ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت مصر می‌خواهد پایتخت تازه‌ای بسازد

شهر جدید با مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع در شرق قاهره خواهد بود و ظرفیت یک جمعیت ۵ میلیونی را خواهد داشت.

مصطفی کامل مدبولی، وزیر مسکن مصر در روز جمعه (۱۳ مارس) طرح برپایی پایتخت جدیدی را که جانشین قاهره خواهد شد، معرفی کرد. شهر جدید با مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع در شرق قاهره خواهد بود و ظرفیت یک جمعیت ۵ میلیونی را خواهد داشت.

قاهره دودزده − عکس از برتولد ورنر (CC)
قاهره دودزده − عکس از برتولد ورنر (CC)

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت قاهره در ۴۰ سال آینده دو برابر شود. همین امر را وزیر مسکن مصر به عنوان انگیزه انتقال پایتخت اعلام کرده است. مصطفی مبدولی گفته است که محلس، وزارت‌خانه‌ها، کاخ ریاست جمهوری، و سفارت‌خانه‌ها همگی به پایتخت جدید منتقل خواهند شد.

محله غزبة النخل در قاهره . اهالی آن از تفکیک زباله زندگی می‌کنند. عکس از: (CC) Ventus
محله عزبة النخل در قاهره . اهالی آن از تفکیک زباله زندگی می‌کنند. عکس از : ونتوس (CC)

قاهره در بخش کانونی خود جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر دارد. جمعیت قاهره بزرگ را حدود ۲۵ میلیون تن تخمین می‌زنند که یک سوم کل جمعیت مصر می‌شود. کیفیت زندگی در این کلان شهر پایین است. ترافیک سنگین، آلودگی و زباله از مشکل‌های بارز قاهره است. بیکاری و فقر از اجزای ثابت تصویر این کلان شهر است.

بنابر طرح معرفی شده از سوی وزیر مسکن مصر، تأسیس پایتخت جدید ۵ تا ۷ سال زمان می‌برد و هزینه آن ۴۵ میلیارد دلار خواهد بود.

دولت مصر امیدوار است که سرمایه‌گذاران خارجی در طرح تأسیس پایتخت جدید به صورت فعال مشارکت کنند.

از دیروز (جمعه، ۱۲ مارس) یک کنفرانس اقتصادی بین المللی در شرم الشیخ برپاست که هدف از آن جذب کمک‌های خارجی بیشتر برای حل مشکلات اقتصادی مصر است. عده‌ای از مقامات بلندپایه چند کشور غربی، از جمله وزیر خارجه آمریکا و وزیر اقتصاد آلمان، در این کنفرانس حضور دارند.

این کنفرانس مورد انتقاد مخالفان حکومت و مردمی است که هر روز در قاهره در اعتراض به بیکاری و فقر گسترش‌یابنده در کشور دست به تظاهرات می‌زنند. در هفته گذشته گروه بزرگی از کارگران در برابر مراکز حکومتی در قاهره تظاهرات کردند. اعتراض آنها به این بود که ماه‌هاست دستمزدی دریافت نکرده‌اند.
اعتراض بیشتر متوجه شرکت‌های ساختمانی بوده است. منتقدان می‌گویند که همین شرکت‌ها ممکن است در طرح انتقال پایتخت سهم عمده کمک‌های خارجی را به جیب زنند. طارق طبل، سخنگوی کارگران ساختمانی معترض در مورد جذب سرمایه‌های خارجی گفته است که حکومت دارد خطاهای گذشته را تکرار می‌کند. به گفته او حاصل سرمایه‌گذاری‌هایی که تا کنون صورت گرفته، به حراج گذاشتن کشور، بیکاری و فقر در میان توده مردم، و گسترش فساد در میان مقامات بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.