ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکره ايران و آمريکا در مورد «مسائل سياسی و رفع تحريم‌ها»

وزیر خارجه ایران می‌گوید طرفین در این دور از مذاکرات هسته‌ای به راه‌حل‌هایی برای برخی موضوعات دست پیدا کرده‌اند.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران می‌گويد در اين دور از مذاکرات با جان کری، همتای آمريکايی‌اش در مورد «مسائل سياسی» و «رفع تحريم‌ها» گفت‌وگو می‌کند.

ظريف امروز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران ابراز اميدواری کرد‌ که در اين دور از مذاکرات «گام‌های اساسی برداشته شود.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از عصر روز دوشنبه  ۲ مارس / ۱۱ اسفند با حضور وزیران خارجه ايران و آمريکا، معاونان و کارشناسان دو کشور و هلگا اشميت، معاون سياست خارجه اتحاديه اروپا در شهر مونترو در ۹۰ کيلومتری شرق ژنو آغاز شد.

ظريف می‌گويد: «با توجه به اين‌که با حضور تيم های عالی‌رتبه فنی دو کشور در دور قبلی مذاکرات توانستيم بخشی از موضوعات را روشن‌تر بیان کنیم و يا راه‌حل‌هايی برای برخی موضوعات پيدا کنيم، اين دوره هم فرصتی خواهد بود تا درباره باقيمانده مسايل فنی صحبت کنيم.»

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه در مورد اين مذاکرات گفت: «در ديدار با جان کری و محمدجواد ظريف درباره برخی مسائل پيرامون برنامه هسته‌ای ايران مذاکره کرديم.»

او افزود: «ما پيشرفت جدی به دست آمده در گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ايران را بررسی کرديم.»

هم‌زمان با برگزاری دور تازه مذاکرات، باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا گفته است که ايران بايد دست‌کم ۱۰سال فعاليت اتمی‌اش را متوقف کند تا امکان توافق وجود داشته باشد.

در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، دوشنبه (۲ مارس / ۱۱ اسفند) در سخنرانی خود در محل کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) گفت که وظيفه اخلاقی او اين است که از قانون‌گذاران آمريکا بخواهد از توافق هسته‌ای با ايران، جلوگيری کنند.

نتانياهو به کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل (آيپک) هشدار داد که توافق هسته‌ای با ايران، موجوديت اسرائيل را تهديد می‌کند.

نخست‌وزير اسرائيل بر اساس برنامه از پيش تعيين‌شده قرار است امروز سه‌شنبه ۳ مارس / ۱۲ اسفند در کنگره آمريکا در مورد برنامه هسته‌ای ايران سخنرانی کند.

دولت آمريکا با اين تصميم کنگره مخالف است و جان کری نيز در خصوص سخنرانی نتانياهو و احتمال افشای اطلاعات محرمانه مذاکرات هسته‌ای هشدار داده است.

گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتاينا، فرانسه به همراه آلمان و ايران ضرب‌الاجل دست‌يابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمديد کرده‌اند.

قرار است توافق کلی تا پايان ماه مارس به دست آيد و سپس به جزئيات پرداخته شود.

محورهای مذاکرات طرفين در حال حاضر، ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.