ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سابق سیا نگران گسترش نفوذ ایران در عراق است

مایکل هایدن نسبت به عملیات آزادسازی تکریت ابراز نگرانی کرده است و گفته است نفوذ رو به رشد ایران در عراق او را «معذب» کرده است.

رئیس سابق سازمان سیا گفته است که نسبت به گسترش نفوذ ایران در عراق نگران است. مایکل هایدن می‌گوید که نقش ایران در عملیات آزادسازی تکریت، به ویژه جای نگرانی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان سیا، روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه نسبت به عملیات آزادسازی تکریت ابراز نگرانی کرده است و گفته است نفوذ رو به رشد ایران در عراق او را «معذب» کرده است.

روز سه شنبه، ۱۹ اسفندماه مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که نیروهای ارتش و نیروهای کمکی شیعه، بخش‌های بزرگی از تکریت را به تصرف خود در آورده‌اند. آن‌ها گزارش دادند که بسیاری از شبه‌نظامیان گرو «دولت اسلامی» (داعش) از شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

رئیس سابق سازمان سیا نسبت به این پیشرفت نظامی در تکریت ابراز نگرانی کرده است و گفته است که دولت آمریکا نباید اطلاعات امنیتی عراق را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

هایدن در سخنرانی خود در «بنیاد آمریکای جدید» گفت: « از نفوذ رو به رشد ایران در عراق ناراحتم. این واقعیت که [بازپس‌گیری تکریت] به مانند پیشروی شیعه در برابر یک شهر سنی جلوه داده شده، من را نگران کرده است.»

هایدن که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، ریاست سازمان اطلاعات مرکزی را به عهده داشته است، در سال ۲۰۰۶ توسط جورج دبلیو بوش به عنوان رئیس سیا پیشنهاد شد. او یکی از جنجالی‌ترین مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکاست و برنامه حملات ضدتروریستی توسط پهبادها را رهبری کرده است.

رئیس سابق سیا می‌گوید نگرانی او زمانی اثبات می‌شود که ارتش عراق و نیروهای شبه‌نظامی شیعه وارد شهر تکریت شوند: «اثبات حرف‌های من زمانی خواهد بود که ببینیم زمانی که تکریت را بازپس‌گرفتند، این نظامیان چگونه نسبت به جمعیت شهری رفتار خواهند کرد.»

هایدن «هدف نهایی جمهوری اسلامی» را «متفاوت» از اهداف آمریکایی‌ها در عراق می‌داند و توضیح می‌دهد: «ما به دنبال یک دولت فراگیر هستیم که حقوق اقلیت‌ها و مشارکت همه گروه‌های بزرگ مذهبی و قومی را شامل شود.»

اما به نظر او مسئله ایران مسئله «شیعه» است: «این برای من روشن است که سیاست ایران، سیاست تسلط شیعه بر دولت جدید عراق است که مخالفان سنی و گروه داعش خود از این سیاست ایران تغذیه می‌کنند که بتوانند جنبش خود را زنده کنند.»

تکریت که زادگاه صدام حسین، رئیس‌جمهور سابق عراق است، به عنوان مرکز مخالفان دولت شیعه عراق شناخته می‌شود.

شروع تهاجم ارتش عراق به مواضع داعش برای بازپس‌گیری تکریت از اول ماه مارس و با حضور ۳۰ هزار نیرو آغاز شده است. رئیس سابق سیا بر این باور است که برخی از این نیروها ایرانی یا وابسته به ایران‌اند. علاوه بر سربازان عراقی، شبه‌نظامیان شیعی و نیروهای قبائل سنی نیز، در پیشروی به سوی تکریت شرکت دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    «ما به دنبال یک دولت فراگیر هستیم که حقوق اقلیت‌ها و مشارکت همه گروه‌های بزرگ مذهبی و قومی را شامل شود.»!!! و به همین دلیل با جعل اسناد و با سیاه بازیهای دیگر باعث اشغال نظامی عراق و کشته شدن صدها هزار مردم آنجا گشتیم و در اینمورد اصلأ هم ککمان نمیگزد و نه نگرانیم و نه «معذب»! و اگر غیر از این بود جای تعجب میشد که ما چون آخوندهای شیعه حرفه مان سیاه بازیست و ایجاد تفرقه در دین و بجان هم انداختن مسلمانان! ایول! و طیب الله انفاسکم!

  • جواد

    عراق با این روند بسوی تجزیه پیش میرود امثال سلیمانی ارزشی برای ازادی و دموکراسی قایل نیستند.

  • شاهین امینی

    اقای مایکل هایدن شما در پنهان خود از حامیان اصلی این حکومت هستید