ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: تصمیمی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای گرفته نشده است

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان روز جمعه به نتیجه مشخصی خواهند رسید یا مذاکرات به روزهای آینده موکول می‌شود، گفته است که هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

وزیر امور خارجه ایران گفته است که هنوز هیچ تصمیمی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای گرفته نشده است. او گفته: «مشغول بحث هستیم و انتخاب‌های مختلفی برای ادامه مذاکرات داریم.»

وزیران خارجه ایران و آمریکا: مجمدجواد ظریف و جان کری − هیچ معلوم نیست که باز هم به هم دست بدهند

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان روز جمعه به نتیجه مشخصی خواهند رسید و تفاهم بر سر راه‌حل‌ها به دست خواهد آمد یا به روزهای آینده موکول می‌شود، گفته است: «هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول ظریف نوشته است: «ما به نقاطی حساس رسیدیم که برای هر موضوع یکی دو نکته باقی مانده است و این یکی دو نکته هم سخت‌ترین موارد است.»

وزیر امور خارجه ایران این صحبت‌ها را بعد از نشست صبح امروز جمعه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بیان کرده است. این دیدار کمتر از یک ساعت طول کشیده است. او هم‌چنین اعلام کرده که گفت‌وگو‌هایش با کری را عصر جمعه ادامه می‌دهد.

ظریف در مجموع نشست صبح جمعه با کری را مثبت خوانده است.

در حالی که شب گذشته (پنج‌شنبه ۱۹ مارس/۲۸ اسفند)، خبرهایی از حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی در لوزان منتشر شده بود، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که حضور وزیران خارجه سه کشور هنوز قطعی نیست و برنامه سفرشان معلق شده است.

در عین حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، گزارش‌های منتشر شده در مورد به توافق رسیدن ایران و آمریکا بر سر برخی از مسائل مورد اختلاف را رد کرده است.

برخی منابع خبری گفته بودند که در مورد تعداد و نوع سانتریفوژ‌ها و میزان اورانیوم در اختیار ایران و مدت اجرای توافق‌نامه نهایی میان ایران و آمریکا توافق حاصل شده است.

عراقچی موضع ایران را در مورد توافق همزمان بر سر همه مسائل مورد اختلاف مورد تأکید قرار داده و گفته است: «ما این اصل را از روز اول گفته‌ایم که هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود.»

ایران و ۱+۵ قرار بود تا پایان ماه مارس بر سر مسائل عمده به تفاهم مشترک دست یابند تا به این شکل بتوانند به مرحله تدوین متن توافق وارد شوند.

چگونگی لغو تحریم‌های غیر‌اقتصادی و مدت زمان اجرای توافق، موضوع سایت فردو و نظارت و راستی‌آزمایی، از مسائلی است که هنوز در مورد آن‌ها ابهام وجود دارد.

ایران خواهان آن است که پس از دستیابی به توافق جامع، شورای امنیت تمام قطعنامه‌های تحریم بین‌المللی علیه ایران را فوراً لغو کند و رسیدگی به پرسش‌های باقی مانده در مورد برنامه‌های هسته‌ای این کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واگذار شود.

کشورهای غربی معتقد به لغو مرحله به مرحله تحریم‌ها هستند و می‌گویند که نخست باید تمام ابهام‌ها در مورد ماهیت و سابقه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رفع شود و سپس تحریم‌ها برداشته شود.

مذاکرات لوزان از یک‌شنبه ۱۵ مارس آغاز شده است. در این مذاکرات، هفت دور مذاکره میان وزیران خارجه ایران و آمریکا انجام شده و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه مقامات عالی فنی، معاونان و کار‌شناسان و نیز نماینده اتحادیه اروپا هم، همزمان انجام شده است.

پیش‌تر، پایان ماه مارس/۳ فروردین ۱۳۹۴، به عنوان مهلت نهایی رسیدن به توافق میان ایران و ۱+۵ تعیین شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    ا وباملا٬ ول معطلی!

  • Majid

    عبارات «مذاکرات هسته ای» و «نرمش قهرمانانه» هر دو به همان اندازه غلط و بی معنایند جواد جان که عبارت «جمهوری اسلامی» غلط است و خالی از معنا. چون نه مذاکرات میتواند هسته ای باشد و نه نرمش قهرمانانه. و شیطان هم حتی فکر نمیکرد که دین خالص خدا را با اضافه کردن جمهوری به آن به تخطئه و به لوث بکشاند ظریف جان. و همچمون رهبر بیسوادت مشخص نیست که کجا تعلیم گرفته ای و به چه حسابی ملتی را به گمراهی میکشانی وزیر جان.