ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«با جریمه ۱۰۰ هزارتومانی نمی‌‌توان با چاه‌های غیرمجاز مقابله کرد»

به گفته استانداری آذربایجان غربی، خلاء قانونی و جریمه‌های بسیار اندک برای حفر چاه غیرمجاز امکان بازدارندگی و مقابله با سودجویان به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه را سلب کرده است.

در حالی که استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی و گسترش حفر چاه‌های غیر مجاز، منابع آبی در ایران را به شدت در خطر انداخته، جریمه حفر این‌گونه چاه‌ها تنها ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی وجود خلاء قانونی در برخورد با دارندگان چاه‌های غیرمجاز به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه و جریمه‌های بسیار اندک ۱۰۰ هزار تومانی، امکان بازدارندگی و مقابله با سودجویان را سلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هادی بهادری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد در جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها و چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، قانون بازدارنده‌ای وجود ندارد.

حدود ۴۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی شناسایی شده که تقریباً نیمی از آنها در حوضه دریاچه ارومیه هستند.

به‌گفته این مقام مسئول در استانداری آذربایجان غربی، این قوانین ناکارآمد در کنار عدم توجه مردم و نبود فرهنگ‌سازی موجب شده تا آب بسیار زیادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه همچون دیگر مناطق ایران استفاده شود به‌طوری که روند مصرف آب در این حوضه، حدود دو برابر استانداردهای جهانی است.

او همچنین با انتقاد از تبدیل باغ‌های منطقه به باغ سیب گفت: سالانه حدود ۱/۵ میلیارد مترمکعب آب در باغ‌های سیب استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخش زیادی از آن نیز تلف می‌شود.

پیشتر وزارت نیرو اعلام کرده بود ۸۰ درصد منابع آب زیرزمینی کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارد. آب‌های زیرزمینی برآوردکننده بیش از ۵۰ درصد از نیاز آبی ایران است، اما براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، وضعیت این منابع حیاتی نسبت به چهار سال گذشته وخیم‌تر شده است.

به‌گفته وزارت نیرو، افزایش چاه‌های غیرمجاز در کشور ناشی از این است که در حوزه‌های دیگر اشتغال ایجاد نشده است. از این رو میزان کشاورزی در ایران افزایش یافته که همین به ذخایر آب‌های زیرزمینی آسیب‌های فراوانی وارد کرده است.

پایین رفتن سطح آب زیرزمینی باعث گسترش بیابان‌ها و خشک شدن مزارع و باغات می‌شود. افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، افزایش شوری خاک، تخریب محیط زیست و فرونشستن زمین در دشت‌ها و اراضی طبیعی نیز از جمله اثرات بسیار زیانبار کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دلیجه!

    تصویر همراه این مقاله خود به قدر کافی گویاست ! حاجت مشاطه نیست !!!