ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی رودخانه کشکان با ۲۶ هزار لیتر مازوت

روزهای نخست سال ۱۳۹۴ با یک فاجعه زیست‌محیطی آغاز شد: محموله سوخت یک تانکر به رودخانه کشکان نشت کرد. زندگی آبزیان و مردم به خطر افتاده است.

روزهای نخست سال ۱۳۹۴ با یک فاجعه زیست‌محیطی آغاز شد: محموله سوخت یک تانکر به رودخانه کشکان نشت کرده. رودخانه آلوده شده و حیات آبزیان را به خطر انداخته است.

فقط در سال گذشته ۴۰ تانکر نفت‌کش در جاده پلدختر واژگون شده‌اند

تانکر مازوت از اراک به سمت خوزستان به راه افتاده بود که در جاده پلدختر – خرم‌آباد نزدیک روستای «ملاوی» واژگون شد. این تانکر ۲۶ هزار لیتر مازوت را حمل می‌کرد. مازوت به رودخانه کشکان نشت کرده است.

مساحت حوزه آبریز رود کشکان ۹‌هزار و ۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع برآورد شده است. این حوزه در جنوب غربی ایران، بخش مهمی از سرشاخه‌های پر‌آب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در داخل آن قرار دارند. زندگی مردم این منطقه هم به آب کشکان وابسته است.

این خبر در رسانه‌های ایران بازتاب پیدا نکرده و جزئیات آن و پیامدهای زیست‌محیطی‌اش هنوز آشکار نشده است.

پلدختر تنها شهر نفت‌خیز استان لرستان است. در این شهر چهار شرکت انتقال نفت وجود دارد و به همین دلیل تانکرهای نفت از جاده پرپیچ و خم و کوهستانی پلدختر – خرم‌آباد عبور می‌کنند.

به گفته علی محمد لروند، امام جمعه پلدختر، انتقال نفت نه تنها به اقتصاد این شهر و بهبود زندگی مردم کمکی نمی‌کند، بلکه محیط زیست را هم آلوده کرده‌ است.

در اثر بارندگی، جاده کوهستانی پلدختر لغزنده و خطرناک است. هنگام بارندگی، اگر تانکری واژگون شود، آلودگی‌های نفتی با سرعت بیشتری به محیط زیست نشت می‌کند و کنترل ابعاد این آلودگی‌ها هم دشوارتر می‌شود.

پیش از این در دی ماه سال گذشته دو تانکر مازوت و روغن در پلدختر واژگون شد و این مواد آلاینده به رودخانه کشکان نشت کرد. به گفته امیر رضا محمدی نژاد، رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر، در اثر این سانحه خسارت زیست‌محیطی زیادی به رودخانه کشکان وارد شده است.

روزانه ۲‌هزار و ۳۰۰ نفت‌کش ایرانی و عراقی از جاده پلدختر عبور می‌کنند. قرار بود این جاده چهار بانده شود اما این پروژه تاکنون به جایی نرسیده است. سال گذشته ۴۰ تانکر نفت‌کش در این جاده واژگون شده‌اند.

در پلدختر کارخانه‌ای وجود ندارد و مردم از راه کشاورزی و کشت گندم گذران می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.