ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق هسته‌ای در چشم‌انداز؟

ایرج ادیب‌زاده - هفته سرنوشت‌ساز پرونده اتمی ایران در راهست. مقام‌های هردو طرف این دور مذاکرات را سرنوشت‌ساز و مهم ارزیابی کرده‌اند.

هفته سرنوشت‌ساز پرونده  اتمی ایران در راهست. گفت وگوهای وزیران خارجه، معاونان و مسئولان ارشد فنی ایران و آمریکا در شهر لوزان سویس از پانزدهم مارس (۲۴ اسفند) از سر گرفته می‌شود؛ مذاکراتی که ممکن است تا پایان مارس ادامه پیدا کند. مقام‌های هردو طرف این دور مذاکرات را سرنوشت‌ساز و مهم ارزیابی کرده‌اند.

شنبه ۷ مارس و در آستانه این گفت‌وگوهای حساس، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وزیران خارجه فرانسه آلمان و بریتانیا و  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاریس، به دنبال آن بود که هرگونه اختلاف با فرانسه و دیگر متحدان غربی را بی‌اهمیت نشان دهد. به گفته دیپلمات‌ها، اختلاف‌هایی به ویژه میان آمریکا و فرانسه وجود دارد- در مورد میزان غنی سازی، بازرسی‌ها و مدت زمان توافق - لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفته است: «توافق محکم‌تری لازم است.» به تاکید او : «حق ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز را به رسمیت می شناسد ولی نمی پذیرد  جمهوری اسلامی  صاحب بمب اتمی شود .» جان کری در پاریس گفت : «آمریکا و فرانسه در باره مذاکرات جاری اتمی تحلیلی مشابه دارند.»

باراک  اوباما روز یکشنبه به تلویزیون «ان‌بی‌سی» گفت اگر به توافق قابل قبول با ایران نرسیم مذاکرات را ترک می کنیم . فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات آینده ایران و گروه شش را سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت: «حل مسئله اتمی ایران بیشتر اراده سیاسی می‌خواهد.»

در این حال محمد جواد ظریف گفته است: «اگر به توافق پایانی برسیم، ایران پروتکل الحاقی را نیز می‌پذیرد .» دوشنبه هجدهم اسفند نمایندگان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شدند. ۴۷ سناتور جمهوریخواه آمریکا هم در نامه‌ای سرگشاده به ایران هشدار داده‌اند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان ریاست جمهوری  باراک اوباما دوام خواهد یافت .

در بررسی این رویدادها، رادیو زمانه در گفت‌و‌گو با دوکارشناس پرونده هسته‌ای، بهروز بیات در وین و مهران مصطفوی در پاریس این پرسش‌ها را مطرح می‌کند:

* - اختلاف‌های موجود بین فرانسه و آمریکا می‌توانند مانعی در راه رسیدن به توافق پایانی ایجاد کنند؟

* - مقام‌های آمریکا و جمهوری اسلامی مذاکرات تازه را که در لوزان سویس آغاز می‌شود، سرنوشت‌ساز توصیف کرده‌اند. چشم‌انداز شما چیست؟

* - آیا مسایل فنی اتمی حل شده و فقط گشودن گره‌های سیاسی باقی مانده است؟

* - ایران صادرکننده بزرگ نفت، خواستارلغو فوری تحریم هاست. اما قدرت‌های بزرگ لغو مرحله‌ای تحریم‌ها را خواستارند. در این مورد چه راه حلی پیشنهاد شده؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • توافق هسته ای |

    […] ۲۴٫ توافق هسته‌ای در چشم‌انداز؟ […]

  • توافق هسته ای |

    […] ۵۷٫ توافق هسته‌ای در چشم‌انداز؟ […]

  • شاهد

    سیاست خارجی امریکا و بخصوص دولت فعلی می کوشد با حل و فصل بحران هسته ای ایران با کاهش حضور خود در منطقه خاورمیانه نیروی خود را در جنوب شرقی اسیا متمرکز کند تا اتحاد منطقه ای علیه چین ایجاد کند ! امریکا با فاصله ای ده هزار کیلومتری خود را از اتش منطقه خاورمیانه دور می داند . اما فرانسه که زمانی مخالف حمله به عراق بود که باعث تقویت حکومت ایران شد اکنون مخالف خروج امریکا از منطقه ای است که در فاصله چند صد کیلومتری اروپا است . فرانسه خواستار تعهد کامل دولت امریکا است تا زمانی که بحران در خاورمیانه وجود دارد در منطقه بماند تا مطمن شود نیروی عظیم نظامی امریکا در مقابل هر بحرانی وجود دارد . فرانسه مخالف توافق نیست اما خواستار توافق محکم تری است .

  • nader

    احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نسبت به دخالت گسترده حکومت  ایران در عراق هشدار داد و گفت: حضور رژیم ایران در عراق به جنگ فرقه‌ای دامن می‌زند. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی هم در کنفرانس مشترک خبری با جان کری، ابراز نگرانی کرده بود که حکومت  ایران در حال به‌دست گرفتن کنترل عراق می‌باشد’. وی از آمریکا خواست با اعزام نیرو در جنگ زمینی علیه داعش، از افزایش دخالتحکومت ایران جلوگیری کند.

  • Neda

    به گزارش خبرنگار کلمه، نیروهای لباس شخصی سازماندهی شده که در میان آنها چهره های شاخصی از سپاه فجر شیراز و ناحیه مقاومت بسیج ثارالله به چشم می خوردند، با هماهنگی قبلی در فرودگاه شیراز حضور یافتند و به خودروی حامل علی مطهری حمله کردند. در این حمله که بیش از ۱۰۰ موتورسوار و تعداد زیادی نیروهای لباس شخصی حضور داشتند، مهاجمان با سنگ و چوب و چماق به سمت خودرویی که مطهری سوار آن شده بود، حمله کردند. این عوامل لباس شخصی پس از آنکه شیشه خودرو را شکستد، صورت نماینده مردم را هم مضروب کردند و سپس به تعقیب خودروی او با چند موتور پرداختند که در نهایت راننده مجبور شد با سرعت وارد محوطه کلانتری شود. حضور موتورهای سنگین و راکبان موتور هزار در میان مهاجمان از وابستگی آشکار این نیروها به نهادهای نظامی خبر می داد. بر اساس این گزارش، پس از ورود مطهری به محوطه کلانتری نیز عوامل وابسته به سپاه و بسیج متفرق نشدند و با حضور در مقابل مقر پلیس به تهدید نماینده مردم پرداختند. علی مطهری به دعوت دفتر فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی با موضوع «اسلام و آزادی» در این دانشگاه به شیراز رفته بود. اما علاوه بر فرودگاه، نیروهای شبه نظامی در دانشگاه نیز حضور یافتند تا از برگزاری برنامه جلوگیری کنند. عوامل لباس شخصی که از بعدازظهر مطهری را در کلانتری محصور کرده بودند، از خروج او جلوگیری کردند و همزمان برنامه دانشگاه را نیز بر هم زدند، به طوری که حتی معاون فرهنگی دانشگاه نیز نتوانست سخنرانی کند. در نهایت با گذشت ساعت از ۱۸:۳۰ و در حالی که نیروهای مطهری بر سخنرانی اصرار داشت و پلیس هم از متفرق کردن مهاجمان مستظهر به پشتیبانی سپاه از مقابل کلانتری عاجز بود، مسئولان استانداری از مطهری خواستند با پرواز ساعت ۹ شب به تهران برگردد.

  • افشین

    اختلاف بین اوباما و جمهوری‌خواها یه جورایی قابل ذرکه ولی من دیگه اختلاف بین فرانسه آمریکارو نمی‌فهمم !!! شاه بخشیده ، شیخ‌علی‌خان نمی‌بخشه !!!!