ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما: پیشنهاد ما به ایران فوق‌العاده معقول است

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که چنانچه ایران دست از «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» بر ندارد و با یک «سیستم بازرسی دقیق» موافقت نکند، قدرت‌های جهان میز مذاکره را ترک خواهند کرد.

اوباما می‌گوید که او و دیگر رهبران جهان در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، «پیشنهاد فوق‌العاده معقولی» به ایران داده‌اند و اگر چنانچه ایران این پیشنهاد را نپذیرد، آن‌ها میز مذاکره را ترک خواهند کرد.

روز یک‌شنبه هشت مارس/ هفدهم اسفند، بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در رابطه با حل‌ و فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران به صورت تلویحی تأیید کرد که مذاکرات به پایان نزدیک شده است. اما او گفت که اگر چنانچه ایران دست از «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» بر ندارد و با یک «سیستم بازرسی دقیق» موافقت نکند، او و دیگر قدرت‌های جهان میز مذاکره را ترک خواهند کرد.

اوباما به سی‌بی‌اس گفته است که شکاف بین مطالبات گروه ۵+۱ و ایران کمتر شده است اما اختلاف‌هایی هنوز باقی است. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «در ماه آینده ما بیشتر متوجه می‌شویم که آیا سیستم آن‌ها قادر خواهد بود که آنچه که یک معامله فوق‌العاده معقول است را بپذیرد یا نه». اوباما تاکید کرده است که پیشنهاد گروه ۵+۱ تنها برای یک «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای»، «معقول» است و اگر در حقیقت برنامه ایران چنین شرایطی را دارد، آن‌ها از پیشنهاد‌های آمریکا استقبال خواهند کرد.

اوباما: ایران باید شرایط بازرسی را بپذیرد

باراک اوباما می‌گوید که سیستم بازرسی‌ پیشنهاد داده شده به ایران، ناظر به «شفافیت بی‌سابقه‌ای است.»

او می‌افزاید: «اگر نظارت ما بتواند ثابت کند که ایران در حال توسعه سیستمی برای تولید سلاح نیست، توافق و معامله به جای خود باقی است.»

اوباما اما تأکید می‌کند که تیم مذاکره‌کننده ایران تا به امروز حاضر نشده است شرایط این نوع بازرسی شفاف را پذیرد: «آن‌ها باید انواع شرایط، راست‌آزمایی‌ها و محدودیت‌ها را برای برنامه هسته‌ای خود بپذیرند اما تا‌کنون نتوانسته‌اند به این شرایط و محدودیت‌ها پاسخ مثبت بدهند.»

اوباما این گفت‌وگو را در زمانی انجام داده است که مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ به مراحل حساسی رسیده است و مذاکره‌کنندگان اعلام کرده‌اند که تا پایان ماه مارس بر سر یک طرح کلی توافق خواهند کرد و به دنبال آن این طرح را تا پایان ماه ژوئن تکمیل و نهایی می‌کنند.

رئیس جمهور آمریکا اما صریح گفته است که اگر چنانچه ایران این شرایط را نپذیرد، توافقی صورت نخواهد گرفت.

اوباما به دوره یک ساله «نقض تعهد» نیز اشاره کرده است. این دوره در ادبیات سیاسی گروه ۵+۱ به دورانی گفته می‌شود که چنانچه در آن، ایران تعهدات خود را نقض کند، به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفته است که گروه ۵+۱ باید بتواند تأیید کند که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد. این گروه همچنین باید بتواند تخمین بزند در صورتی که ایران به سمت «نقض تعهد» پیش رفت، زمان کافی را برای مقابله با ایران دارای سلاح هسته‌ای، در اختیار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اوباما تحریم‌های قدیمی علیه ایران را تمدید کرد | andishehayandeh

    […] بیشتر بخوانید: اوباما: پیشنهاد ما به ایران فوق‌العاده معقول است […]

  • Omid

    زكى!

  • nasim

    چگونه میتوانید به همه مراکز پنهان اینها دسترسی و بازرسی مداوم داشته باشید؟  اینها میگویند فردو و پارچین و لویزان ۶ مراکز نظامی است ؟!