ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیدواری مقام‌های ارشد ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای

همزمان با ارزیابی مثبت وزرای خارجه ایران و آمریکا از مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس، حسن روحانی نیز گفته اختلاف نظرهای باقیمانده حتی می‌توانست در همین دور حل شود.

پس از آنکه محمد جواد ظریف در یادداشتی بر روی صفحه فیس‌بوک خود از دستیابی به «راه حل برای موضوعات غیر قابل حل» نوشته، همتای آمریکایی او نیز  از «پیشرفت محسوس» مذاکرات اخیر هسته‌ای خبر داد. همزمان رئیس‌جمهوری ایران نیز با توجه به آخرین دور مذاکرات در لوزان، توافق را قابل دسترس دسترس دانست.

وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برای توافق حتی در ضرب‌الاجل پایان ماه مارس/ ۱۱ فروردین عجله‌ای ندارد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات شکل گرفته که تضمین می‌کند برنامه اتمی ایران به سوی توسعه سلاح پیش نمی‌رود. اگرچه به نظر جان کری همچنان شکاف‌هایی مهمی بر سر راه توافق قرار گرفته است.

آخرین دور مذاکرات در لوزان سوئیس از یک‌شنبه ۱۵ مارس آغاز شده بود. در این مذاکرات، هفت دور مذاکره میان وزیران خارجه ایران و آمریکا انجام شده و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه مقامات عالی فنی، معاونان و کار‌شناسان و نیز نماینده اتحادیه اروپا هم، همزمان انجام شده است.

اکنون جان کری می‌گوید مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران که جمعه این هفته موقتاً متوقف شده بود، پس از یک هفته وقفه از سر گرفته می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برای توافق حتی تا ضرب‌الاجل  فعلی یعنی پایان ماه مارس/ ۱۱ فروردین عجله‌ای ندارد.

پیش‌تر، پایان ماه مارس، ۱۱ فروردین به عنوان مهلت نهایی رسیدن به توافق میان ایران و ۱+۵ تعیین شده بود.

روحانی: اختلاف نظرها می‌توانست در لوزان هم حل شود

همزمان با اظهار نظرهای جان کری و محمدجواد ظریف، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز از امکان حصول به توافق سخن گفته است. این اظهارات روحانی واکنش گسترده‌ای نیز در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران در بازدید از مرکز توانبخشی جانبازان «امام خمینی» به خبرنگاران‌ گفت: «چیزی وجود ندارد که قابل حل و فصل نباشد و طرف مذاکره هم باید تصمیم نهایی را برای این کار بگیرد.»

روحانی با ارزیابی‌ای مثبت از مذاکرات لوزان، اضافه کرد که در این دور از گفت‌وگو‌ها در برخی از موارد مورد اختلاف، نقطه نظر‌های مشترک بوجود آمد که می‌توانست مبنای توافق نهایی باشد.

به نظر رئیس دولت یازدهم، که رسانه‌های غربی او را رئیس‌جمهوری «عمل‌گرا» می‌خوانند، اختلاف‌نظرهای باقی مانده می‌توانست در همین مذاکرات حل و فصل شود.

ایران خواهان آن است که پس از دستیابی به توافق جامع، شورای امنیت تمام قطعنامه‌های تحریم بین‌المللی علیه ایران را فوراً لغو کند و رسیدگی به پرسش‌های باقی مانده در مورد برنامه‌های هسته‌ای این کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واگذار شود.

کشورهای غربی معتقد به لغو مرحله به مرحله تحریم‌ها هستند و می‌گویند که نخست باید تمام ابهام‌ها در مورد ماهیت و سابقه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رفع شود و سپس تحریم‌ها برداشته شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    قرار بود وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان خود را به محل گفت و گو در لوزان سویس برسانند تا در پیشرفت مذاکرات و امضای توافق نامه نهایی شرکت کنند اما اختلاف در مواضع فرانسه و آمریکا نسبت به شیوه تعامل با ایران، مانع از حضور کشورهای اروپایی در مذاکرات شد. یک منبع اروپایی می گوید که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از نماینده کشورش در گفت و گوها میان گروه ۵+۱ و ایران خواسته است که دادن امتیازات اضافی به این کشور پیش از توضیح تهران درباره گزارش هایی مبنی بر ساخت کلاهک های هسته ای توسط ایران را، نپذیرد. قرار بود وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان خود را به محل گفت و گو در لوزان سویس برسانند تا در پیشرفت مذاکرات و امضای توافق نامه نهایی شرکت کنند اما اختلاف در مواضع فرانسه و آمریکا نسبت به شیوه تعامل با ایران، مانع از حضور کشورهای اروپایی در مذاکرات شد. به گزارش العربیه، آمریکا در واکنش به درخواست فرانسه گفته که پاریس باید برنامه هسته ای کنونی ایران را مد نظر قرار دهد و نه بازگشت به گذشته. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز از خواسته های فرانسه ابراز ناخرسندی کرده و این کشور را به « برهم زدن توافقات» متهم کرده اند.

  • Majid

    کش دادن مذاکرات سرگرم کننده تا ابد مجاز است اما رسیدگی به فساد مالی ۳ بیلیون دلاری غیر مجاز!