ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوروز و مادران عزادار جنبش سبز

فیروزه رمضان‌زاده- خانواده‌های کشته شدگان جنبش سبز، هر جا که باشند سعی می‌کنند برای آغاز سال جدید، خود را به مزار فرزندان‌شان برسانند.

خانواده‌های کشته شدگان جنبش سبز، هر جا که باشند سعی می‌کنند برای آغاز سال جدید، خود را به مزار فرزندان‌شان برسانند و آخرین جمعه سال و لحظه تحویل سال را با آنان سپری کنند.

مزار سهراب اعرابی، از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸

آنان شمع‌ می‌افروزند و گل‌های افشان شده، ظرف سبزه و حلوا و عکس‌های قاب گرفته شده با روبان سبز بر مزار‌ها می‌گذارند و سنگ گورها را با گلاب می‌شوید.

مزار کشته شدگان جنبش سبز در این سال‌ها تنها میعادگاه خانواده‌های آن‌ها نبوده است، بلکه گروه‌هایی از مردم هم در کنار آن‌ها بوده‌اند.

یکی از این کشته شدگان در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، سهراب اعرابی است. جوان ۱۹ ساله‌ای که نام و تصویرش خیلی زود کنار نام‌هایی چون ندا آقا‌سلطان و ... قرار گرفت.

سهراب اعرابی در راهپیمایی روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ از مادرش جدا شد اما هرگز به خانه بازنگشت. مادر سهراب، پروین فهیمی، هر روز صبح برای یافتن نشانه‌ای از پسرش به دادگاه انقلاب می‌رفت و هر بعد‌از‌ظهر، عکس سهراب را جلوی در زندان اوین می‌برد تا اینکه سرانجام ، ۲۱ تیرماه ۸۸ پیکر بی‌جان پسرش را تحویل گرفت. سهراب اعرابی در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

پروین فهیمی که در حال حاضر عضو گروه مادران صلح است، حالا به یکی از صداهای دادخواهی قربانیان رویدادهای سال ۸۸ تبدیل شده است. او هر سال سعی کرده است شب سال تحویل در کنار مزار سهراب باشد و خانه نماند.

پروین فهیمی درباره تجربه‌هایش از نوروز‌های پس از سال ۸۸ به رادیو زمانه می‌گوید: «من هم مانند مادران دیگر موقع تحویل سال طاقت ندارم جای خالی سهراب را در خانه ببینم. برای همین سال ۸۹ سفر رفتم و سال تحویل در تهران نبودم اما سال‌های بعد، یعنی از سال ۹۰ تا ۹۳ هر چهار سال بر سر مزار او سفره هفت سین گذاشتم. حتی سال گذشته طوری برنامه‌ریزی کردم که سر مزار سهراب بودم و بعد از تحویل سال به سفر رفتم.»

او معتقد است که رفت و آمدهای خانواده آن‌ها بعد از کشته شدن فرزندش بیشتر شده، به این ترتیب که خانواده‌های کشته‌شدگان جنبش سبز به دیدار یکدیگر می‌روند و مردم هم با آن‌ها دید و بازدید می‌کنند.

مادر سهراب اعرابی می‌گوید: «بعد از ۸۸ ما دوستان و آشنایان زیادی پیدا کردیم. آن‌ها معمولاً با دادن پیام‌‌هایشان ما را تنها نمی‌گذارند و به یاد فرزندان ما هستند. همین همبستگی باعث می‌شود که ما احساس تنهایی نکنیم و این اصل که ما همه با هم هستیم را زنده نگه می‌داریم.»

مادر سهراب اعرابی درباره گذاشتن سبزه بر سر سفره هفت‌سین می‌گوید: «من سبزه را به نیت سهراب که سبز بود می‌گذارم.»

او تمام سنت‌های شب عید را به نیت پسر درگذشته‌اش انجام می‌دهد. او می‌گوید که به یاد سهراب، دیوان حافظ باز می‌کند.»

پروین فهیمی می‌گوید: «هر سال، هنگام تحویل سال در کنار مزار پسرم مشغول دعا کردن بودم تا خون بچه‌هایمان پایمال نشود. من در این لحظه‌ها برای سلامتی مردم، آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر خانم رهنورد، آقای موسوی و آقای کروبی دعا کرده‌ام.»

میر‌حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی که به عنوان رهبران معنوی جنبش سبز شناخته می‌شوند، نزدیک به هزار و ۵۰۰ روز است در حصر خانگی به سر می‌برند.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و بر اساس وعده‌های او در انتخابات ریاست جمهوری، گروه‌های سیاسی مختلف در انتظار واکنش او به موضوع حصر هستند.

روحانی وعده داده بود که مسأله حصر را با صبر و آرامش و در زمانی کوتاه‌ حل کند و در بهمن ماه امسال، خبرهایی درباره دستور او به شورای عالی امنیت ملی، برای رسیدگی به موضوع حصر خانگی مطرح شد که کیوان خسروی، سخنگوی این شورا، آن‌ را تکذیب کرد.

مادر سهراب اعرابی اما در ادامه گفت‌و‌گوی خود با رادیو زمانه می‌گوید: «مردم دل خوش ندارند. بعد از ۸۸ عید‌ها خیلی بی‌حال و بی‌روح شده. همه یک جوری دلشکسته و غمگین هستند. اتفاق‌هایی که افتاد و شرایط سخت اقتصادی دست به دست هم داد تا مردم غمگین‌تر شوند. این مسأله را می‌شود کاملاً درچهره مردم دید و حس کرد.»

از سال ۸۸ به بعد خانواده‌های شهدا وخانواده‌های زندانیان و آسیب دیده‌ها و حتی بیشتر مردم دل و دماغی ندارند، اکثراً سعی می‌کنند به مسافرت بروند تا در محیط خانه نباشند که جای عزیزان‌شان را خالی نبینند.»

ستار بهشتی و سبزه هفت‌سین

یکی دیگر از چهره‌هایی که به نماد مقاومت در برابر حاکمیت جمهوری اسلامی تبدیل شده، ستار بهشتی است. کارگر وبلاگ‌نویسی که در تاریخ ۹ آبان سال ۱۳۹۱ از سوی پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در فضای مجازی بازداشت و پس از تحمل شکنجه در بازداشتگاه پلیس فتا درگذشت.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی

سید سردار بهشتی، پدر ستار بهشتی نیز در اسفندماه ۱۳۹۳ از دنیا رفت. او سه روز پس از کشته شدن فرزندش ستار، دچار عارضه سکته مغزی شد و مدتی دربیمارستان بستری بود. سردار بهشتی، پس از مداوای اولیه از بیمارستان به خانه‌اش در رباط کریم منتقل شد و دخترش، سحر بهشتی، پرستاری از او و مادر خود را بر عهده گرفت.

سحر بهشتی می‌گوید که مثل خانواده‌های کشته‌شدگان جنبش سبز  و مانند سال‌های گذشته، امسال هم در لحظه نو شدن سال، همراه با مادرش گوهر عشقی خود را به کنار مزار برادر می‌رساند.

او به رادیو زمانه می‌گوید: «امسال سومین سال است که ستار نیست و ما مثل دو سال قبل سر مزارش می‌رویم و برنامه دیگری هم پیش رو نداریم.»

خواهر ستار بهشتی می‌گوید: «ستار از سبزه‌های عید خیلی خوشش می‌آمد. همیشه سبزه‌ها را دستش می‌گرفت و بلند می‌کرد. چون می‌دانست مامان حساس است می‌گفت که مامان ببین! مادر هم دنبالش می‌کرد.»

سحر بهشتی در ادامه صحبت‌هایش به رادیو زمانه می‌گوید: «من با توجه به اینکه بچه کوچک دارم و باید بگذارمش مهد کودک، کمی موقعیتم فرق می‌کند ولی این سیزده روز را ما خانه مادرم هستیم  و هر روز سر مزار می‌رویم. چون مادرم نمی‌تواند زیاد بنشیند، صبح یک بار می‌رویم و بعد از ظهر یک بار دیگر.»

او در ادامه با اشاره که رسم‌های نوروزی‌شان می‌گوید: «ما رسم داریم زمانی که یک نفر از میان‌مان می‌رود، خانه‌تکانی نمی‌کنیم. حالا امسال هم که بابا رفته، خانه‌تکانی نداریم. ما فقط میوه می‌گذاریم نه شیرینی و نه آجیل. آن هم به رسم ادب برای پذیرایی از مهمانانی که مهمان ستار هستند.»

به گفته سحر بهشتی، مادرش، گوهر عشقی بعد از مرگ ستار همیشه لباس مشکی می‌پوشد چون برادرش هم همیشه لباس‌های تیره بر تن می‌کرده است. او می‌گوید: «ستار لباس رنگ روشن خیلی کم می‌پوشید. مادرم همیشه به ستار می‌گفت چرا مشکی می‌پوشی و ستار هم جواب می‌داد که مامان! "مشکی رنگ عشقه!" مادرم می‌گوید به عشق ستار است که مشکی می‌پوشم.»

او نوروز ۱۳۹۴ را از جانب خودش و مادرش به مردم ایران تبریک می‌گوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هرمز

    درود بر همچین مادرانی که اگر فرزندان انها به شهادت نمی رسیدند الان سعید جلیلی ان عقب مانده ذهنی بی مسئولیت که در گفتگو های اتمی بیانیه می خواند رئیس جمهور بود