ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصرف يک شهر استراتژيک در یمن توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران

شیعیان حوثی‌ها در حال حاضر کنترل ۹ استان از ۲۱ استان يمن را در اختيار دارند. ده‌ها تانک و نفربر زرهی متعلق به حوثی‌ها در حال پيشروی به عدن است.

جنگجويان حوثی با تصرف فرودگاه شهر «تعز»، کنترل این شهر مرکزی و استراتژيک را در دست گرفتند.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، یکی در صنعا و دیگری در عدن.

شبه‌نظامیان شيعه در همان ابتدا بخش‌های جنوبی تعز و سپس فرودگاه اين شهر را در اختيار گرفتند. شيعيان حوثی که مورد حمايت ايران‌اند، در حال گسترش قلمرو خود در یمن هستند.

به گزارش الجزيره حوثی‌ها در حال تلاش برای رساندن خود به شهر «عدن» هستند. عدن مقر اقامت عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهوری مستفعی يمن است که پس از  فرار از حصر خانگی حوثی‌ها دوباره در این شهر تشکیل کابینه داده است.

ده‌ها تانک و نفربر زرهی متعلق به حوثی‌ها در حال پيشروی به عدن است.

شبه‌نظامیان حوثی پس از ساعت‌ها درگيری با نيروهای وفادار به رئيس جمهوری توانستند فرودگاه سومين شهر بزرگ يمن، تعز را در دست بگيرند. احمد آل وفی، يک فعال سياسی يمنی گفت که حوثی‌ها کنترل کامل پايگاه هوايی تعز را در اختيار گرفته‌اند و به بازرسی در نقاط ورودی شهرستان و خيابان‌ها مشغول‌اند.

همزمان ال مسيره، کانال تلويزيونی منسوب به حوثی‌ها خبر داد که امروز رهبر حوثی‌ها عبد ملک آل حوثی به مناسبت اين پيروزی پيام خود را از رسانه‌ها پخش خواهد کرد.

خبرگزاری رويتررز نيز نوشته ضدهوايی‌های عدن يکشنبه ۲۲ مارس بر روی هواپيمای ناشناسی آتش گشودند. اين دومين هواپيمای ناشناسی است که به مجتمع کاخ‌ رياست جمهوری عبد ربه منصور هادی در شهر عدن حمله می‌کند. با وجود شنیده‌ شدن صدای هواپيماها و توپ‌های ضدهوايی، در این حمله آسيبی به کسی وارد نشد.

آخرین اخبار از تحولات یمن را اینجا بخوانید.

شیعیان حوثی‌ که در سپتامبر سال گذشته کنترل صنعا، پاييتخت يمن را در اختيار گرفتند، در حال حاضر کنترل ۹ استان از ۲۱ استان يمن را در اختيار دارند. صنعا پايتخت اين کشور پس از سلسله بمب‌گذاری‌های انتحاری و کشته‌شدن دست کم ۱۳۷ تن در مساجد شيعيان اوضاع آشفته‌ای را از سر گذرانده است.

سخنگوی سفارت يمن در واشنگتن می‌گوید «اين کشور در آستانه يک جنگ تمام عيار داخلی است.»

در همین حال، نزدیکان و حاميان عبد ربه منصور هادی، خواهان «مداخله فوری» شورای امنيت سازمان ملل متحد در این کشور شدند.

جنگ نیابتی ایران عربستان؟

دو روز پس از شلیک موشک به مقر ریاست جمهوری یمن در ۲۰ ژانویه و تصرف کاخ ریاست جمهوری، عبد ربه منصور هادی، استعفا داد. پیش از او کل کابینه یمن استعفا داده بود.

بعد از این استعفا شورشیان حوثی پارلمان یمن را منحل کردند و از تشکیل یک کمیته رهبری پنج نفره برای اداره امور این کشور خبر دادند. علی الحوثی به عنوان رهبر شورای رهبری این کشور معرفی شد.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، در صنعا و عدن. پس از ورود شورشیان حوثی به صنعا، پایتخت کشور، و محاصره کاخ ریاست جمهوری، منصور هادی توانست از حصر خانگی بگریزد و در عدن مستقر شود. او خود را نماینده قدرت رسمی کشور می‌داند.

در صنعا قدرت در دست حوثی‌هاست که سال‌هاست برای به دست آوردن حقوق بیشتر برای شیعیان زیدی می‌جنگند و در کشمکش میان قبایل و مذاهب در یمن در مقابل سنی‌های سلفی، وهابی و القاعده یمن قرار گرفته‌اند.

ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کند، عربستان و امارات از قبایل سنی. در رسانه‌ها از بحران در یمن به عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نام برده می‌شود.

شیعیان حوثی‌ها به اقلیت زیدی یمن تعلق دارند که حدود ۳۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. حوثی‌ها بیشتر در شمال غربی یمن سکونت داشته‌اند.

یمن فقیرترین عضو خانواده کشورهای عربی محسوب می‌شود و پس از سقوط علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۲، همواره با ناآرامی و بی‌ثباتی رو‌به‌رو بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    جناب منصور این کشور گشائیها هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد و کج فهمی و عوام فریبیست اگر بگوئیم شیعه از سنی برتر است . مسئله نقشه دراز مدت آمریکا و انگلیس است که منطقه خاور میانه را با دینی کذب به نام اسلام به آتش کشیده و کاری کرده اند که مسلمین خود و با امکانات خود و به دست خود همدیگر را قتل عام نمایند . البته قبل از هر چیز این قتل عام خشونت بار به اسم جهاد و شهادت به ثبت رسیده و جنبه تقدس و آسمانی یافته است و از این ایدئولوژی خطرناک تر ، دیگر در جهان یافت نمیشود . غربیها ملتهای خاور میانه را به جان هم انداخته اند و در این میان نفع خود میبرند و به ریش امثال شما میخندند با صدائی بس بلند و از طرفی دیگر منابع نفت و گاز را به چپاول برده و آهن قراضه های بنجل خود را به اسم سلاح با چندین صد برابر قیمت واقعی به این و آن دولت مرتجع و البته اسلامی قالب میکنند و در این رهگذر هرگز نخواهند گذاشت امثال شما و دیگران به تفکر پرداخته و راه و چاره ای معقول برای برون رفت از این نکبت و فلاکت پیدا نمائید .

  • mansour

    زنده باد! هرچه شیعیان در منطقه بیشتر قدرت داشته باشند،نفوذ امریکا و یهودیسم -وهابیسم هم کمتر می شود.متاسفانه مسلمانان اهل سنت هنوز نتوانسته اند بفهمند که شیعیان ، متفکر تر،متمدن تر و ضد استعمار ترند و افزایش قدرت شیعیان به نفع سنی ها هم هست.