ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد استادان دانشگاه از سیاست‌های زیست‌محیطی دولت

۱۱۸ نفر از استادان دانشگاه به حسن روحانی هشدار داده‌اند تغییر معناداری در سیاست‌های کلان کشور رخ نداده و سدسازی بی‌رویه و طرح‌‌های نسنجیده طبیعت ایران را به خطر انداخته است.

۱۱۸ نفر از استادان دانشگاه در ایران به حسن روحانی هشدار داده‌اند سدسازی بی‌رویه، جاده‌کشی در جنگل گلستان و طرح‌‌های نسجینده گردشگری، طبیعت ایران را به خطر انداخته است. آن‌ها همچنین از رییس جمهور ایران خواسته‌اند به مسائل مربوط به محیط زیست و حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی توجه بیشتری نشان دهد.

تغییر معناداری در سیاست‌های کلان زیست‌محیطی رخ نداده است

به گزارش خبرگزاری «نسیم» صدها استاد دانشگاه در ایران خطاب به روحانی نوشته‌اند که علیرغم اطلاع‌رسانی وسیع در سال‌های اخیر در مورد بحران‌های زیست‌محیطی، هنوز نشانی از تغییر جدی و معنی‌دار در سیاست‌های کلان ملی دیده نمی‌شود.

به گفته این استادان دانشگاه، افت شدید جایگاه ایران در شاخص‌های مختلف محیط زیستی از یک سو و اوج شاخص‌هایی چون سدسازی، جاده‌سازی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و صنایع آلاینده از سوی دیگر همه نشان از جهت‌گیری اقتصاد کلان کشور در گسترش سازه‌هایی است که با به جا گذاشتن رد پای اکولوژیکی وسیع، برای ایرانیان رفاه نیاورده است، بلکه به عکس مصیبت‌هایی مانند آلودگی شدید در بسیاری از شهرها، کشتار سالیانه حدود ۲۰ هزار نفر از مردم در سوانح رانندگی و کاهش شدید عرصه‌های جنگلی و مرتعی، آتش‌سوزی و یا خشک شدن اکوسیستم‌های کشور در اثر به هم خوردن توازن آبی، ناقوس اضمحلال طبیعت و تمدن ایران را به صدا درآورده است.

نویسندگان این نامه از مجوز طرح گردشگری در جزیره آشوراده که طی سفر حسن روحانی به استان گلستان اعلام شد به شدت انتقاد کرده و آن را تصمیمی شتاب‌زده و مخرب دانسته‌اند.

به تصریح این استادان دانشگاه که جزو اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف ایران هستند، انتقال جاده پارک ملی گلستان خواست همه متخصصان، محققان و فعالان محیط زیست و به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست است. دولت تاکنون اقدامی عملی در زمینه خارج کردن این جاده ترانزیت از میان منطقه حفاظت‌شده گلستان انجام نداده است.

خبرهای نگران‌کننده در مورد دریاچه ارومیه

به نوشته امضاء کنندگان این نامه هشدارآمیز، گرچه صدها محقق دانشگاهی داخلی و خارجی در مورد دریاچه ارومیه به این نتیجه رسیدند که نجات آن فقط با اصلاح حوضه آبریز ارومیه ممکن است، ولی باز هم خبرهای نگران‌کننده‌ای می‌رسد که حکایت از پیگیری جدی انتقال آب دریای مازندران به دریاچه ارومیه دارد که هم «بر خلاف عقل جمعی است و هم در صورت اجرا جز به باد دادن بیت‌المال، تخریب شدید محیط زیست و بر جا گذاشتن ردپای اکولوژیکی، درمانی برای دریاچه ارومیه نخواهد بود».

انتقاد از «جنبش سدسازی در ایران»

استادان دانشگاه جنبش گسترده سدسازی طی دو دهه اخیر در ایران را به باد انتقاد گرفته و آن را عامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، گسترش ریزگردها، خشک شدن جنگل‌ها، نابودی میراث طبیعی و فرهنگی و از همه مهم‌تر دخالت وسیع در شبکه آبیاری پایدار کشور دانسته‌اند و از حسن روحانی خواسته‌اند به طور جدی در این سیاست‌ها بازنگری کند.

وضعیت جنگل‌ها نگران‌کننده است

در این نامه همچنین با تشریح وضعیت بحرانی جنگل‌ها و با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و دخالت‌های نابه‌جا در توازن آبی کشور، و از طرف دیگر گسترش بی‌رویه جاده‌ها در مناطق جنگلی، زمین‌خواری و آتش‌سوزی‌های مکرر، توجه بیشتر به وضعیت جنگل‌ها و تقویت نیروهای حفاظتی و تقویت ناوگان هوایی اطفاء حریق از رییس جمهور درخواست شده است.

از دیگر موارد هشدارآمیز مهم این نامه وضعیت آلودگی هوا و همچنین لزوم  تحول و ارتقاء ساختاری در دستگاه‌های مسئول حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کاهش فشار سایر دستگاه‌ها بر آن‌ها است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    عکسهای سفارشی اقای فریدون روحانی و یا حتی کلید اعتدالی بنفش و..... مشکلی را حل نکرده!