ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن آزاد شد

نوراحمد نیکبخت تیرماه سال ۹۲ توسط گروه‌های تروریستی ربوده شده بود. ایسنا اعلام کرده که این دیپلمات ایرانی با اقدامات خاص عملیاتی در یمن، آزاد شده است.

نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند/ پنجم مارس، آزاد شد و به ایران بازگشت.

این دیپلمات ایرانی تیرماه سال ۹۲ توسط گروه‌های تروریستی ربوده شده بود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام کرده که نیروهای وزارت اطلاعات ایران پس از رهگیرهای اطلاعاتی، محل اختفای او را شناسایی کردند و دیپلمات ایرانی با اقدامات خاص عملیاتی در یمن، آزاد شده است.

وزارت اطلاعات ایران هم آزادی این دیپلمات را «موفقیت سربازان گمنام امام زمان» خوانده است. در ادبیات حکومت ایران سربازان گمنام امام زمان به معنی نیروهای اطلاعاتی است. نوراحمد نیکبخت نیز در بدو ورود به کشور از تلاش سربازان گمنام امام زمان که زمینه آزادی او را فراهم کردند، تشکر کرده است.

این دیپلمات آزاد شده پس از ورود به ایران درباره چگونگی ربوده شدنش گفته است: «در ماه رمضان سال ۹۲ هنگام خروج از منزل به قصد عزیمت به محل کار توسط گروه‌های نا‌شناس ربوده شدم و مدت ۲۰ ماه و ۲ روز در بند آن‌ها بودم.»

او گفته که در این مدت صورت کسی را ندیده است چون که افراد مسلح تلاش داشته‌اند تا نا‌شناس بمانند و هویت‌شان را آشکار نکنند. او همچنین از این دوره به عنوان دورانی سخت یاد کرده که در آن کوچک‌ترین خبری از خانواده و اتفاقات جهان نداشته است.

او به محض ورود ایران، همراه خانواده‌اش در وزارت اطلاعات حاضر شده است تا از این وزاتخانه برای آزادی‌اش تشکرکند. محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در محل این وزارتخانه با او دیدار کرده است.

در جریان حضور نوراحمد نیکبخت در وزارت اطلاعات، امیر عبد‌اللهایان، معاون عربی و  آفریقایی وزارت امور خارجه نیز حضور داشت.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران، آزادی دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا را کار یک کمیته ویژه اعلام کرد. او گفت که این تیم در یک عملیات سخت و دشوار در یک منطقه خاص، توانست نوراحمد نیکبخت را آزاد کند.

وزیر اطلاعات ایران هم در یک نشست خبری در همین زمینه، گفت که گروگان گرفتن یک دیپلمات که مشغول انجام وظیفه در کشوری دیگر و فاقد هر گونه سلاح گرم و سرد است، از هیچ ارزش نظامی و اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار نیست. او تاکید کرد: «عملیات مقابله با آن و آزاد کردن گروگان، کار پیچیده‌ای به حساب می‌آید. چون آنها پیش شرط‌هایی مطرح می‌کنند و نوع رفتار با آنها باید به گونه‌ای باشد که مشکلی برای کشور نداشته باشد.»

محمود علوی گفت که گروگان ایرانی به دلیل تجربه وزارت اطلاعات و اشراف آن بر روش‌های پیچیده اطلاعاتی موفق شده کار را پیش ببرد، در حالی که گروه های تروریستی افرادی را از کشورهای مختلف به گروگان می‌گیرند، گردن می‌‌زنند و زنده به آتش می‌کشند و فیلم آن را در اینترنت پخش می‌کنند و عملا کشورهای آنها موفق نمی‌شوند گروگان‌های خود را از چنگ آنها آزاد کنند.

وزیر اطلاعات ایران تاکید کرده که در جریان این عملیات، به هیچ یک از پیش‌شرط‌های تروریست‌ها پاسخ مثبتی داده نشده است.

دیپلمات آزاد شده با خط پروازی مستقیم میان تهران - صنعا به تهران بازگشته است.

در ماه‌های گذشته، گروه شبه نظامی حوثی در یمن دولت این کشور را برکنار کرده و قدرت را به دست رفته است. دولت ایران از سوی دولت‌های پیشین یمن بار‌ها به حمایت مالی و نظامی از این گروه متهم شده اما تهران همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.