ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپ بلاتر از ایران خواست ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را آزاد کند

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) گفت از رئیس‌جمهور ایران انتظار داشته ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در میان‌مدت بردارد اما هنوز این کار انجام نشده است.

سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در آستانه روز جهانی زن از این‌که زنان در ایران حق رفتن به ورزشگاه‌ها را ندارند انتقاد کرد و گفت از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران انتظار داشته ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در میان‌مدت بردارد اما هنوز این کار انجام نشده است.

سپ بلاتر تأکید کرد که بايد در ایران به زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها داده شود.

به‌گزارش رویترز، سپ بلاتر که در مبارزه انتخاباتی برای ریاست فدراسیون جهانی فوتبال به‌سر می‌برد در خبرنامه هفتگی این فدراسیون، از تبعیض جنسیتی در فوتبال انتقاد کرد و خطاب به مقامات ایرانی نوشت «ورزشگاه‌ها را به روی زنان باز کنید.»

او تأکید کرد که با این تصمیم ایران می‌تواند در آوردگاه‌های ورزشی جهان حضور داشته باشد.

ایران امیدوار است بتواند مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسيا در سال ۲۰۱۹ را برگزار کند و به همین دلیل در کنار امارات متحده عربی خود را نامزد میزبانی این مسابقات کرده‌ است. اما تضییق حقوق زنان برای دیدن مسابقات فوتبال و جلوگیری از حضور آنان در ورزشگاه‌ها بخت این کشور را برای برگزاری مسابقات جام ملت‌ها کم می‌کند.

سپ بلاتر گفت: «در نوامبر ۲۰۱۳ زمانی که به ايران سفر کردم، نه فقط با علاقه شديد مردم به فوتبال روبه‌رو شدم بلکه با قانون دیگری نیز برخوردم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را ممنوع می‌کرد.»

سپ بلاتر در سفر نوامبر ۲۰۱۳ به ايران با حسن روحانی دیدار کرد.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال افزود: «این موضوع را در نشستی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مطرح کردم. تصورم این بود که این وضعیت غیرقابل تحمل می‌تواند در میان‌مدت تغییر کند اما تاکنون تغييری نکرده است.»

بلاتر تأکید کرد که بايد به زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها داده شود. او در مورد ایران گفت: «حضور در اغلب مسابقات ورزشی مردان برای تماشاگران زن ممنوع است، هرچند در برخی موارد زنان خارجی اجازه می‌یابند که به ورزشگاه بروند.»

در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال جاری که از روز ۱۹دی تا ۱۱ بهمن‌ماه در استرالیا جریان داشت، در ورزشگاه‌هایی که مسابقات تیم ملی ایران برگزار می‌شد، بسیاری از تماشاگران ایرانی را زنان تشکیل می‌دادند. تیم ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب عراق شد و از مسابقات حذف شد.

چند روز پیش ۱۹۰ نفر از کنشگران مدنی و سیاسی در داخل و خارج از ایران در نامه‌ای به سپ بلاتر از او خواسته‌ بودند به رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها یاری رساند.

در این نامه که امضای کسانی چون شیرین عبادی، نسرین ستوده، پرستو فروهر، نازنین افشین‌جم، مصطفی عرب، محمد بیاتی، محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، پرویز صیاد و... پای آن است، آمده بود: «تفکیک جنسیتی و تبعيض بر ضد زنان بر خلاف تعهدات بين‌المللی و روح وحدت‌بخش ورزش است که لازمه هر "بازی زيبا" است. چنين تبعيضی همچنين بر خلاف اساسنامه‌ فيفا است.»

در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در استرالیا بسیاری از تماشاگران ایرانی را زنان تشکیل می‌دادند.

در این نامه همچنین نوشته شده بود: «ما از فيفا می‌خواهیم که بر اساس ماده ٣ اساسنامه خود، عضويت فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعليق درآورد يا حداقل، همانند اقدام شايسته فدراسيون جهانی واليبال در سال ٢٠١۴، ايران را از ميزبانی مسابقات بين‌المللی، که زیر نظر فیفا است، محروم کند و مانع از برگزاری هرگونه برنامه ورزشی سازمان‌یافته از طریق فیفا در ایران شود تا حکومت ایران به این تبعیض جنسیتی بر ضد زنان خاتمه دهد.»

پس از بازداشت غنچه قوامی به دلیل حضور در مقابل ورزشگاه والیبال برای دیدار از مسابقه تیم ایران، در آبان‌ماه سال جاری فدراسیون جهانی والیبال به همین خاطر به فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد که میزبانی بازی‌های جهانی نوجوانان را از ایران پس گرفته و به آرژانتین سپرده است.

جمهوری اسلامی ایران بر خلاف درخواست فدراسیون‌های جهانی ورزشی همچنان بر جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها اصرار می‌ورزد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    فیفا باید تمام ملاحظات و تعاملات خود را در مورد فوتبال ایران به کنار گذاشته و تصمیم نهائی را در این مورد بگیرد. بر اساس این تصمیم ، شرط ورود ایران برای شرکت در بازیهای جهانی و یا آسیائی باید آزادی کامل و بدون قید و شرط حضور زنان در استادیومهای ورزشی باشد. بر اساس همین شرط ، تمام بازیهای لیگ داخلی ایران فاقد هر ارزشی شمرده خواهد شد ، مگر آنکه حضور زنان در استادیومهای ورزشی ایران ، بدون هیچ مزاحمتی ، تضمین شده باشد.

  • محمد

    کاش به یه بهانه سیاسی یا مذهبی در این ورزش مزخرف، فساد برانگیز و آزار دهنده رو گل بگیرن برا همیشه. این همه رشته ورزشی تو ایران نیست، فوتبال هم بشه یکیش! آیا نظام متوجه هست که ورزش فوتبال عملا مردم رو بر خلاف سیاست های رسمی در حزب های مختلف سازماندهی می کنه ( حزب قرمز، حز ب آبی) و این برای آینده امنیت نظام خوب نیست. فکر کنید اگه فردا یه رهبر برای این حزب ها پیدا بشه که بگه فلان روز بریزید تو خیابون، چی میشه؟ همینطور می خوام از مراجع استفتاء کنم که آیا دویدن این همه مرد گنده دنبال یه چیز گرد و قلنبه و قلقلی با نیت لذت جویی ، با شرع مقدس مغایرت نداره؟