرنطینه منتقل شد و به این ترتیب پروژه زاد و ولد ببرهای روسی در ایران عقیم ماند.

از مدتی پیش وزارت بهداشت اعلام کرده قصد دارد ببر ماده را نیز معدوم کند. با این حال سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین گروه های مردم نهاد علاقمند به حیات وحش می‌گویند آزمایش‌هایی انجام شده روی ببر سیبری باید تکرار شود تا ابتلای این جانور به بیماری پیش از کشتن او صد در صد به اثبات برسد.

خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گزارش داده است که این سازمان تا زمانی که گزینه ای به جز معدوم سازی روی میز است با معدوم سازی موافقت نمی‌کند.

مجید خرازیان مقدم گفته است سازمان محیط زیست تا به حال پنج بار درخواست انجام آزمایش مجدد کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

 امیر رستمی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز به این خبرگزاری گفته است  مسئولان مرتبط به جای معدوم سازی ببر سیبری که در واقع پاک کردن صورت مسئله است، در جلسه ای کارشناسی شرایط این حیوان را بر اساس مستندات علمی موردارزیابی قرار دهند و با ارائه راهکارهای علمی و مناسب، ضمن رفع نگرانی های بهداشتی ناشی از نگهداری این حیوان، شرایط را برای ادامه بقای آن فراهم کنند.

به گفته خرازیان مقدم، این حیوان در ۴ سال گذشته علائمی از بیماری مشمشه از خود بروز نداده است و اگر هم پیش‌تر به آن مبتلا بوده نتایج حاصل از مطالعه روی روند تشخیص و درمان آن، به دانش محققان جهان در زمینه بیماری های حیات وحش خواهد افزود.

وزارت بهداشت در جلسه‌ای که روز شنبه ۹ اسفند با حضور مسئولان آن وزارتخانه به همراه مسئولان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با تکرار آزمایشات تشخیص این حیوان موافقت نکردند و همچنان بر لزوم کشتن این گونه در خطر انقراض تاکید داشتند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.