ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور ارشد روحانی: نمی‌گذاريم عده‌ای با پول‌های کثيف در انتخابات ۹۴ پيروز شوند

اکبر ترکان، مشاور رئيس‌جمهور ايران می‌گويد کسانی می‌خواهند با پول‌های کثيف در آوردگاه‌های سياسی سال آینده شرکت کنند و اگر آن‌ها (دولت) سکوت کنند و نقاب از چهره کسی برندارند، درست نيست.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ايران دو هفته پيش در مورد ورود «پول‌های کثيف» به انتخابات هشدار داده بود، حالا اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، رئيس‌جمهور می‌گويد دولت نمی‌گذارد عده‌ای با پول‌های کثيف در انتخابات سال آينده پيروز شوند.

به گزارش روزنامه ايران، ترکان از سال ۱۳۹۴ به عنوان «سال افشاگری» در مورد کسانی نام برد که می‌خواهند با «پول‌های بادآورده و کثيف وارد بازی سياسی شوند.»

مشاور ارشد روحانی، محمود احمدی نژاد، رئيس‌جمهور پيشين را دارای «يک جريان برنامه‌ريزی شده» دانست که اکنون اين جريان می‌گويد «احمدی‌نژاد را نمی‌شناسد.»

به‌گفته وی «اين جريان فکری، سياسی و اقتصادی منافع‌اش در استفاده از موقعيت‌های بادآورده دولت قبل بود. حتی اگر ۱۰ بار هم خودشان را غسل کنند و آب بکشند، نمی‌توانند تخلفات خود و همراهی‌شان با تخلفات را انکار کنند.»

ترکان می‌گويد: «اين‌ها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات انجام دهند، نمی‌توانند از پول‌های کثيفی که به دست آورده‌اند، تبری بجويند.»

به‌گفته مشاور ارشد رئيس‌جمهور ايران «آن‌ها با اين پول‌های کثيف می‌خواهند در آوردگاه‌های سياسی سال ۹۴ شرکت کنند و اين‌که سال ۹۴ ما سکوت کنيم و چيزی نگوييم و نقاب از چهره کسی برنداريم، درست نيست.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اسفند سال آينده برگزار می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی برای نخستين‌بار در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر از ورود «پول‌های کثيف» به سياست و انتخابات خبر داده و گفته بود که «قاچاق مواد مخدر سالانه ۲۰هزار ميليارد تومان گردش مالی دارد، بی‌شک بخشی از اين پول در حوزه سياست، انتخابات و انتقال قدرت سياسی در کشور وارد می‌شود.»

ترکان نيز می‌گويد: «همين الان پول‌های کثيف و قاچاق، بخشی از مديريت کشور را درگير کرده است که نبايد اجازه تکرار اين امر را بدهيم.»

«قاچاقچيان نماينده به مجلس می‌فرستند»

علی احمدی، جانشين محسن رضايی، دبير مجمع‌ تشخيص ‌مصلحت به روزنامه شرق گفته که «در دوره‌های اخير شاهد افزايش هزينه‌های انتخاباتی هستيم. مثلا در مجلس‌ هشتم يک يا دو ‌نفر با هزينه حدود يک‌ و ‌نيم ‌ميلياردی وارد مجلس شدند و در دوره نهم بيش از ١١ نفر بيش از يک ‌ميليارد‌ تومان برای انتخابات هزينه کردند.»

احمدی می‌گويد: «در قانون انتخابات، قاچاقچيان يا افرادی که سوءاستفاده مالی دارند، نمی‌توانند در انتخابات داوطلب شوند، اما همين افراد با کمک مالی به برخی نامزدها را وام‌دار خود می‌کنند.»

بهمن اخوان، يکی از نمايندگان پيشين مجلس نيز بر اين باور است که «روند پول‌های کثيف در انتخابات از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد.»

بر اساس يک پژوهش که در سال ۱۳۸۱ انجام شده، ۱۱.۸ درصد حجم نقدينگی ايران در سال‌های ۵۲ تا ۸۰ پول‌های کثيف بوده است.

ورود «پول‌های کثيف» به سياست و انتخابات در ايران، مسئله تازه‌ای نيست. ۱۰ سال پيش و پس از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ که به پيروزی احمدی‌نژاد منتهی شد، مهدی کروبی گفت: «ما شکست خورديم چون پول اسکله نامريی نداشتيم، پول قاچاق نداشتيم، در بازرگانی شکر نبوديم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    ۳۵ سال است انتخابات قلابی داشته ایم . و عده ای رشوه گیر و تابع باد به مجلس رفته اند....