ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازجویی ۲۰ روزه از صالح‌الدین مرادی، فعال حقوق درویشان گنابادی

همسر صالح مرادی گفته که در این ۲۰ روز، تنها امکان چند ملاقات کوتاه را با او داشته که این ملاقات‌ها با صحبت درباره اتهام‌ها و دادگاه، قطع شده و به پایان رسیده است.

صالح‌الدین مرادی، از فعالان حقوق درویشان گنابادی که ۲۰ روز پیش و برای اجرای حکم تبعیدش بازداشت شده است، در طول ۲۰ روز گذشته در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز، تحت بازجویی قرار گرفته است.

صالح‌الدین مرادی

حکم تبعید مرادی توسط دادگاه کوار در استان فارس صادر شده است.

به گزارش سایت مجذوبان نور که خبرهای مربوط به درویشان گنابادی و نقض حقوق بشر در ایران را گزارش می‌کند، همسر صالح‌الدین مرادی گفته است که در این ۲۰ روز، تنها امکان چند ملاقات چند دقیقه‌ای را با او داشته است. او گفته که «هر بار تا صحبتی درباره اتهام‌ها و دادگاه می‌شد، ملاقات را قطع و من را از سالن ملاقات خارج می‌کردند.»

صالح‌الدین مرادی در دادگاه عمومی کوار به دو سال تبعید و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده است و دادگاه تجدید نظر این حکم را تأیید کرده است. مرادی در پرونده‌ای هم که در دادگاه انقلاب شیراز دارد، به دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده است. حکم این پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته اما هنوز قطعی نشده است.

بر اساس بازجویی‌های صورت گرفته از صالح‌الدین مرادی، به نظر می‌رسد پرونده تازه‌ای برای او تشکیل شده است اما همسر او گفته است که هیچ نهادی در این‌باره پاسخگو نیست و معلوم نیست که این بازجویی‌ها به چه علت و در ارتباط با چه موضوعی هستند.

همسر صالح‌الدین مرادی درباره نحوه بازداشت او نیز گفته است: «پاسخ‌ها دروغ و گمراه کننده‌اند. موقع بازداشت گفتند برای اجرای حکم تبعید دادگاه کوار آمده‌ایم اما بعد معلوم شد پرونده جدیدی تشکیل داده‌اند و اتهام‌های تازه‌ای مطرح است.»

همسر صالح‌الدین مرادی همراه یکی از وکیلان او در این ۲۰ روز چندین بار به دادگاه کوار، پلاک ۱۰۰ و دادگاه انقلاب شیراز مراجعه کرد‌ه‌اند اما پاسخ درستی نگرفته‌اند.

دادستانی کوار گفته است که این بازداشت ۱۰ روزه است اما بعد از گذشت ۱۰ روز و آزاد نشدن صالح‌الدین مرادی گفته‌اند که قرار بازداشت برای یک هفته دیگر تمدید شده است.

در حال حاضر قرار تمدید شده نیز به پایان رسیده است اما مرادی همچنان در پلاک ۱۰۰ زندانی است و بازجویی می‌شود.

همسر صالح‌الدین مرادی گفته است که احتمالاً همسرش با اتهام تحریک درویشان کوار رو‌به‌روست. این در حالی است که به گفته خانم مرادی، پس از تأیید احکام تبعید درویشان کوار که به متشنج شدن جو این شهر منجر شده، صالح مرادی همه را به حفظ آرامش و احترام به قانون و نامه‌نگاری با مسئولان دعوت کرده است.

سه سال پیش در شهریور ماه سال ۹۰ ، گروهی از طلبه‌ها و نیروهایی که در آن‌ها با عنوان «خودسر» یاد می‌شود، در شهر کوار تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی توهین آمیز علیه درویشان گنابادی سر دادند. این راهپیمایی در نهایت به درگیری و بروز خشونت منجر شد که در نتیجه آن، یک درویش جوان با شلیک گلوله کشته شد و ده‌ها درویش دیگر بازداشت و روانه زندان شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.