ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش فرانسه برای توافق هسته‌ای «سفت و سخت»‌ با ایران

اظهارات وزیر خارجه فرانسه ساعاتی پيش از نشست او با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان در لندن مطرح شده است. پاریس درباره برنامه هسته‌ای ایران موضعی سر‌سختانه دارد.

وزير امور خارجه فرانسه شنبه يکم فروردين/۲۱ مارس، گفته است که این کشور در پی یک توافق «به‌ قدر کافی مستحکم» است تا عدم دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای را تضمين کند.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه گفته است که «پاریس می‌خواهد با ايران به توافق برسد، اما توافقی «سفت و سخت» که بر اساس آن ايران به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دسترسی داشته باشد اما به بمب اتمی نه».

انتشار اين خبر ساعاتی پيش از آن صورت می‌گيرد که جان کری، وزير خارجه آمريکا، برای دستيابی به موضعی همسو با متحدان اروپايی خودش عازم لندن شده است. او در اين سفر با وزيران امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان ديدار خواهد کرد.

دو هفته پيش نيز وزير خارجه ايالات متحده آمريکا در يک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای فرانسوی‌اش، لوران فابيوس، اعلام کرده بود واشنگتن و پاريس در مورد پرونده هسته‌ای ايران به موضعی يکسان رسيده‌اند.

فرانسه به‌ عنوان يکی از اعضای دائمی شورای امنيت و دارنده‌ حق وتو، موافق «ضوابط سخت‌گيرانه‌تری» در توافق هسته‌ای با ايران است.

سال ۲۰۱۳، زمانی که مذاکرات مخفی آمريکا با دولت وقت ايران در عمان آشکار شد، فرانسه سريعاً نسبت به توافق زودرس با ايران واکنش منفی نشان داد. هم اکنون نیز مقام‌های غربی می‌گويند دولت فرانسه می‌خواهد تا محدوديت‌های بيشتری از سوی مذاکره‌کنندگان غربی بر طرف ايرانی اعمال شود.

مذاکره ايران با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور جمعه این هفته به مدت يک هفته به تعليق در آمد. اين مذاکرات هفته آينده با محوريت بازرسی از مناطق حساس هسته‌ای و همچنين لغو تحريم‌ها ادامه خواهد يافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    یک منبع اروپایی می گوید که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از نماینده کشورش در گفت و گوها میان گروه ۵+۱ و ایران خواسته است که دادن امتیازات اضافی به این کشور پیش از توضیح تهران درباره گزارش هایی مبنی بر ساخت کلاهک های هسته ای توسط ایران را، نپذیرد.