ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما تحريم‌های قدیمی عليه ايران را تمديد کرد

رئيس‌جمهور آمريکا اقدامات و سياست‌های ايران را «تهديدی جدی و غيرعادی» برای آمريکا می‌داند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا تحريم‌های پيشين عليه ايران را برای يک سال ديگر تمديد کرد.

اوباما در يادداشتی به کنگره اقدامات و سياست‌های دولت ايران را همچنان «تهديدی غيرعادی و جدی» برای امنيت ملی، سياست خارجی و اقتصاد آمريکا دانست.

رئيس‌جمهور آمريکا به همين دليل و بر اساس قانون فوريت‌های ملی، تحريم‌های موجود عليه ايران را برای يک سال ديگر تمديد کرد.

اين تحريم‌ها در دوران رياست جمهوری جيمی کارتر، در روز ١۴ نوامبر سال ١٩٧٩ برای نخستين بار وضع شد. دليل آن نيز اشغال سفارت آمريکا در تهران توسط گروهی معروف به «دانشجويان پيرو خط امام» و گروگان‌گيری ده‌ها ديپلمات آمريکايی در تهران بود.

در آن زمان جيمی کارتر، رئيس جمهوری وقت آمريکا به کنگره اين کشور اعلام کرد که شرايط ايران تهديدی عليه امنيت ملی و سياست خارجی اين کشور است. در پی ارسال اين نامه، فرمان اجرای قانون اختيار وضع شرايط اضطراری اقتصادی بين‌المللی عليه ايران امضا شد.

به واسطه اين فرمان، دولت آمريکا توانست سلسله تحريم‌هايی را عليه ايران به مرحله اجرا درآورد و دارايی‌های دولت ايران را در آمريکا مسدود کند. اين فرمان بايد هر سال بازنگری و تمديد شود.

درخواست تمديد قانون اختيار وضع شرايط اضطراری اقتصادی بين‌المللی عليه ايران در شرايطی از سوی اوباما مطرح شده که دو کشور از سال گذشته دور تازه مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند و هفته آينده نيز قرار است جان کری، وزير خارجه آمريکا با محمدجواد ظريف، همتای ايرانی‌اش در سوئيس ديدار و گفت‌وگو کند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران روز گذشته گفت که دور جديد مذاکرات هسته‌ای از روز يکشنبه آينده ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس با ديدار جان کری و محمدجواد ظريف‌ آغاز می‌شود.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه ايران روز دوشنبه نيز نشست تهران با وزیران خارجه کشورهای اروپايی عضو گروه ۱+۵ (شامل آلمان، انگليس و فرانسه) با حضور فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود.

به گفته وی، گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ در سطوح مديران سياسی و کارشناسان از روز يکشنبه در لوزان آغاز و ادامه خواهد داشت و وزير خارجه ايران پس از مذاکره با وزیران خارجه سه کشور اروپايی و خانم موگرينی در بروکسل بار دیگر برای ادامه مذاکرات به سوئيس باز می‌گردند.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز پيشتر گفته بود اين اتحاديه روز دوشنبه ميزبان دور جديد گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران در بروکسل خواهد بود.

موگرينی دوشنبه هفته آينده، ۱۶ مارس / ۲۵ اسفند در بروکسل ميزبان فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان، لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا و محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران خواهد بود.

ايران و قدرت‌های جهانی از پاييز سال گذشته دور تازه مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند اما با وجود خوش‌بينی طرفين به آينده گفت‌وگوها، هنوز توافقی به دست نيامده است.

گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتاينا، فرانسه به همراه آلمان و ايران ضرب‌الاجل دستيابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمديد کرده‌اند.

قرار است توافق کلی تا پايان ماه مارس به دست آيد و سپس به جزئيات پرداخته شود.

محورهای مذاکرات طرفين در حال حاضر، ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق است.

بارک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا سه روز پيش در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس در رابطه با حل‌ و فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ايران به صورت تلويحی تأييد کرد که مذاکرات به پايان نزديک شده است. اما او گفت که اگر چنانچه ايران دست از «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» بر ندارد و با يک «سيستم بازرسی دقيق» موافقت نکند، او و ديگر قدرت‌های جهان ميز مذاکره را ترک خواهند کرد.

اوباما می‌گويد که او و ديگر رهبران جهان در روند مذاکرات هسته‌ای با ايران، «پيشنهاد فوق‌العاده معقولی» به ايران داده‌اند و اگر چنانچه ايران اين پيشنهاد را نپذيرد، آن‌ها ميز مذاکره را ترک خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.