ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماد انرژی هسته‌ای از اسکناس پنج هزارتومانی حذف شد

اسکناس پنج‌هزار تومانی که پیشتر با نماد «انرژی هسته‌ای» منتشر می‌شد، این بار با عکس سردر دانشگاه تهران در مراسم هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس این دانشگاه رونمایی شد.

اسکناس پنج هزار تومانی که پیش از این با نماد «انرژی هسته‌ای» منتشر می‌شد، این بار با عکس سردر دانشگاه تهران در مراسم هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس این دانشگاه رونمایی شد.

اسکناس پنجاه هزار ریالی‌ای که به «اسکناس اتمی» مشهور شد در اسفند ۱۳۸۵ و به عنوان پول «نو» برای نوروز ۱۳۸۶ به بازار ایران عرضه شد.

به نظر می‌آید که بنا به سیاست‌های دولت در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، اسکناس اتمی از چرخه پول ایران حذف شده است.

روابط عمومی بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس و قائم‌مقام بانک مرکزی، چند تن از وزرا از جمله علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران، از طرح جدید اسکناس پنجاه‌ هزار ریالی با موضوع سر در دانشگاه تهران رونمایی کرد.

در طراحی این اسکناس جدید، از دو دهنه میانی از چهار دهنه سر در دانشگاه تهران استفاده شده است. در پایین سر در، تصویری از نقوش اسلیمی برگرفته از معماری ایرانی-اسلامی به کار رفته است.

پوستر تبلیغاتی روابط عمومی بانک مرکزی برای معرفی اسکناس پنج‌هزار تومانی با تصویر سردر دانشگاه تهران

اسکناس جنجالی «اتمی» که حدود هشت سال پیش برای تجلیل از برنامه هسته‌ای ایران طراحی و به بازار پول عرضه شد، توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد.

اسکناس پنجاه هزار ریالی‌ای که به «اسکناس اتمی» مشهور شد در اسفند ۱۳۸۵ و به عنوان پول «نو» برای نوروز ۱۳۸۶ به بازار ایران عرضه شد. در هنگامی که بانک مرکزی ایران از این «اسکناس اتمی» رونمایی کرد، محمود احمدی‌نژاد در مسند ریاست جمهوری بود.

طرح روی «اسکناس اتمی» تصویری از روح‌الله خمینی و پشت آن نقشه ایران با طرح اتم به همراه الکترون‌ها در حال چرخش در مدار دور اتم بود. نمادی که به عنوان سمبل انرژی هسته‌ای شناخته می‌شود.

بر روی اسکناس، در سمت «اتمی» آن، حدیث «مردان فارس» منتسب به پیامبر اسلام نیز به خط نستعلیق نوشته شده بود: «لو کان العلم معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس». که اشاره‌ای است به رابطه ایرانیان یا آنچه عرب «فارس» می‌خوانده با جست‌و‌جو در علم: «اگر علم معلق در ستاره ثریا هم باشد، مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.»

هنگامی‌که «اسکناس اتمی» به بازار ارائه شد، جمهوری اسلامی به‌شدت به برنامه هسته‌ای خود افتخار می‌کرد و آن را «حق مسلم» ایران می‌دانست. آمریکا ایران را متهم به اجرای یک برنامه برای به‌دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای مخفی می‌کرد و ایران با تکذیب این اتهام از «انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز» سخن به میان می‌آورد.

در همان زمان شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا، تحریم‌های اقتصادی بیشتری را به خاطر متوقف نکردن غنی‌سازی اورانیوم علیه ایران تصویب کرده بودند.

زمانی که «اسکناس اتمی» وارد بازار اسکناس‌های نوی شب عید سال ۱۳۸۶ شد، مردم ایران می‌توانستند با یک اسکناس پنج هزارتومانی، حدود پنج دلار آمریکا را خریداری کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    آدم یاد کتاب مزرعه حیوانات میندازه که به مرور زمان یکی یکی شعار ها رو پاک میکردند یا تغیر میدادند که به حال و روز حاکمان بخوره.

  • Mehdi

    موضوع جالبتر برای من حذف حدیث جعلی است که ایران را سرزمین پارس می نامید.

  • hasani

    بمب اتمی حق مسلم ماست !

  • Majid

    اشکال اسکناس به نماد روی آن نیست بلکه به بی محتوا بودن ناس (مردم) است در بی ارزش نمودنش!