ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال گرایش بیشتر دولت جدید اسرائیل به راست

بنیامین نتانیاهو پس از کسب اطمینان از حمایت اکثریت بالای جناح راست کنست، این هفته به شکل رسمی باید با رووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، برای تشکیل دولت جدید ملاقات کند.

۶۷ نماینده از ۱۲۰ نماینده کنست، پارلمان اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید این کشور حمایت کرده‌اند. رووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، این هفته بعد از روز چهارشنبه که نتایج قطعی انتخابات اخیر اعلام می‌شود، از نتانیاهو دعوت می‌کند تا دولت جدید را تشکیل دهد.

بنیامین نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ نخست‌وزیر اسرائیل است دولت جدید خود را در شرایط پیچیده‌ای تشکیل خواهد داد.

بنیامین نتانیاهوی ۶۵ ساله، برخلاف همه نظرسنجی‌ها موفق شد رقیب خود اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر را در انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه ۱۷ مارس/ ۲۶ اسفند شکست دهد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در نظام اسرائيل، رئيس‌جمهور با احزاب مختلف در کنست مشورت می‌کند و سپس تصميم می‌گيرد که کدامیک از ۱۲۰ نماينده برای تشکيل يک دولت ائتلافی مناسب‌تر است. رووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ مارس، مشورت‌های خود را انجام داده است.

نتانیاهو از زمان انتصابش ۲۸ روز فرصت دارد دولت جدید را تشکیل دهد که این مدت می‌تواند یک بار به‌مدت ۱۴ روز تمدید شود.

دولتی که راست‌تر می‌شود

اگر آن‌طور که احتمال می‌رود دولت جدید با اکثریت کنست سازگار باشد (اکثریتی که در حال حاضر از نتانیاهو پشتیبانی کرده‌اند)، دولت جدید بیش از دولت قبلی به سمت راست گرایش پیدا خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو حمایت نمایندگان حزب خود (لیکود)، دو حزب ناسیونالیست و دست راستی «بیت یهودی» و «اسرائیل خانه ما»، دو حزب سنت‌گرای افراطی «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» و حزب راست میانه «کولانو» را به‌دست آورده است.

احزاب سنت‌گرای افراطی پس از خروج‌شان از دولت در سال ۲۰۱۳، بار دیگر به دولت جدید می‌پیوندند. برعکس، دو حزب میانه هاتنوعا به رهبری زیپی لیونی و یش‌عتید (آینده‌ای هست)، به رهبری یائیر لپید، از دولت جدید بیرون خواهند ماند.

لیونی و لپید در ماه دسامبر توسط نتانیاهو از دولت اخراج شدند. خروج آن‌ها از دولت موجب شد تا انتخابات کنست به جای موعد آن در سال ۲۰۱۷، در ۱۷ مارس برگزار شود.

شرایط پیچیده

بنیامین نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ نخست‌وزیر اسرائیل است، دولت جدید خود را در شرایط پیچیده‌ای تشکیل خواهد داد.

رقابت‌های انتخاباتی پارلمان اسرائیل روابط نتانیاهو و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را وخیم‌تر کرد. سفر نتانیاهو در روز ۳ مارس به آمریکا و سخنرانی‌اش درباره توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در کنگره این کشور بدون موافقت دولت آمریکا، این روابط را سردتر کرد.

نتانیاهو در جریان رقابت‌های انتخاباتی همچنین اعلام کرد که اگر نخست‌وزیر شود با طرح دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل مخالفت خواهد کرد و به شهرک‌سازی‌ها ادامه خواهد داد. دو موضوعی که همچنان محل اختلاف اسرائیل و آمریکا هستند.

از سوی دیگر در حالی‌ که روند صلح میان اسرائیل و فلسطین نزدیک به یک سال است متوقف شده، رهبری فلسطین در نظر دارد روز یکم آوریل برای نخستین بار در دادگاه کیفری بین‌المللی علیه «جنایات جنگی توسط رهبران اسرائیل»، شکایت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.