ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی نسبت به سرانجام مذاکرات از جان کری خوش‌بین‌تر است

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر خود به اروپا برای همراه کردن کشورهای اروپایی با نتایج مذاکرات لوزان گفت: «پیشرفت‌های واقعی حاصل شده‌اند اما هنوز شکاف‌ها باقی مانده‌اند.»

درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران قرار است از هفته آینده مجدد از سر گرفته شود، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید هنوز اختلاف بین طرفین وجود دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اما می‌گوید که: «اختلافات باقی‌مانده می‌توانست در همین مذاکرات حل‌وفصل شود.»

میز مذاکره ایران با گروه ۵+۱ در لوزان در ماه مارس ۲۰۱۵

روز شنبه اول فروردین، جان کری، پیش از سفر خود به اروپا برای همراه کردن کشورهای اروپایی با نتایج مذاکرات ماه مارس لوزان گفت: «پیشرفت‌های واقعی حاصل شده‌اند اما هنوز شکاف‌ها باقی مانده‌اند.»

پیش از صحبت‌های جان کری، حسن روحانی نیز وجود اختلاف‌ها و شکاف‌ها را تأیید کرده و گفته بود: «دو طرف احساس کردند که زمان بیشتری نیاز دارند و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادند، ادامه مذاکرات را به چند روز آینده موکول کردند.»

روز ۲۵ اسفندماه جان کری نیز گفته بود که ممکن است پایان مذاکرات بیش از ضرب‌الاجل ۳۱ ماه مارس، زمان نیاز داشته باشد.

با این حال رئیس‌جمهور ایران نسبت به وزیر امور خارجه آمریکا، نگاه خوش‌بینانه‌تری به ادامه روند مذاکرات دارد و می‌گوید: «معتقدم مشکلات چیزی نیست که قابل حل و فصل نباشد، اما طبیعی است که در روزها و هفته‌های آخر کار سخت می‌شود. چراکه برداشتن گام‌های نهایی همواره سخت است.»

کری که روز اول فروردین ماه به اروپا رفت، گفت که در اروپا با سران کشورهای اروپایی ۱+۵ در مورد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ابتدا به لندن سفر خواهد کرد و پیش از بازگشت به واشنگتن با رهبران آلمان و فرانسه نیز دیدار خواهد داشت. او به خبرنگاران گفت که با چین و روسیه پیش از این سفرها گفت‌وگو کرده است. هدف این گفت‌وگوها این است که رهبران گروه ۱+۵ ایده‌های خود را برای اینکه چگونه می‌توانند شکاف‌ها و اختلاف‌های باقی‌مانده را حل کنند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جان کری تاکید کرد: «این گفت‌وگوها برای این است که ببینیم آیا در نهایت توافق امکان‌پذیر است.»

جان کری در ادامه گفت: «اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های دشوار است. ما می‌خواهیم معامله‌ای کنیم که جهان را برای ایالات متحده آمریکا و نزدیک‌ترین متحدانمان امن‌تر و ایمن‌تر کند؛ این آزمونی است که مقابل ماست.»

اما فرانسه، در آخرین لحظه‌های نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۱ مارس، به روند مذاکرات اعتراض کرده است. فرانسوی‌ها تاکید کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه با کم کردن سریع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موافق نیستند و بازه زمانی طولانی‌تر را برای اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواستارند.

از چالش‌های جان کری در سفر اروپایی خود در دو روز آینده جلب رضایت فرانسه خواهد بود. او به خبرنگاران گفته است: «در نهایت هدف و رویکرد ما این است که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز باشد.»

مذاکره‌کنندگان روسیه که جان کری و محمد جواد ظریف را در لوزان همراهی کرده بودند، روند را مثبت ارزیابی کرده‌اند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هردو می‌گویند که اختلاف‌ها بر سر بخش فنی فناوری‌های هسته‌ای ایران به سرانجام رسیده است و اختلاف‌ها کمرنگ‌تر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بمب و موشک و کلاهک هسته ای و لغو تحریمها و عراق و یمن و سوریه و..... حق مسلم انهاست !!

  • hasani

    لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از نماینده کشورش در گفت و گوها میان گروه ۵+۱ و ایران خواسته است که دادن امتیازات اضافی به این کشور پیش از توضیح تهران درباره گزارش هایی مبنی بر ساخت کلاهک های هسته ای توسط ایران را، نپذیرد.