ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش کاخ «خورساباد» در شمال موصل را تخریب کرد

وزارت جهانگردی و میراث فرهنگی عراق از جامعه جهانی تقاضای کمک کرد. پس از نابودی بقایای شهر «هترا»، کاخ باستانی خورساباد در ۱۲کیلومتری موصل نیز منفجر شده‌ است.

وزارت جهانگردی و میراث فرهنگی عراق از جامعه جهانی تقاضای کمک کرد. پس از نابودی بقایای شهر «هترا»، کاخ باستانی خورساباد در ۱۲کیلومتری موصل نیز منفجر شده‌ است.

دولت عراق به دلیل یورش داعش به میراث تاریخی و فرهنگی این کشور، از نهادهای جهانی استمداد کرد. وزیر جهانگردی و میراث فرهنگی عراق، عادل فهد الشرشاب خواسته است که جامعه بین‌المللی و ائتلاف ضد داعش، کاری علیه تحرکات تروریست‌های دولت اسلامی انجام دهند.

کارکنان اداره میراث فرهنگی نینوا به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که جهادگرایان، کاخ پادشاهان آشوری در خورساباد در ۱۲ کیلومتری شمال موصل را منفجر کرده‌اند. کاخ یاد شده حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد در پایتخت آشور و در دورشاروکین بنا شده بود.

طبق اطلاعات سازمان میراث فرهنگی موصل، شبه‌نظامیان داعش بخشی از ویرانه‌های این تمدن را منفجر کرده‌اند. ویرانه‌های شهر باستانی نمرود، پیش‌تر تخریب شده بود.

ابن چندمین روز متوالی است که داعش به تخریب میراث تاریخی و باستانی عراق می‌پردازد. تخریب این کاخ یک روز پس از ویران کردن بازمانده‌های شهر باستانی «هترا» انجام شده که از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگ بشری معرفی می‌شد. این شهر در ۱۱۰ کیلومتری جنوب موصل در استان نینوا قرار دارد. هترا از تمدن اشکانی بر جای مانده و قدمت آن به قرن سوم میلادی می‌رسید. اهمیت و وزن آثار این شهر که ترکیبی از تمدن ایرانی، یونانی و رومی است، با آثار بعلبک در لبنان، مقایسه می‌شد.

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو، جمعه، ۶ مارس در پاریس گفت: «ویران کردن و از بین بردن میراث فرهنگی جنایت جنگی‌ست.» دبیرکل یونسکو از همه رهبران سیاسی و مذهبی خاورمیانه خواست تا اعلام کنند که از نظر مذهبی هیچ توجیهی برای از نابودی میراث فرهنگی عراق وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    زوررستان فرهنگشان خرابی و قتل است! توانایی ابداع و ساختن را از دست داده اند! این است خطر پرستش بت زور! خمینیزم در ایران دقیقا همین روش را داشته! از بین بردن فضای خلاقیت در نتیجه تخریب انسانها از طریق مواد مخدّر، اعدام، شکنجه، و ایجاد ترس! و نابودی طبیعت! چرا که خلاقیت و سازندگی با زورپرستی در تضاد هستند! آنها محتاج آزادی در ذهنیت و عینیت هستند! باشد با ترک زورپرستی و نمادهای آن مثل دروغ، تهمت، با قبول چون و چرا کردن و تحقیق برای رسیدن به حقیقت! و با فهمیدن این مهم که اختلاف یک حق است نه یک جرم!! سعی‌ کنیم انسانی‌ آزاد گردیم که این تنها راه تغییر کردن برای تغییر دادن است! شاد باشید. حمید